دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

آموزش دنده درگیر (نیم کلاچ) کامل

امروزه رانندگی یکی از مهارت‌های بسیار مهم و کاربردی است و بسیاری از افراد به دنبال یادگیری این مهارت هستند. ممکن است در ابتدا، رانندگی سخت به نظر برسد؛ اما باید بدانید که این مهارت نیز مانند سایر مهارت‌ها با تمرین و تکرار مداوم پیشرفت خوهد کرد.

با یادگیری قدم به قدم آموزش رانندگی و یادگیری تمامی اصول و قوانین آن می‌توانید به فردی ماهر در رانندگی تبدیل شوید. آموزش دنده درگیر (نیم کلاچ)، یکی از موارد مهم در رانندگی است که بسیاری از هنرجویان برای انجام صحیح آن مشکل دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا این مطلب را به طور کامل و به صورت اصولی یاد بگیرید و در هنگام رانندگی مشکلی با نیم کلاچ نداشته باشید.

کلاچ چیست؟

کلاچ چیست؟

بعد از اینکه سوار ماشین شدید در زیر پاهایتان سه پدال مشاهده خواهید کرد. این پدال‌ها به ترتیب از راست به چپ: گاز، ترمز و کلاچ نام دارند. کار کردن با کلاچ و نحوه کنترل آن، یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر راننده‌ای باید به خوبی با آن آشنا باشد. پای راست شما برای کنترل کردن پدال گاز و ترمز و پای چپ شما تنها برای کنترل کلاچ استفاده می‌شود. برای اینکه کنترل بهتری بر روی کلاچ داشته باشید، بهتر است پاشنه پا را در کف اتومبیل گذاشته و با کف یا پنجه پا کلاچ را کنترل کنید. بهتر است از همان ابتدا به طور کامل با عملکرد کلاچ و موارد استفاده از آن آشنا شوید تا در هنگام رانندگی دچار خطا و مشکل نشوید.

وظایف کلاچ

کلاچ در واقع رابط موتور و گیربکس در خودرو است. وظیفه اصلی کلاچ، انتقال نیرو می‌باشد. به عبارتی انتقال نیرو، توقف آن و شروع حرکت، همگی توسط کلاچ کنترل می‌شود. با این حساب کلاچ یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال نیرو است که در مسیری مشخص، نیروی چرخشی را از میل لنگ به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کند. در ادامه، به توضیح مختصری از وظایف کلاچ در خودرو خواهیم پرداخت:

  • تعویض دنده
  • قطع و وصل کردن ارتباط موتور و گیربکس
  • خلاص کردن خودرو
  • امکان تعویض راحت دنده‌ها بدون خاموش شدن موتور
  • کنترل سرعت حرکت محورهای خودرو در شرایط مختلف رانندگی

کلاچ نقش بسیار مهمی در رانندگی دارد؛ بنابراین باید به طور کامل با وظایف و نحوه صحیح کنترل آن آشنا شوید. بعد از اینکه سوار ماشین شدید تا ماشین را راه‌اندازی کنید، باید ابتدا کلاچ را تا انتها نگه داشته و دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید.

جهت دانلود نمونه سوالات آیین نامه اصلی همراه با جواب کامل کلیک کنید.

توجه داشته باشید که اگر در هنگام استارت زدن، دنده در وضعیت خلاص نباشد ماشین به جلو پرت شده و ممکن است خطراتی به وجود بیاید. در صورتی که بخواهید ماشین را در حالت غیرخلاص روشن کنید، باید پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید. همچنین برای اینکه بتوانید دنده خودرو را عوض کنید، حتما باید کلاچ را تا انتها نگه داشته و بعد وضعیت دنده را تغییر دهید.  

یادگیری آسان دنده درگیر

یادگیری دنده درگیر (نیم کلاچ)

حال که با اهمیت کلاچ در خودرو و وظایف آن آشنا شدید، به یکی از موارد بسیار مهم در مورد کلاچ، یعنی آموزش دنده درگیر خواهیم پرداخت. به احتمال زیاد تاکنون اسم دنده درگیر و یا نیم کلاچ به گوشتان خورده است! اما نیم کلاچ چیست و چه مواقعی باید از آن استفاده کرد؟

برای اینکه بتوانید خوردو را در ترافیک و به خصوص در سربالایی‌ها کنترل کرده و مسلط به شرایط خودرو باشید، باید کاملا با نحوه کنترل و کارکرد کلاچ آشنا شوید. اگر در سربالایی‌ها پای خود را از روی ترمز بردارید و یا ترمز دستی را بخوابانید، خودرو به عقب خواهد رفت؛ بنابراین باید در این موارد از تکنیک نیم کلاچ بهره ببرید تا بتوانید به راحتی در سربالایی حرکت کنید. مطلب مهم و اختصاصی برای شما در نظر گرفتیم تحت عنوان آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک این مقاله را از دست ندهید.

زمانی که خودرو در سربالایی قرار دارد، کلاچ را تا انتها فشار دهید و دنده را در وضعیت دنده یک قرار دهید. سپس کلاچ را به آرامی و تا جایی بالا بیاورید که خودرو شروع به لرزش کند. زمانی که خودرو شروع به لرزش کرد، کلاچ را در همان موقعیت نگه دارید. اگر دیدید که خودرو در حال خاموش شدن است، کلاچ را تا انتها فشار دهید و سپس دوباره به آرامی کلاچ را بالا بیاورید تا نقطه لرزش را پیدا کنید.

استفاده از کلاچ برای دنده درگیر

زمانی که این نقطه را روی کلاچ پیدا کردید، پای خود را ثابت و در همان حال نگه دارید، در این حالت کلاچ مانند ترمز عمل کرده و مانع از عقب رفتن خودرو در سربالایی می‌شود. اگر پایتان را از ترمز برداشته و پدال گاز را کمی فشار دهید، خودرو کم کم به سمت جلو حرکت خواهد کرد و می‌توانید پای خود را کم‌کم از روی کلاچ بردارید.

مقاله پیشنهادی برای شما: آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی

در هنگام حرکت در ترافیک و حرکت آرام، با هر بار ترمز باید کلاچ را تا انتها فشار دهید تا ماشین خاموش نشود. سپس کلاچ را تا نقطه‌ای بالا بیاورید که ماشین شروع به لرزش کند. و بعد پایتان را از روی ترمز برداشته و کمی گاز بدهید و بعد از آن به آرامی پای خود را از روی کلاچ بردارید.

نکات مهم در آموزش دنده درگیر

نکات مهم در آموزش دنده درگیر

در ادامه به چند نکته از موارد مهم آموزش دنده درگیر اشاره خواهیم کرد. با توجه به این نکات و تمرین و تکرار مداوم می‌توانید بر روی کلاچ تسلط بیشتری داشته باشید.

  1. در شیب زیاد و در صورتی که موفق به مهار ماشین با ترمز نشوید، می‌توانید از ترمز دستی هم استفاده کنید.
  2. هنگام شروع به حرکت در سربالایی باید از نیم کلاچ استفاده کنید. به این معنا که فرقی نمی‌کند حرکت شما در سربالایی رو به جلو باشد و یا رو به عقب؛ چراکه در هر صورت باید در هنگام شروع حرکت در سربالایی حتما از نیم کلاچ استفاده کنید.
  3. برای اینکه بتوانید نقطه لرزش کلاچ را به راحتی پیدا کنید، می‌توانید از دور موتور استفاده کنید. به این صورت که باید کلاچ را به اندازه‌ای بالا بیاورید که عقربه دور موتور کم‌کم به سمت پایین بیاید. زمانی که عقربه دور موتور یک خط پایین‌تر بیاید، به این معناست که به نقطه لرزش کلاچ رسیده‌اید. توجه داشته باشید که اگر عقربه دور موتور پایین‌تر از این حد بیاید، اتومبیل شما خاموش خواهد شد.
  4. در سطوح هموار نیازی به گرفتن ترمز نخواهید داشت و اگر پای خود را به آرامی از روی کلاچ بردارید، خودرو حرکت خواهد کرد.
  5. توجه داشته باشید زمانی که خودرو در سرازیری قرار دارد، نیازی به نیم کلاچ نیست و باید خودرو را با استفاده از ترمز کنترل کنید.
  6. در سرازیری باید با دنده سنگین حرکت کرده و برای کم کردن سرعت، ابتدا ترمز بگیرید و سپس کلاچ را فشار دهید. اگر در سرازیری ابتدا کلاچ را بگیرید، سرعت خودرو زیاد خواهد شد و همین امر باعث می‌شود که کنترل خودرو را از دست بدهید.

اهمیت آموزش دنده درگیر

همان طور که گفتیم، رانندگی یکی از کارهای لذت‌بخش و مهارتی جذاب است که بسیاری از افراد دوست دارند آن را یاد بگیرند. برای داشتن یک رانندگی اصولی و صحیح باید از همان ابتدای یادگیری، تمام مهارت‌ها را به درستی آموخته و بر آن‌ها تسلط داشته باشید.

تسلط داشتن به کلاچ یکی از مهارت‌های بسیار مهم در رانندگی است؛ به طوری که اگر نتوانید به خوبی کلاچ را کنترل کنید، دائما ماشین را خاموش کرده و در رانندگی دچار مشکل خواهید شد. در این مقاله سعی کردیم شما را با وظایف کلاچ و آموزش دنده درگیر آشنا کنیم. با خواندن دقیق این موارد و عمل به آن‌ها در هنگام رانندگی، می‌توانید یک رانندگی ماهرانه را تجربه کنید.

سوالات متداول

سوالاتی تکراری درمورد مقاله “آموزش پارک دوبل” و “آموزش دنده درگیر” در بست سوال مطرح شده بود؛ در این بخش به جواب سوالات مهم شما پاسخ می‌دهیم.

مفهوم کلی کلاچ چیست؟

کلاچ یکی از بخش‌های سیستم انتقال قدرت در اتومبیل است که نقش بسیار مهمی در خودروها دارد. اهمیت استفاده از کلاچ بسیار زیاد است و برای داشتن یک رانندگی حرفه‌ای و ایمن ابتدا باید بتوانید تسلط کاملی بر روی کلاچ داشته باشید.

وظیفه کلاچ چیست؟

کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو شماست و وظایف بسیار مهی برعهده دارد. اولین وظیفه کلاچ تعویض دنده است، در خودروهایی که اتومات نباشند بدون کلاچ نمی‌توانید دنده را تعویض کنید. یکی دیگر از وظایف مهم کلاچ این است که رابط بین انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها است، به عبارت دیگر حرکت ماشین به وسیله کلاچ صورت می‌گیرد.

نیم کلاچ چیست؟

نیم کلاچ زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید خودرو را از حالت ساکن به حرکت دربیاورید، در این حالت نباید کلاچ را به یک مرتبه رها کنید، بلکه باید خیلی آرام کلاچ را تا جایی بالا بیاورید که ماشین شروع به لرزیدن کند و بعد از آن به آرامی پدال گاز را فشار دهید تا ماشین حرکت کند.

چگونه نیم کلاچ را یاد بگیریم؟

برای یادگیری صحیح و اصولی نیم کلاچ، بعد از این که اصول آن را به خوبی یاد گرفتید، تنها باید تمرین کنید. از تمرین کردن ناامید نشوید و سعی کنید در مکان‌های خلوت تمرین کنید تا به خوبی بر روی کلاچ تسلط داشته باشید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

5 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر، ممنون بابت مطالب مفید سایتتون. واقعا نیم کلاچ یکی از مواردی هستش که خیلی‌ها موقع رانندگی باهاش مشکل دارن. من خودم الان چند سالی میشه که گواهینامه گرفتم اما حتی ماه‌های اول بعد از گرفتن گواهینامه هم مشکل داشتم اما بعد از چند مدت درست شد. شما توی سایتتون انقدر خوب توضیح دادین که من با وجود این که چند ساله رانندگی می‌کنم، اما تا آخر مقاله رو خوندم، خیلی عالی توضیح داده بودین، توصیه می‌کنم همه اونایی که می‌خوان رانندگی یاد بگیرن و به خصوص کسایی که تو نیم کلاچ مشکل دارن، حتما این مقاله رو بخونن

  2. خیلی ممنون بابت این مقاله خوبتون. منم چند وقت دیگه قراره توی آزمون شهری شرکت کنم ولی از این که نتونم کلاچ رو به درستی کنترل کنم خیلی می‌ترسم. واقعا کار کردن با کلاچ مهارتی هستش که هر چه بیشتر راجع بهش بخونی و بیشتر تمرین کنی، مسلط ‌تر میشی. با خوندن مقاله شما احساس کردم که چقدر آسون میشه مطالب رو یاد گرفت، بعضی‌ها واقعا همین مطالب رو به قدری پیچیده می‌گن که آدم هیچ چیزی یاد نمی‌گیره. بازم ممنون بابت تمام مطالب مفیدی که قرار می‌دین.

  3. سلام، وقتتون بخیر؛ خوب هستین؟ نیم کلاچ یکی از موارد خیلی مهم توی رانندگی هستش که هر راننده‌ای باید بتونه به درستی انجامش بده. البته متاسفانه بعضی از راننده‌ها بعد از گذشت مدت‌ها رانندگی، هنوز هم نیم کلاچ رو به خوبی بلد نیستن و در انجام اون دچار مشکل میشن. توی این مقاله خیلی خوب به اهمیت کلاچ و توضیح نیم کلاچ پرداخته شده. واقعا ممنونم از این همه اطلاعات مفید و عالی که در اختیار ما قرار می‌دین، خسته نباشید

  4. سلام، روز بخیر؛ مقاله بسیار کاربردی و عالی بود، به نظر من خوندن این مقاله برای همه کسانی که به تازگی قراره گواهینامه دریافت کنن و یا حتی افرادی که به تازگی گواهینامه دریافت کردن واجبه. نیم کلاچ یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی هستش که هر راننده‌ای باید به طور کامل بلد باشه. توی این مقاله خیلی کامل راجع به اهمیت کلاچ توی ماشین و این که چگونه نیم کلاچ رو بگیریم توضیحات کاملی داده شده. باز هم ممنون بایت این مطالب مفید و کاربردی

  5. سلام، وقت بخیر؛ متاسفانه سر همین نیم کلاچ من یک بار توی امتحان رانندگی رد شدم. توی یه مسیر سربالایی افسر از من خواست که ماشین رو پارک کنم، بعد از پارک کردن وقتی خواستم دوباره حرکت کنم، نیم کلاچ نگرفتم و ماشین به عقب حرکت کرد، همین باعث شد که تو امتحان شهری رد بشم. البته توی کلاس‌های رانندگی من نیم کلاچ رو زیاد تمرین نکرده بودم و همین باعث شده بود که به خوبی نیم کلاچ رو یاد نگیرم. پیشنهاد می‌کنم توی کلاس‌های عملی حتما به اندازه کافی روی نیم کلاچ تمرین کنین تا توی امتحان به مشکل نخورین.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا