بلاگ

آموزش مکانیک خودرو (0 تا 100 کامل و رایگان) مبتدی تا پیشرفته

آموزش مکانیک خودرو در دهه‌های اخیر که زندگی بشری با سرعت بیشتری به سمت ماشینی شدن حرکت کرده، توجه بسیاری از انسان‌ها را به خود جلب کرده است. احتمالا این اتفاق برای شما هم افتاده که در روزی که مشغله‌های کاری فراوانی داشتید، خودروی شخصی‌تان به مشکلی برخورد کرده و روشن نشود! مسئله‌ای که می‌تواند چندین ساعت از زمان شما را به خود درگیر کند و این در حالی است که شاید اگر دانش کافی در زمینه مکانیک خودرو داشتید، مجبور نبودید چنین زمانی را صرف کنید؛ احتمالا به همین علت است که همواره مباحث آموزش مکانیک خودرو آمار قابل توجهی از سرچ گوگل را به خود اختصاص داده‌اند و بسیاری از نو رانندگانی که به تازگی از پس سوالات آیین نامه و آموزش رانندگی برآمده‌اند به سراغ آموزش مکانیک خودرو می‌روند. مسلما می‌دانید که در بحث رانندگی فقط یادگیری رانندگی اهمیت ندارد و مباحث حاشیه‌ای همچون تعویض روغن در محل، پرداخت عوارض خودرو و مسائلی از این قبیل نیز می‌تواند به شما در داشتن یک رانندگی خوب کمک نماید، ما نیز به نوبه خود در این مقاله از بست سوال قصد داریم تا شما را با آموزش مکانیک خودرو به صورت کاملا دقیق آشنا سازیم؛ پس اگر شما هم به دنیای مکانیک خودرو علاقه‌مند هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آشنایی با مکانیک خودرو

ماشین‌ها نیز همانند ما انسان‌ها نیازهایی دارند که اگر آن‌ها را نادیده بگیریم، عاقبت کار مشکلات حادی را برای‌ ما رقم خواهد زد. هر قطعه از ماشین دارای عمر مفید مشخصی است و ممکن است در صورت نگهداری خوب از یک خودرو چندان نیازی برای رفتن به مکانیکی و تعمیر یا حتی تعویض آن قطعه نداشته باشید؛ اما به هر حال همان طور که گفته شد این قطعات نیز دارای عمر مفیدی هستند و ممکن است در اثر استهلاک کار دست‌مان دهند! و این مشکل نیز فقط به دست یک نفر متخصص برطرف می‌شود و آن فرد کسی جز مکانیک نخواهد بود. حال ممکن است این سوال ذهن شما را به خود مشغول سازد که این مکانیک خودرو کیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مکانیک به فردی اطلاق می‌شود که دارای دانش کافی در زمینه اجزا و قطعات مختلف خودرو بوده و پس از بررسی‌های لازم، عیوب احتمالی خودرو را تشخیص داده و در صورت نیاز این قطعات معیوب و فرسوده را تعمیر یا حتی تعویض می‌نماید. اگر بخواهیم با مثالی مفهوم درست‌تری از مکانیک خودو را در ذهن‌تان تصویرسازی کنیم، می‌توانیم از تشبیه کار مکانیک با کار پزشک برای چنین تقریبی کمک بگیریم. کار پزشک به این صورت است که در قدم اول شرح ما وقع را از فرد بیمار گرفته، او را معاینه کرده و در نهایت با انجام آزمایشات پزشکی نوع بیماری را تشخیص داده و به درمان آن اقدام می‌کند، مسئله‌ای که عینا در کار مکانیکی نیز تکرار می‌شود و مکانیک خودرو پس از شنیدن صحبت‌های مالک خودرو و انجام بررسی‌های لازم، مشکل فنی خودرو را تشخیص داده و به تعمیر آن می‌پردازد.

از ویژگی‌های یک مکانیک خودروی خوب این است که مهارت فنی کافی در زمینه عیب یابی و تعمیر خودرو را داشته باشد و با حوصله و تعهد اقدام به تعمیر آن نماید و متاسفانه با توجه به این که غالب رانندگان چندان تسلط کافی بر روی مباحث مکانیکی ندارند، توان تمیز مکانیک خوب را از بد ندارند و این در حالی است که داشتن تجربه در چنین امری بسیار می‌تواند برای شما سودمند باشد و همچون سایر رانندگان با صرف هزینه‌های هنگفت همچنان مشکل شما به دلیل بی‌تجربگی فرد مکانیک مورد نظرتان، برطرف نشده باقی نماند و این مسئله دقیقا همان چیزی است که اهمیت یادگیری و آموزش مکانیک خودرو را برای ما نمایان می‌سازد.

نمای کلی از وظایف مکانیک خودرو

وظایف مکانیک خودرو

وقتی پای رانندگی در میان باشد همانند تعداد قابل توجه آموزشگاه رانندگی در تهران با تعداد قابل توجهی از مغازه‌های ارائه کننده خدمات مکانیکی نیز مواجه خواهیم شد و در این که شما مالک ماشین هستید یا اقدام به اجاره خودرو کرده‌اید نیز چندان تفاوتی وجود ندارد و ممکن است بنا به دلایل مختلف پای شما به این مغازه‌های مکانیکی باز شود و بهتر است همواره در کنار مطالعه مطالب و نکات آموزشی همچون رانندگی در شب و نکات مربوط به آن و مواردی از این قبیل بخشی از زمان خود را به یادگیری و آموزش مکانیک خودرو نیز اختصاص دهید تا در صورت وقوع نقص فنی یا ایرادی خاص در سیستم ماشین در وهله اول خود اقدام به تعمیر آن کنید و در قدم بعدی از یک فرد متخصص‌تر برای این کار کمک بگیرید.

به طور کلی مکانیک‌ها و تکنسین‌های تعمیر خودرو در درجه اول به بررسی‌های معمول خودرو و وسایل نقلیه می‌پردازند و پس از تشخیص مشکل راه‌های مختلفی را در مقابل مشتریان قرار می‌دهند تا مشتریان با دید باز از میان این گزینه‌ها دست به انتخاب زنند. اگر بخواهیم نمای کلی از وظایف یک مکانیک خودرو را در ذهن شما تصویر سازی کنیم، باید بگوییم که از مهم‌ترین وظایف این تکنسین‌های تعمیر خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تست دقیق قطعات و اجزای مختلف خودرو و همچنین سیستم‌های آن به منظور اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح آن‌ها
  • تشخیص دقیق مشکلات فنی و مکانیکی خودرو که عموما برای چنین کاری در مکانیکی‌های هوشمند از تجهیزات تشخیصی مکانیکی کمک می‌گیرند.
  • بررسی دقیق چک لیست‌های مختلف برای رسیدن به اطمینان 100 درصدی درباره کارکرد درست قسمت‌های حیاتی خودرو
  • روغن کاری موتور خودرو و سایر اجزا و قطعات اصلی آن
  • انجام کارهایی نظیر تنظیم و چرخش لاستیک و تعویض روغن که برای نگهداری و مراقبت اولیه از ماشین حیاتی تلقی می‌شوند.
  • تعمیر و همچنین تعویض قطعات معیوب و فرسوده همچون لنت ترمز
  • جداسازی قطعات و مونتاژ مجدد آن‌ها
  • ارائه توضیح دقیق و قابل فهم از مشکلات فنی خودرو به مالک آن و ارائه گزینه‌های مختلف برای برطرف کردن این نقص‌ها

ناگفته نماند که هرچند غالب مکانیک‌ها به صورت سنتی بر روی موتورها، گیربکس، تسمه، شیلنگ و سایر قطعات خودرو کار می‌کنند؛ اما آن تکنسین تعمیر خودرویی می‌تواند موفق‌تر از سایر رقبا ظاهر شود که آشنایی خوبی با سیستم‌های الکترونیکی نیز داشته باشد؛ چراکه عموما به منظور نقص یابی در قطعاتی همچون سیستم‌های ترمز، انتقال و فرمان از رایانه‌ها و قطعات الکترونیکی کمک گرفته می‌شود.

درجات متفاوت مدرک مکانیکی خودرو

امروزه مدرک مکانیک خودرو عموما به دو درجه تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی تفصیلی آن‌ها می‌پردازیم:

  • مدرک درجه 1
  • مدرک درجه 2

مدرک درجه 2 مکانیک خودرو

مدرک درجه 2 مکانیکی پس از طی دوره‌ای در زمینه تعمیر موتور خودرو که شامل باز و بسته کردن سیلندرها، سوپاپ‌ها و همچنین یاتاقان‌ها خواهد بود و پس از طی این دوره شما به مهارت‌های زیر دست پیدا می‌کنید:

  • یادگیری کامل سیستم روغن کاری اتومبیل
  • یادگیری روش‌های خنک کردن رادیات و واترپامپ
  • یادگیری مهارت باز و بسته کردن گیربکس و همچنین عیب یابی و تعمیر آن
  • رفع مشکلات دیفرانسیل خودرو و باز و بسته کردن آن
  • آموزش روش اتوماتیک تعمیر گیربکس خودرو

مدرک درجه 1 مکانیک خودرو

پس از دریافت مدرک درجه 2 نوبت به کسب مدرک درجه 1 این حرفه می‌رسد و همان طور که از نام آن پیداست سطحی جدید از مهارت‌های آموزش مکانیک خودرو در این دوره‌ها به شما یاد داده می‌شود که از اصلی‌ترین مهارت‌های مورد تدریس در طول این دوره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری کامل نحوه تعمیر ماشین‌های سنگین همچون کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس
  • یادگیری نحوه تعمیر اتومبیل‌هایی که دوگانه سوز هستند
  • آشنایی کامل با مبانی مدار و همچنین شناخت دقیق ای‌سی‌یو اتومبیل
  • یادگیری مبانی مولتی پلکس

روش‌های مختلف آموزش مکانیک خودرو

برای آموزش مکانیک خودرو غالبا سه روش‌ وجود دارد:

  • آموزش مکانیک خودرو به صورت شاگردی و دستیار مکانیکی
  • آموزش مکانیک خودرو به صورت تحصیلی در هنرستان
  • آموزش مکانیک خودرو با شرکت در دوره‌های مکانیکی آموزشگاه‌های مختلف

با توجه به اهمیت بررسی این روش‌ها، در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم:

شاگردی و دستیار مکانیک شدن

دستیار مکانیک شدن یک روش سنتی است که غالبا نوجوانانی که جویای کار هستند به سراغ آن می‌روند و به صورت انجام کارهای شاگردی در زیر نظر یک مکانیک حرفه‌ای تعلیم می‌بینند. از مزایای این روش می‌توان به این نکته اشاره کرد که چنین افرادی در کنار کسب تجربه و آموزش، درآمدی نیز به دست می‌آورند. البته ناگفته نماند که این روش چندان مورد تائید نبوده و بهتر است برای یادگیری از دو روشی که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم، کمک بگیرید.

تحصیل در رشته مکانیک

تحصیل در رشته مکانیک

دانش‌آموزان هنگامی که به سن انتخاب رشته می‌رسند، عموما در میان رشته‌های نظری سردرگم می‌شوند و اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به شغل مکانیکی علاقه‌مند هستند، بهتر است با انتخاب رشته مکانیک در هنرستان، این مهارت را به شکل اصولی یاد بگیرید و با کسب تجربه و دانش کافی در این حوزه، پس از فارغ التحصیلی به یکی از افراد سرآمد رشته خود تبدیل شوید. به طور کلی رشته مکانیک خودرو با هدف بالا بردن سطح کیفیت آموزشی علاقه‌مندان این حوزه به هنرستان‌ها اضافه شد و مهندسی مکانیک خودرو را می‌توان از رشته‌های محبوبی دانست که از این رشته انشعاب یافته است.

شرکت در دوره‌های آموزشی آموزشگاه‌ها

اگر به هر دلیل نتوانستید رشته مکانیک را در هنرستان ادامه دهید، اصلا جای نگرانی نیست و امروزه شرکت در دوره‌های آموزشی آموزشگاه‌های معتبر، یکی از روش‌های دیگری است که به کمک علاقه‌مندان این حوزه آمده است. جالب است بدانید که شما به هنگام شرکت در چنین دوره‌های آموزشی علاوه بر یادگرفتن و آموزش مکانیک خودرو آن هم به شکل کاملا حرفه‌ای، یک مدرک معتبر بین‌المللی نیز دریافت می‌کنید که اگر در آینده قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را داشته باشید، می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد.

ناگفته نماند که خوشبختانه به منظور شرکت در چنین دوره‌هایی هیچ گونه پیش نیاز خاصی در نظر گرفته نشده است و فقط کافی است که اطلاعات مجملی در ارتباط با قطعات خودرو داشته باشید، البته برای مدرک مورد نیاز برای شرکت در این دوره‌ها عموما یک مدرک حداقلی در نظر گرفته می‌شود که این مدرک در اکثر آموزشگاه‌ها، مدرک سوم راهنمایی است و هیچ محدودیت برای افرادی که دارای مدرک‌های بالاتر هستند در نظر گرفته نشده و شما با هر مدرکی قادر خواهید بود در این دوره‌ها شرکت کنید.

انتخاب آموزشگاه نیز نقش مهم و حیاتی در طول دوره شما خواهد داشت و در صورتی که آموزشگاه مورد نظر شما معتبر نبوده و مدرک بین‌المللی اعطا ننماید، چندان نمی‌تواند مفید واقع شود و با شرکت در دوره‌های چنین آموزشگاهی فقط موجب هدر رفتن پول شما خواهد شد.

سطح درآمدی مکانیک خودرو

یکی از مباحث مهم در زمینه آموزش مکانیک خودرو پرداختن به سطح متوسط درآمد یک مکانیک خودرو است. اگر تا اینجای این مقاله از بست سوال، همچنان نسبت به انتخاب شغل مکانیک خودرو یا شرکت در دوره‌های آموزش مکانیک خودرو دچار تردید هستید، مسلما بررسی میزان درآمد یک تکنسین تعمیر اتومبیل می‌تواند تا حدودی به ما در برطرف کردن این تردید کمک نماید.

به طور میانگین در سال اخیر میزان متوسط درآمد ماهیانه یک مکانیک ماهر و سطح بالا به مبلغ 15 میلیون رسیده است و براساس تحقیقات به عمل آمده در این حوزه، عموما سطح درآمد افرادی که به عنوان مکانیک مشغول به کار هستند حدودا 3 الی  7 برابر بیشتر از میزان حداقل حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار بوده است. مسلما می‌دانید که مشاغلی که در دسته فنی قرار می‌گیرند به دلیل نیاز عمومی جوامع، در دسته مشاغل با درآمد بالا قرار می‌گیرند.

اما ناگفته نماند که این میزان درآمد نیز به عوامل مختلفی همچون سطح تجربه و دانش فنی شما، داشتن برخورد مناسب با مشتریان، ارائه خدمات با بهترین کیفیت و مواردی از این قبیل بستگی دارد و هرچه در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشید، می‌توانید به درآمدهای بسیار بالاتر دست پیدا کنید؛ بنابراین، همواره به تاثیر سه اصل مهارت، انصاف و اخلاق به منظور بالا رفتن میزان درآمدتان توجه کافی داشته باشید.

اگر دارای مدرک بین‌المللی از یک آموزشگاه معتبر هستید، بد نیست اطلاعاتی در زمینه میزان درآمد افرادی که در کشورهای دیگر به شغل مکانیک خودرو مشغول هستند داشته باشید:

  • متوسط درآمد سالیانه این شغل در کشور ایلات متحده آمریکا (براساس آمارهای رسمی سال 2013) چیزی در حدود 36,200 دلار بوده است.
  • در استرالیا نیز این شغل در دسته شغل‌های با درآمد خوب قرار داشته و میانگین درآمد سالیانه مکانیک‌ها در این کشور 43,000 دلار تخمین زده می‌شود.
  • در کشور انگلستان مابین تکنسین‌های ماهر و مبتدی تفاوت قائل شده و سطح درآمد مکانیک‌های با تجربه متوسط چیزی در حدود 23 هزار الی 30,500 دلار و برای مکانیک‌های حرفه‌ای و با تجربه حدودا 38 هزار دلار برآورد شده است.

ویژگی‌های یک مکانیک ماهر

در مطالب بالا با مدرک درجه 1 آموزش مکانیک خودرو و همچنین تفکیک میان سطح درآمد مکانیک‌های با سطح متوسط و ماهر آشنا شدید؛ اما سوالی که در این بین ممکن است ذهن شما را به خود مشغول سازد، این است که یک مکانیک ماهر دارای چه ویژگی‌هایی است؟ در پاسخ به این سوال نیازمند بررسی دقیق است و به همین در ادامه به صورت تفصیلی به بررسی هر کدام از ویژگی‌های یک مکانیک ماهر می‌پردازیم:

داشتن مهارت کافی در برقراری یک ارتباط موثر

شاید به جرئت بتوان گفت که هنر برقراری ارتباط با مشتریان، یکی از ویژگی‌های اصلی یک مکانیک با تجربه است؛ چراکه او می‌داند باید به مشتری احترام بگذارد. شما اگر یک مکانیک با مهارت فنی بسیار بالا هم باشید؛ اما با لحن تند با مشتریان خویش برخورد کنید، مسلما این امر به مرور زمان سبب می‌شود که حتی مشتریان وفادار خویش را نیز از دست بدهید.

البته داشتن مهارت کافی در برقراری ارتباط موثر فقط به اخلاق و نحوه رفتار شما با مشتریان منحصر نمی‌شود و بلکه شما باید قادر باشید مباحث پیچیده‌ای که درمورد قطعات مختلف خودرو وجود دارد را به زبانی شیوا، ساده و همچنین قابل فهم به مشتریان خویش توضیح دهید تا آن‌ها به راحتی بتوانند درمورد حاد بودن یا نبودن مشکل پیش آمده قضاوت نمایند.

دارا بودن مهارت‌های فنی

یک مکانیک خودروی ماهر، مکانیکی است که به خوبی اجزا، ساختار و قطعات مختلف خودرو را می‌شناسد و به راحتی می‌تواند در کمترین زمان ممکن به عیب یابی خودروها بپردازد و برای این کار از تجهیزات مختلف و به روز کمک می‌گیرد. یک مکانیک خودرو ماهر می‌داند که ارتکاب اشتباهی جزئی در تعمیر یک بخش از خودرو می‌تواند در نهایت منجر به حوادث غیر قابل جبران زیادی شود و به همین علت نسبت به حساسیت کار خویش واقف بوده و همواره در جهت افزایش معلومات و اطلاعات خویش در این حوزه حرکت می‌کند.

توانایی تشخیص سریع مشکل و عیب از مهارت‌های اصلی یک مکانیک خودرو ماهر تلقی می‌شود؛ چراکه مسلما می‌دانید که بسیاری از افراد به کمک خودروی خویش امرار معاش می‌کنند و وقت کافی برای این که خودروهای خود را به صورت طولانی مدت در اختیار تعمیرگاه‌ها قرار بدهند را ندارند و دقیقا در همین نقطه است که میزان حساسیت تشخیص سریع عیب خود را نشان می‌دهد.

داشتن اطلاعات کافی در زمینه تکنولوژی روز

صنعت خودروسازی نیز همچون سایر صنایع بزرگ به صورت روزانه در حال پیشرفت است و مکانیک خودرویی می‌تواند ادعای تبحر کافی در این زمینه نماید که اطلاعات کافی در ارتباط با آخرین پیشرفت‌های این حوزه داشته باشد، مسلما اگر یک تکنسین تعمیر اتومبیل اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشد، نمی‌تواند خدمات با کیفیتی را به مشتریان خویش ارائه کند. تصور کنید که در تعمیرگاه خود نشسته‌اید و یک ماشین وارد تعمیرگاه شما می‌شود که شما حتی اسم آن را نمی‌دانید! آیا می‌توانید ادعا کنید که قادر به تعمیر آن هستید؟! پاسخ به این سوال قطعا منفی است و به همین علت همواره باید در حال مطالعه در ارتباط با موتور، سیستم سوخت، سیستم تهویه، سیستم الکترونیکی و قطعاتی از این دست درمورد خودروهای مختلف باشید.

برخورداری از توان مدیریتی

یک مکانیک متناسب با شغل خویش ممکن است در موقعیت‌های بسیار حساس و خاص پیش‌بینی نشده قرار بگیرد که در چنین شرایطی ضرورت داشتن مدیریت بحران بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. یک مکانیک ماهر، مکانیکی است که در شرایط بحرانی بتواند با حفظ خونسردی کامل بهترین راه‌حل را به کار ببرد و شرایط بحرانی را در دست گرفته و آن را کنترل نماید.

ناگفته نماند که داشتن تجربه کاری کافی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست و یک مکانیک خودرو ماهر زمانی می‌تواند مهارت خویش را ثابت نماید که به اندازه کافی تجربه داشته باشد و بداند که در موقعیت‌های مختلف چه واکنشی از خویش بروز دهد.

آشنایی با قطعات مهم خودرو

اگر قصد دارید در دوره آموزش مکانیک خودرو شرکت کنید، باید بدانید که داشتن اطلاعات قبلی در ارتباط با برخی از قطعات مهم خودرو اجتناب ناپذیر است و به همین علت ما در این بخش از مقاله آموزش مکانیک خودرو از بست سوال، قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین قطعات مکانیکی خودرو آشنا کنیم:

کمپرسور کولر

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در زمینه سیستم خنک کننده اتومبیل ممکن است با آن مواجه شوید، مربوط به کمپرسور است، این قطعه مکانیکی شامل یک کلاچ بوده که متناسب با نیاز منجر به فعال شدن یا غیرفعال شدن کمپرسور می‌شود و بنابراین زمانی که این کلاچ نتواند عملکرد درستی از خود نشان دهد، هر یک از قطعات آن دچار آسیب جدی خواهد شد و در نتیجه کمپرسور دچار افت فشار شدید خواهد شد که چنین امری در نهایت به نقص در سیستم خنک کننده و کار نکردن کولر ماشین می‌شود.

البته ناگفته نماند که اگر کولر خودروی شما به درستی کار نمی‌کند، بهتر است که در قدم اول به سراغ مدار آن بروید تا از وجود یا عدم وجود نشتی در آن اطمینان حاصل کنید و درصورتی که مدار دارای نشتی نبود به سراغ کمپرسور بروید.

پلوس

پلوس نیز یکی از قطعات خودرویی مهم دیگر است که وظیفه انتقال نیرو از دیفرانسیل به سمت چرخ‌ها را بر عهده دارد و متداول‌ترین ایرادی که می‌تواند پلوس را به خود درگیر کند، مسئله پارگی گردگیرهای موجود در آن است. این گردگیر که به شکل قیف مانند در انتهای پلوس تعبیه شده، همچون یک فیلتر عمل می‌کند و مانع از برخورد آلاینده‌های مختلف مثل گرد و خاک به سر پلوس می‌شود که نتیجه طبیعی پارگی در این قطعه آلودگی پلوس و در نهایت خرابی آن خواهد بود.

بهتر است به صورت مداوم وضعیت گردگیر و سر پلوس را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. برای این که راحت‌تر متوجه خرابی این قطعه شوید، به صدای تق تق به هنگام دور زد ماشین توجه کنید. به منظور تشخیص این که کدام سر پلوس دچار آسیب شده فرمان را تا آخر به هر دو سمت بچرخانید و در هر سمت که صدایی تق تق شنیدید، سر پلوس در آن سمت دچار آسیب شده است.

منبع اگزوز

منبع اگزوز احتمالا قطعه‌ای نام آشنا در میان همه رانندگان باشد و با دیدن نام آن در این قسمت که به بررسی قطعات مهم ماشین اختصاص دارد تعجب کنید و بگویید که این قطعه فقط به منظور خروج دود در خودروها تعبیه شده است! اما چنین تصوری درست نیست و کاربرد دیگر آن کاستن از صدای بسیار بلندی است که به وسیله موتور ایجاد می‌شود و باید به این نکته توجه کنید که در برخی موارد علت خروج صداهای گوش خراش و نامناسب از ماشین، جوشکاری نادرست و همچنین عدم آب بندی این منبع اگزوز است.

ترموستات

عوامل مختلفی می‌تواند موجب ایراد آسیب به موتور گردد و یکی از عوامل مهم آن، نقص در ترموستات خودرو است که درست کار نکردن آن می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی را در ماشین ایجاد کند؛ چراکه این قطعه مهم وظیفه انتقال و همچنین به جریان انداختن مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور را بر عهده دارد و در واقع زمانی که پیشرانه سرد باشد، ترموستات به گرم شدن آن و به هنگام گرم بودن موتور به سرد شدن آن کمک می‌کند. به بیان ساده‌تر این قطعه، وظیفه حفظ دمای متعادل در پیشرانه را برعهده دارد و اگر دمای موتور ماشین افزایش یافته، حتما باید ترموستات ماشین خود را چک کنید؛ احتمالا به همین دلیل است که در دوره‌های آموزش مکانیک خودرو بخش قابل توجهی از آموزش به این قطعه اختصاص می‌یابد.

سیبک فرمان

سیبک فرمان را می‌توان قطعه‌ای مهم در حرکت صحیح ماشین دانست؛ چراکه این قطعه کاربردی وظیفه انتقال حرکات سیستم فرمان به چرخ‌های جلو اتومبیل را برعهده دارد و در صورتی که به هنگام رانندگی و رسیدن به دست اندازها صدای عجیب و غیرمعمولی از ماشین به گوش‌تان می‌رسد، به احتمال بسیار بالا سیبک فرمان خودروی شما دچار مشکل شده است.

کالیپر ترمز در آموزش مکانیک خودرو

سیستم ترمز ماشین از حیاتی‌ترین سیستم‌ها کنترل خودرو به شمار می‌رود که دراین سیستم نیز برخی قطعات اهمیتی به مراتب بالاتر از سایر قطعات آن دارند که کالیپر ترمز از جمله این قطعات مهم است. در واقع این قطعه سبب می‌شود تا به هنگام ترمزگیری، لنت‌های ترمز بر روی دیسک سوار شده و در نهایت منجر به کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود. ناگفته نماند که نشت روغن از کالیپر بسیار خطرناک بوده و همین عامل به تنهایی می‌تواند کل سیستم ترمز خودرو را از کار بیاندازد و اگر لنت ترمزهای ماشین‌تان به سرعت دچار ساییدگی می‌شود باید حتما سری به کالیپ ترمز خودروی خویش بزنید؛ چراکه این کالیپر دچار آسیب شده است.

استارتر

احتمالا تا کنون این مشکل برای شما هم پیش آمده است که به هنگام استارت، خودرو استارت نخورده است، در این حالت به احتمال بسیار بالا مشکل از استارتر بوده و اگر سوخته باشد حتما باید اقدام به تعویض آن نمایید؛ چراکه این قطعه مهم در واقع سبب می‌شود تا به هنگامی که کلید استارت را فشار می‌دهید، الکتروموتور استارتر فعال شده و در نهایت پیشرانه روشن شود. البته ناگفته نماند که در نگهداری و مراقبت از این قطعه نهایت دقت را به خرج دهید؛ چراکه این قطعه در دسته قطعات بسیار گران‌بهای مکانیکی قرار می‌گیرد.

شمع

شمع‌ها در واقع جرقه لازم برای حرکت در موتور خودرو را ایجاد می‌کنند که بدون این احتراق اولیه، وسیله نقلیه روشن نمی‌شود. اگر نمی‌دانید که شمع خودروی شما در آخرین پایه خود قرار دارد یا نه، بهتر است به این علائم توجه کنید: شتاب ضعیف، مشکل در راه‌ اندازی ماشین و کمبود سوخت.

آموزش مکانیک خودرو برای بانوان

احتمالا با مشاهده عنوان این بخش کمی تعجب کرده باشید و چنین تصور کنید که براساس فرهنگ جامعه ما شغل مکانیکی یک شغل مردانه محسوب می‌شود و چندان مناسب بانوان نیست. در این که عرف چه دیدی نسبت به این مسئله خواهد داشت چندان اهمیتی ندارد؛ چراکه خانوم‌ها نیز همچون آقایان رانندگی می‌کنند و احتمال ایجاد خرابی در خودروی آن‌ها نیز وجود دارد، به همین علت امروزه عموما برخی از آموزشگاه‌های معتبر دوره‌های آموزش مکانیک خودرو ویژه بانوان را نیز راه اندازی کرده‌اند که سرفصل‌های تدریسی در این دوره‌های ویژه نیز همانند دوره آموزش مکانیک آقایان در نظر گرفته شده است که پس از به پایان رساندن این دوره‌ها تبدیل به یک مکانیک حرفه‌ای شده و در صورت مهاجرت به کشورها دیگر می‌توانند کارهای خدماتی مثل مکانیکی خودرو را انجام دهند.

نکته مهم در ارتباط با انتخاب دوره آموزش مکانیک خودرو

با توجه به نیاز عمومی تمامی افراد جامعه که با ماشین سروکار دارند ما در این مقاله از بست سوال تلاش نمودیم تا شما را با آموزش مکانیک خودرو آشنا سازیم و همان طور که در مطالب بالا مشاهده کردید، اتومبیل‌ها نیز همچون ما انسان‌ها دارای نیازهایی هستند که باید به آن‌ها رسیدگی کرد و در صورت سهل‌انگاری در برطرف کردن چنین نیازهایی کار شما به مکانیکی‌ها کشیده خواهد شد؛ اما جالب است بدانید که اگر خودتان مهارت کافی در زمینه تعمیر خودرو داشته باشید، نه تنها چنین مشکلاتی برای شما رقم نمی‌خورد، بلکه خودتان شخصا می‌توانید مشکل به وجود آمده را برطرف کنید. امروزه بسیاری از آموزشگاه‌های معتبر فنی و حرفه‌ای با برگزاری دوره‌های مختلف آموزش مکانیک خودرو سطح اطلاعات عمومی افراد را در این حوزه ارتقا بخشیده‌اند و اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات کافی در این زمینه برای رفع نیازهای روزمره خویش هستید، توصیه ما به شما این است که حتما دراین دوره‌های آموزشی معتبر شرکت نمائید. البته ناگفته نماند که اگر در ارتباط با آموزش مکانیک خودرو سوالی دارید که در این مقاله از بست سوال به آن اشاره نشده است، می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

آیا پس از گذراندن دوره‌های آموزش مکانیک خودرو می‌توانم مستقیما وارد بازار کار شوم؟

عموما آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای معتبر که در این زمینه فعالیت دارند به صورت کاملا عملی و تخصصی مباحث آموزش مکانیک خودرو را پیش می‌برند و پس از اتمام دوره شما قادر خواهید بود که مستقیما و بدون هیچ پیش نیاز دیگری وارد بازار کار شوید.

آیا امکان ورود مستقیم به دوره آموزش مکانیک خودرو در سطح درجه 1 وجود دارد؟

پاسخ به این سوال منفی است و پیش نیاز ورود به این دوره پیشرفته داشتن مدرک درجه 2 می‌باشد.

آیا پس از اتمام دوره آموزش مکانیک خودرو مدرک دریافت می‌کنم؟

اگر آموزشگاه مورد نظر شما زیر نظر فنی و حرفه‌ای باشد و به صورت معتبر و قانونی فعالیت خویش را ادامه دهد، پاسخ به این سوال مثبت است و شما پس از اتمام دوره یک مدرک معتبر بین‌المللی دریافت می‌کنید.

شرایط سنی و تحصیلی برای شرکت در دوره‌های آموزش مکانیک خودرو چگونه است؟

برای شرکت در این دوره‌ها شما باید دارای حداقل 15 سال سن و مدرک سوم راهنمایی باشید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا