دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

آموزش رانندگی در شب (راهنمای کاملا اصولی)

یکی از دغدغه‌هایی که تمامی صاحبان خودرو در سرتاسر جهان دارند، رانندگی در شب است. همان طور که می‌دانید، رانندگی امن و مطمئن نیازمند داشتن دید کافی و نور است تا راننده بتواند به خوبی تمامی موانع راه را ببیند. به همین دلیل، ادارات شهرداری و راه‌سازی در خیابان‌های سرتاسر کشور از چراغ و نورافکن استفاده می‌کنند تا رانندگان دید کافی در مسیر داشته باشند. در همین راستا، عموما توصیه می‌شود رانندگان از رانندگی شبانه در خیابان‌های شلوغ خودداری کنند؛ زیرا در این مواقع، احتمال وقوع تصادف به حداکثر می‌رسد.

البته طبیعتا در برخی موارد نمی‌توان از لزوم رانندگی در شب چشم‌پوشی کرد؛ زیرا در هر صورت همگی نیازهای متغیری داریم و ممکن است مجبور به رانندگی در طول ساعات شب شویم. در چنین مواقعی، رانندگی در شب اجتناب‌ناپذیر است؛ البته به شرطی که فرد به اصول رانندگی شبانه تسلط کامل داشته باشد و خطر هر تصادفی را به صفر برساند. در این مطلب از وبسایت بست سوال، بهترین راهنمای اصولی رانندگی شبانه را برایتان شرح می‌دهیم تا ایمن رانندگی کنید.

آمار وحشتناک تصادفات رانندگی در شب

تصادفات رانندگی در شب

قبل از هر چیزی، این آمار مهم را در ذهن داشته باشید که تنها یک چهارم سفرها به صورت شبانه آغاز می‌شوند. یعنی بیش از سه چهارم از سفرهایی که افراد در طول شبانه‌روز شروع می‌کنند، در ساعات روز اتفاق میفتند. با وجود اینکه میزان رانندگی افراد در شب بسیار کمتر از روز است، اما آمار تکان‌دهنده تصادفات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تصادفات در ساعات شبانه بیش از 3 برابر طول روز می‌باشد.

این آمار وحشتناک، خبر از وجود خطرات غیرقابل پیش‌بینی در مسیر برای افرادی می‌دهد که به رانندگی اصولی شبانه تسلط ندارند و آموزش رانندگی را به صورت اصولی نگذرانده‌اند؛ زیرا با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که امکان تصادف در حین رانندگی شبانه بیش از 10 برابر روز است. این آمار توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کشور به ثبت رسیده و می‌توان اعتبار آن را مورد سنجش قرار داد.

چراغ‌های خودروی خود را روشن کنید!

روشن کردن چراغ های خودرو

اولین و برجسته‌ترین دلیل خطرناک بودن رانندگی شبانه، نور کم است. زمانی که هیچ‌گونه نوری از سمت خورشید به زمین منعکس نمی‌شود، مطمئنا هیچ چراغ و نورافکنی نمی‌تواند دید شما را بهبود ببخشد؛ به خصوص چراغ‌هایی با کیفیت پایین که عموما در خیابان‌های سطح کشور قابل مشاهده هستند.

از آنجایی که دید شما همواره رو به جلو خواهد بود، چراغ‌های خودرو می‌تواند وسیله خوبی برای بهینه‎سازی دید رو به جلو باشد. به خصوص در حین رانندگی شبانه که هرگونه چراغ کم‌نوری می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. پس توجه کنید که روشن بودن چراغ‌های خودرو از مهم‌ترین نکات برای افزایش امنیت رانندگی در شب است؛ فارغ از اینکه در حال رانندگی در داخل شهر هستید و یا در اتوبان با سرعت بالا حرکت می‌کنید.

قبل از هرچیز دیگری، کمربند ایمنی خود را ببندید!

بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی در شب

در ساعات تاریک شب و زمانی که احتمال تصادف کمی بیشتر از حالت عادی است، استفاده از کمربند ایمنی به یک نیاز اساسی تبدیل می‌شود. رانندگی در شب به دلیل پرخطر بودن، نیازمند بستن کمربند ایمنی است و رانندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. برای اینکه بستن کمربندی ایمنی یادتان نرود، بهتر است آن را قبل از شروع به حرکت ببندید.

پیشنهادی: اجاره خودرو

البته توجه داشته باشید که کمربند ایمنی وسیله‌ای برای کاهش عوارض و عواقب تصادفات در رانندگی شبانه است. به عبارتی دیگر، بستن کمربند ایمنی احتمال وقوع خطر را صفر نکرده و شما مجاز به انجام تخلفات رانندگی نخواهید بود. در صورتی که هرگونه تصادفی با خودرو رخ دهد، کمربند ایمنی شما را از عوارض چند برابری دور می‌کند و نقش مفیدی برای رانندگی در شب و حفظ سلامتی شما خواهد داشت.

آهسته برانید!

امروزه متاسفانه توصیه به آهسته راندن، تبدیل به جمله‌ای عادی برای اکثر رانندگان جوان و مسن شده و توجه چندانی بدان نمی‌کنند. بسیاری از این افراد نمی‌دانند تصادف با سرعت بالا تا چه حد خطرناک و مخرب است. زمانی که با نهایت سرعت خود در خیابان حرکت می‌کنید، دیگر تفاوت بزرگراه و آزادراه اهمیت چندانی نداشته و خطر تصادف همواره وجود خواهد داشت.

شاید تا به حال متوجه شده باشید که بر روی تابلوهای نشان دهنده میزان سرعت مجاز در جاده، عموما دو عدد متفاوت درج می‌شود. در واقع یکی از این اعداد برای رانندگی در روز است و عدد دیگر، برای رانندگی در شب استفاده می‌شود. این سرعت توسط کارشناسان این حوزه تخمین زده شده که در آن خطر تصادف و وقوع اتفاقات ناگوار به حداقل می‌رسد و معمولا دلایل قانع‌کننده‌ای پشت این تصمیمات پنهان است. شما می‌توانید دلایل دقیق و عوامل تعیین این اعداد را در کتاب آیین نامه رانندگی مطالعه کنید.

به شما توصیه می‌کنیم در هر صورت آهسته برانید؛ زیرا زمانی که سرعت رانندگی شما در شب زیاد باشد، طبیعتا امکان کنترل وسیله دشوارتر خواهد بود و هر عامل غافلگیرکننده‌ای می‌تواند حواس شما را از مسیر پرت کند. اما زمانی که خودرو با سرعت پایینی در حال حرکت است، مطمئنا بسیار بهتر و راحت‌تر مهار می‌شود.

به حیوانات در حال عبور از جاده توجه داشته باشید!

حیوانات در حال عبور در جاده

همان طور که می‌دانید، امکان عبور حیوانات مختلف از جاده وجود دارد؛ زیرا بسیاری از جاده‌ها از وسط زیست‌بوم حیوانات و جنگل رد شده‌اند و ممکن است مسیر هر حیوانی به سمت جاده بیفتد. ضمن اینکه جان و سلامتی حیوانات اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه کنید، تصادف با حیوانات می‌تواند برای شما نیز مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد؛ مشکلاتی اعم از پرت شدن حواس، آسیب دیدن خودرو، از دست دادن کنترل خودرو و چپ کردن ماشین.

نکته مهمی که وجود دارد، نحوه کنترل و مدیریت سرعت خودرو در هنگام رویارویی با حیوانات است. برخلاف تصورات، حیوانات واکنش چندانی در مقابل بوق و نور خودرو ندارند و حتی با بوق زدن و چراغ دادن ممکن است موجب ترسیدن حیوانات شوید و آن‌ها از ترس در همان جا بایستند. بهترین راه برای کنترل خودرو در این مواقع، کاهش سرعت خودرو و چرخاندن فرمان به سمت مخالف جهت حرکت حیوانات است.

استفاده نوربالا مفید است یا مضر؟

یکی از ابزارهای پرکاربرد در خودرو که معمولا رانندگان از آن حین رانندگی در شب استفاده می‌کنند، نوربالا نام دارد. زمانی که شما این قابلیت خودرو را فعال می‌کنید، نور خودرو محدوده بیشتری را روشن می‌کند و شما می‌توانید به صورت کامل روبه‌روی خود را مشاهده کنید. البته مطمئنا این سوال را در بین سوالات آیین نامه مشاهده خواهید کرد که آیا استفاده از نوربالا همواره می‌تواند مفید و کاربردی باشد؟

مطمئنا خیر. با وجود اینکه نوربالا دید فوق‌العاده‌ای به راننده می‌دهد، اما به کل دید راننده جلویی را دچار اختلال کرده و قادر به استفاده از آینه خودرو نخواهد بود. معمولا از نوربالا در مواقعی استفاده می‌کنند که نیاز به داشتن دید کامل وجود دارد و هیچ خودرو دیگری در 100 متر جلویی خودرو، در حال حرکت نیست. استفاده از نوربالا در هنگام پارک کردن، برجسته‌ترین کاربرد این قابلیت است که معمولا رانندگان از آن بهره می‌برند.

در میدان‌ها و چهارراه‌ها احتیاط لازمه را داشته باشید!

از خطرناک‌ترین مکان‌هایی که اکثر تصادفات رانندگی شبانه در آن رخ می‌دهند، میدان‌ها و چهارراه‌ها هستند. زمانی که چندین خودرو از مسیرهای مختلف به سمت یک مکان مشخص در حال حرکت باشند، قطعا احتمال بروز هرگونه خطایی وجود دارد؛ به خصوص اگر افراد آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی را به صورت کامل فرا نگرفته باشند.

مهم‌ترین عاملی که باعث وقوع تصادف در میدان و چهارراه در ساعات شب می‌شود، تاریکی است؛ زیرا چندین راه مختلف برای عبور خودروها وجود دارد که خطر تصادف را تشدید می‌کند.

در مسیرهای سربالایی و سرپایینی از دنده درگیر استفاده کنید!

از اصلی‌ترین مسائلی که تمامی رانندگان باید به صورت کامل نحوه انجام آن را فراگیرند، آموزش دنده درگیر است. این حرکت می‌تواند در مواقع بسیاری، به خصوص در مسیرهای شیب‌دار سربالایی و سرپایینی، برای رانندگی در شب کاربرد داشته باشد. افرادی که می‌خواهند در ساعات تاریک شب رانندگی کنند، باید به دنده درگیر تسلط کامل داشته باشند تا بتوانند بدون مشکل در مسیرهای شیب‌دار ترمز کرده و دوباره شروع به حرکت کنند.

همان طور که شاید تجربه کرده باشید، ممکن است اجسام سخت پشت و یا جلوی خودرو در تاریکی دیده نشوند و خودرو به آن برخورد کند. دنده درگیر در این مواقع وسیله‌ای است که می‌توانید از آن برای بی‌تحرکت ماندن خودرو در هنگام حرکت مجدد استفاده کنید؛ در نتیجه امکان سر خوردن خودرو و برخورد آن به اجسام دیگر از بین می‌رود.

هشیاری خود را در طول شب حفظ کنید!

در نهایت، آخرین اصل حائز اهمیت در رانندگی شبانه را برایتان شرح می‌دهیم. نکته‌ای که سالانه هزاران تصادف به دلیل اهمیت ندادن به آن اتفاق می‌افتد. طبیعتا با تاریک شدن هوا و ساعات پس از نیمه شب، هشیاری افراد به شدت کاهش یافته و امکان وقوع تصادفات و اتفاقات ناگوار به شدت بالا می‌رود. به همین دلیل است که رانندگی در شب چندان توصیه نمی‌شود.

در صورتی که حس کنید امکان از دست دادن هوشیاری در حین رانندگی شبانه وجود دارد، توصیه می‌کنیم به رانندگی ادامه ندهید؛ زیرا در صورتی که احساس خواب‌آلودگی تشدید شده و سطح هوشیاری شما کاهش یابد، ممکن است خود را در دردسر بزرگی بیندازید. قبل از اینکه رانندگی شبانه خود را آغاز کنید، هیچ‌گونه مواد خوراکی خواب‌آوری نخورید و در صورت امکان با قهوه و نوشیدنی‌های مشابه، انرژی بدن خود را در بهترین حالت نگه دارید.

رانندگی شبانه؛ ریسکی خطرناک اما در مواقعی اجتناب‌ناپذیر!

رانندگی شبانه

در این مطلب، اصول صحیح رانندگی در شب را برایتان شرح دادیم تا با امنیت کامل رانندگی کنید و جان خود را به خطر نیدازید. توصیه نهایی ما به شما این است که تا حد امکان از رانندگی شبانه خودداری کنید؛ اما در صورتی که مجبور به رانندگی در ساعات تاریک شب باشید، نکات مهمی که برایتان شرح دادیم را به نحو احسن رعایت کنید. در صورتی که می‌خواهید آموزش‌های رانندگی کاربردی و مفید را به صورت کامل فراگیرید، توصیه می‌کنیم وبسایت بست سوال را همواره در میان اولویت‌های خود داشته باشید.

بزرگ‌ترین مشکل رانندگی در شب چیست؟

اصلی‌ترین و برجسته‌ترین دلیلی که باعث تصادفات و وقوع اتفاقات ناگوار در رانندگی‌های شبانه می‌شود، تاریکی در ساعات شبانه است. اگر بتوانید مسیر خود را به خوبی ببینید و آن را شناسایی کنید، مطمئنا خطرات رانندگی شبانه کاهش خواهد یافت.

آیا رانندگی در شب مجاز است؟

تا به حال قوانین خاصی در مورد رانندگی شبانه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای صاحبان خودرو منتشر نشده است؛ اما همواره توصیه کارشناسان این بوده که صاحبان خودرو، تا حد امکان از رانندگی در شب پرهیز کنند تا میزان تصادف در کشور کاهش یابد.

آیا رانندگی شبانه تجربه و مهارت بالایی می‌خواهد؟

رانندگی در شب نیاز به مهارت‌ها و ترفندهای رانندگی خاصی ندارد؛ اما برای داشتن یک سفر امن و مطمئن، بهتر است همواره اصول صحیح رانندگی شبانه را یاد بگیرید و تمامی نکات ایمنی را در سفر خود رعایت کنید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا