دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

دانلود کتاب آیین نامه (آموزش رانندگی) پایه سوم

گواهی‌نامه رانندگی، به‌عنوان یک مدرک هویتی، لازمه رانندگی در شهر و جاده است. با اتمام 18 سالگی، افراد اقدام به ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی و دریافت مدرک می‌کنند. دوره‌های آموزشی متشکل از کلاس‌های تئوری و عملی بوده و به‌طور کلی، 20 جلسه به طول می‌انجامند. جهت قبولی در اولین آزمون رانندگی، بایستی به کتاب آیین‌نامه مسلط بود. اگر شما نیز قصد ثبت‌نام و شرکت در این دوره‌ها را دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت بست سوال، نسبت به دانلود کتاب آیین‌نامه اقدام کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دوره های آموزشی رانندگی

دوره های آموزشی رانندگی

اولین گام برای دریافت مدرک گواهی‎‌نامه رانندگی، مراجعه به یکی از آموزشگاه‌های موردنظر و ثبت‌نام در کلاس‌های مربوطه می‌باشد. طبق نرخ مصوب سال 1400، جهت ثبت‌نام در آموزش رانندگی پایه سوم، باید حدود 1000000 الی 1400000 هزار تومان پرداخت کرد. نرخ ذکر شده در این مطلب، مجموع هزینه‌های پرداختی است که جزئیات آن شامل، هزینه کلاس تئوری و عملی، پزشک، تمبر و غیره می‌باشد. در ادامه به شرح این جزئیات خواهیم پرداخت.

هزینه قابل پرداخت جهت شرکت در کلاس‌های تئوری

این کلاس‌ها مدت زمانی حدود 15 الی 17 ساعت داشته و جهت شرکت در آن لازم است 180 هزار تومان پرداخت کرد.

هزینه قابل پرداخت جهت شرکت در کلاس‌های عملی

این کلاس‌ها مدت زمانی حدود 20 الی 25 ساعت داشته و جهت شرکت در آن لازم است 800 هزار تومان پرداخت کرد.

هزینه قابل پرداخت جهت مراجعه به چشم‌پزشکی و آزمایش خون

چشم پزشکی برای دریافت گواهینامه رانندگی

پیش از شرکت در کلاس‌ها و نام‌نویسی در دوره آموزش رانندگی، لازم است که گروه خونی شما مشخص شود و پزشک تایید کند که شما نیاز به عینک دارید یا خیر. جهت انجام این فرآیند، بایستی به آموزشگاه بروید تا آزمایشگاه را به شما معرفی کرده و شما به آن مرکز معرفی شده، مراجعه کنید. هزینه ویزیت و امور پزشکی، در مجموع 180 هزار تومان می‌باشد.

هزینه قابل پرداخت جهت خرید تمبر

هزینه خرید تمبر

این هزینه به حساب نیروی انتظامی و شهرداری واریز می‌شود و نرخ آن حدود 40 هزار تومان است.

هزینه قابل پرداخت جهت خرید کتاب آیین‌نامه، آموزش رانندگی پایه سوم

لازمه شرکت در کلاس‌های تئوری که کلاس‌های فنی را نیز شامل می‌شود، داشتن کتاب آیین‌نامه آموزش رانندگی پایه سوم می‌باشد و در صورت نداشتن آن، اجازه شرکت و حضور در کلاس‌ها را نخواهید داشت. هزینه قابل پرداخت برای خرید این کتاب، 20 هزار تومان است. شما نیز می‌توانید، هم اکنون از طریق لینک بارگذاری شده نسبت به دانلود کتاب آیین‌نامه اقدام نمایید.

هزینه قابل پرداخت جهت شرکت مجدد در امتحان آیین‌نامه

به ازای هربار قبول نشدن و مردودی در امتحان آیین‌نامه، باید کاردکس خود را به آموزشگاه تحویل داده و مبلغ 3 هزار تومان پرداخت کنید تا بتوانید مجددا در آزمون شرکت نمایید.

هزینه قابل پرداخت جهت شرکت مجدد در امتحان شهری (عملی)

پس از اعلام مردودی شما در آزمون شهری، لازم است که در اسرع وقت به آموزشگاه مراجعه کرده و با ارائه کاردکس خود و پرداخت مبلغی در حدود 10 هزار تومان، تایم مجدد برای شرکت در امتحان رزرو کنید. البته پیش از شرکت مجدد در امتحان شهری، طبق متن پشت‌نویسی‌شده توسط افسر راهنمایی و رانندگی، لازم است 2 ساعت یا بیشتر با یکی از مربی‌های آموزشگاه مجددا تمرین نمایید.

مدارک لازم جهت ثبت‌نام در آموزش رانندگی و شرکت در آزمون

جهت ثبت‌نام در آموزشگاه‌های رانندگی، همچون سایر موسسه‌ها، لازم است که برخی از مدارک لازم و ضروری را ارائه دهید. این مدارک شامل کارت ملی و شناسنامه، کپی کارت ملی و شناسنامه به‌صورت پشت‌ورو، وضعیت نظام وظیفه (متقاضیان مرد) یا گواهی اشتغال به تحصیل، 8 قطعه عکس 3*4، تکمیل پرونده پزشکی و تاییدیه چشم پزشک می‌باشد.

پس از ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌‌ها، زمان مشخصی برای شما تعیین خواهد شد تا آزمون دهید. برای شرکت در آزمون اصلی، باید گواهی قبولی شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی را که توسط مربیان کلاس‌های تئوری و عملی تایید شده ‌است را به آموزشگاه تحویل دهید تا کاردکس را به شما دهند. فراموش نکنید که حین مراجعه به محل امتحان، این کاردکس را حتما همراه خود داشته باشید.

زمانی که تمامی مراحل را طی کرده و قبولی در آزمون آیین‌نامه و آزمون شهری را کسب کردید، آموزشگاه برگه‌ای را که نشان‌دهنده قبولی شما در آزمون است به شما تحویل می‌دهد. البته تحویل گرفتن این برگه، به‌منزله داشتن گواهی‌نامه نیست و تا زمانی که مدرک شما صادر نشده باشد، مجاز به نشستن پشت فرمان و رانندگی نیستید. صدور گواهی‌نامه پس از قبولی، حدود 15 روز تا 1 ماه طول می‌کشد و قبل از صدور آن، تمامی عواقب تصادف یا حادثه‌ها به عهده دارنده خودرو و راننده می‌باشد و بیمه هیچ مسئولیتی را در قبال آن نمی‌پذیرد.

عناوین ذکر شده در کتاب آیین‌نامه (آموزش رانندگی) پایه سوم

عناوین کتاب آیین‌نامه

فصل اول: قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی

نویسنده کتاب، در این فصل، به توصیف قوانین رانندگی و تابلو‌ها پرداخته و مطالعه این قسمت برای هنرجویان رانندگی ضروری است. برای اینکه فرامین افسر راهنمایی و رانندگی را به خوبی متوجه شوید یا بدانید گذر از کدام مسیر برای شما مجاز است، مطالعه این بخش از کتاب اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. ناآگاهی از هرکدام از این مطالب، خسارات و جرایم بزرگی به بار خواهد آورد. در این فصل، شما با انواع جاده‌ها، چراغ‌های خودرو و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی‌ها و خطوط مجاز برای عبور، لزوم بستن کمربند ایمنی، مدارکی که حین رانندگی لازم است همراه داشته باشیم، معاینه‌های خودرو، علامت‌هایی که پلیس با دست اشاره می‌کند، اصول رانندگی در شب و روز، قوانین رانندگی در جاده‌های اصلی و فرعی، شکل تابلوها و رنگ آن‌ها، مفهوم خط‌کشی‌ها، مفهوم تابلو‌ها (تابلوهای اخطاری، انتظامی، اخباری، مکمل و برچسب‌ها)، مقررات رانندگی و حق تقدم‌ها، فاصله‌های عرضی و طولی که باید رعایت شوند و تخلفات رانندگی و هشدار‌ها آشنا می‌شوید. همچنین می‌توانید آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی را یاد بگیرید. علاوه بر آن درصورت تخلف در رانندگی می‌توانید خلافی خودرو را بصورت آنلاین پرداخت کنید.

یکی از مهمترین سوالاتی که از فصل اول در آزمون آیین نامه معمولا درج می‌شود، تفاوت بزرگراه و آزادراه است.

فصل دوم: رانندگی ایمن

در فصل دوم از این کتاب، نخست درباره نحوه نشستن صحیح در خودرو و رعایت اصول بازدید از خودرو بحث شده که بسیار مهم است و رعایت یا رعایت نکردن هرکدام از آن‌ها ممکن است در قبولی یا مردودی شما در آزمون تاثیرگذار باشد. در ادامه این مبحث، درباره مواردی همچون حداکثر و حداقل سرعت در جاده‌های اصلی و فرعی، محدودیت‌های سرعت، تاثیر الکل و مواد مخدر در رانندگی، سایز کاربران راه، نقاط کور و ایمن در رانندگی، استفاده صحیح و اصولی از چراغ‌های خودرو، علائم کنترلی، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و روش‌های توقف و سایر محدودیت‌ها بحث شده‌است.

فصل سوم: آشنایی با سیستم‌های فنی خودرو، سرویس و نگهداری

تدریس این بخش از کتاب توسط مربی دیگری انجام خواهد شد و تنها 2 جلسه به این مبحث اختصاص دارد. در این کلاس با سیستم‌های فنی خودرو آشنا می‌شوید و چند سوال از آزمون به این بخش مربوط است. بنابراین، لازم است کتاب را خریداری کرده یا اقدام به دانلود کتاب آیین‌نامه کنید. بخش‌های مختلف این بحث شامل مواردی همچون آشنایی با ابزار خودرو، چگونگی راندن و راه‌اندازی خودرو، نمای داخلی و اجزای مهم آن، استارت و حالت خاموش و روشن سوئیچ، پدال‌ها، انواع ترمز، آشنایی با ظاهر خودرو و انواع خودرو(سواری معمولی یا سدان، سواری کوپه، سواری هاچ پک، سواری استیشن)، آشنایی با سیستم‌های فنی خودرو، سیستم‌های انتقال قدرت و فیلتر‌ها، روغن‌کاری خودرو، اجزای موتور و ترمز، نحوه سرویس و نگهداری خودرو، رسیدگی به تایرها و گرفتن پنجری آن‌ها و در نهایت، چند توصیه ایمنی هنگام سرویس یا تعمیر خودرو می‌شود.

فصل چهارم: فرهنگ رانندگی

در فصل چهارم از کتاب آیین‌نامه شاهد مطالبی هستیم که به شخصیت و فرهنگ در رانندگی اشاره دارد. رانندگی، همچون موارد دیگری که در اجتماع انجام می‌دهیم، اصول و قوانینی دارد که بایستی به آن‌ها پایبند بود و آن‌ها را رعایت کرد. در واقع، نحوه رانندگی نشان‌دهنده شخصیت افراد می‌باشد و انجام برخی از اعمال و حرکات ناخوشایند، دید افراد را نسبت به شما تغییر خواهد داد.

یکی از نکات الزامی در رانندگی، رعایت قوانین و مقررات و حفظ حقوق اجتماعی و عدم تجاوز به حریم دیگران است. از جمله این نکات که برای ضایع نکردن حقوق شهروندان باید رعایت کنیم عبارت‌اند از: پارک نکردن در مقابل پارکینگ‌ها و پل‌ها و در نزدیکی تقاطع‌ها، بوق نزدن‌های متوالی برای ادای احترام، استفاده نکردن از چراغ‌های نوربالا هنگام نزدیک شدن به خودرو مقابل در جهت مخالف، انجام ندادن رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه و انجام رانندگی صحیح و مطمئن.

مقاله پیشنهادی آموزشی: آموزش پارک دوبل

در ادامه این مبحث به ترافیک و کنترل ترافیک اشاره شده‌است. رعایت نکردن قوانین نیز به‌عنوان یکی از عناصر ترافیک شناسایی و شناخته می‌شود. حقوق شهروندی، رعایت حق تقدم، سرعت مجاز(سرعت مطمئنه)، ایمنی ترافیک و فاصله مجاز برای سبقت و پارک، از جمله عناوینی می‌باشند که در ادامه بحث به آن‌ها اشاره شده‌است.

فصل پنجم: امداد و نجات

زمانی که حادثه‌ای رخ بدهد، لازم است با نحوه ارزیابی و کمک به مصدوم آشنا باشیم تا بتوانیم به این افراد کمک کنیم. از مراحل اولیه کمک به مصدوم می‌توان به ارزیابی موقعیت، امن کردن محل حادثه، ارائه کمک‌های اولیه و درخواست کمک اشاره کرد. با دانلود کتاب آیین‌نامه متوجه خواهید شد که تمامی این زیرعنوان‌ها به‌صورت کامل و واضح توضیح داده شده‌اند. فراموش نکنید که اصل مهم در ارائه کمک به مصدوم، حفظ آرامش و خونسردی است. در ادامه کتاب، به موارد خطرساز، احتیاط‌های لازم، گرفتن شرح حال، نحوه دادن تنفس مصنوعی و بررسی گردش خون و سایر موارد مهم و حیاتی اشاره شده‌است.

فصل ششم: آلودگی های ترافیک

در آخرین فصل از این کتاب، نویسنده قصد دارد به پایداری در محیط‌زیست و رفع آلودگی شهر اشاره کند. حمل‌ونقل پایدار یکی از راحت‌ترین و موثرترین روش‌های جابه‌جایی است که میزان مصرف انرژی، ترافیک، هزینه جابه‌جایی و اثرات سوء زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند.

دسترسی به لینک دانلود کتاب آیین‌نامه

متقاضیان شرکت در آزمون آموزش رانندگی پایه سوم می‌توانند جهت آمادگی در آزمون و آشنایی با سوالات آیین نامه، از طریق لینک بارگذاری شده در سایت بست سوال، نسبت به دانلود کتاب آیین‌نامه اقدام نمایند. فایل بارگذاری شده، قابل استفاده در انواع گوشی، لپ‌تاپ و تبلت می‌باشد. تمامی مطالب این مقاله، برگرفته از کتاب اصلی بوده و می‌توانید برای قبولی صددر‌صدی از آن استفاده کنید.

لینک دانلود کتاب آیین نامه

کتاب آیین‌نامه رانندگی را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه کتاب مورد نظر می‌توانید از دو روش خرید حضوری یا دانلود پی‌دی‌اف استفاده کنید. اگر مایل هستید که کتاب را به روش حضوری تهیه کنید، می‌توانید با مراجعه به آموزشگاه کتاب را تحویل بگیرید. روش بعدی، مراجعه به سایت بست سوال و دانلود فایل مربوطه است.

آیا کتاب آیین‌نامه رانندگی تغییر کرده‌ است؟

از سال 98 به بعد، کتاب هیچ تغییری نکرده و تنها چند مورد از سوالات آزمون، مرتبط با بخش تابلوها، ویرایش شده‌اند.

چه تفاوتی میان آزمون شهر‌های مختلف وجود دارد؟

سوالات آزمون یکپارچه بوده و برای برقراری عدالت، تمامی آزمون‌ها برای شهر‌های مختلف یکسان می‌باشند.

آیا آیین‌نامه موتور با آیین‌نامه ماشین فرق دارد؟

بله. کتاب و سوالات این دو آزمون با یک‌دیگر تفاوت داشته و تنها برخی از سوال‌های مربوط به تابلو‌ها مشابه می‌باشند.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

3 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من حدودا یک سال پیش برای آموزش رانندگی شرکت کردم، کلاس هارو هم مرتب رفتم ولی توی آزمون آیین نامه شرکت نکردم. الان میتونم از اینجا دانلود کتاب آیین نامه رو انجام بدم و نمونه سوالات رو بخونم برم برای آزمون؟ یا مجددا باید هم پول واریز کنم، هم کلاس های تئوری برم و بعد آزمون آیین نامه بدام.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  2. الان تو قسمت آخر مقاله گفتید که آزمون تو همه شهرها یکسانه، در واقع یعنی سوالات آیین نامه یکسری ثابت هستند که بصورت چرخشی در اختیار آزمون دهنده ها قرار میگیره!؟ و اینکه میشه من کتاب آیین نامه رو نخونم و فقط نمونه سوالات آیین نامه رو از بست سوال بخرم و همونارو بخونم؟ آخه من تقریبا همه مباحث رو بلدم ولی زمان کافی برای خوندن 200 صفحه کتاب رو ندارم! میخوام خودمو با نمونه سوالات موجود تو سایتتون بسنجم.

  3. کتاب آیین نامه‌ای که من الان دارم برای برادرم هست که سال 97 آزمون آیین نامه رانندگی دادن، شما گفتید که سال 98 آخرین بار تغییر کرده. بنظرتون دانلود کتاب آیین نامه رو انجام بدم؟ میزان تغییرات زیاد بوده؟

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا