دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

آموزش پارک دوبل (دوبله) کامل

یکی از لازمه‌های آموزش رانندگی به خصوص در شهرهای بزرگ و پرترافیک، آشنایی و داشتن تسلط در پارک دوبل است. زمانی که برای پارکِ ماشین خود به دنبال جای پارک هستید، ممکن است جای مناسبی برای پارک ماشین خود در فضایی آزاد پیدا نکنید و مجبور باشید برای پارک ماشین از فضای خالی موجود بین دو ماشین پارک شده استفاده کنید که به این نوع پارک کردن، پارک دوبل گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم، مراحل پارک دوبل و تمام آن چیزی که برای داشتن یک پارک دوبل خوب لازم است را بیان کنیم.

پارک دوبل یکی از مباحث بسیار مهم و کاربردی در رانندگی است و هر راننده ماهری باید بتواند پارک دوبل را با تسلط کافی انجام دهد. در واقع راننده‌ای که نتواند پارک دوبل خوبی داشته باشد، نمی‌تواند ادعا کند که مهارت بالایی در رانندگی دارد. به دلیل اهمیت بسیار بالایی که این موضوع در رانندگی دارد، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مفادِ امتحانی در آزمون شهری راهنمایی و رانندگی، پارک دوبل ماشین است. بنابراین در ادامه، به آموزش و ذکر نحوه پارک دوبل ماشین می‌پردازیم.

نحوه انجام پارک دوبل

نحوه انجام پارک دوبل

قبل از انجام پارک دوبل باید فضای خالی مناسبی بین دو خودرو پیدا کرده و فاصله خالی بین این دو خودرو را بسنجیم. به عبارت دیگر باید فاصله بین دو ماشین پارک شده را حدس بزنیم و تشخیص دهیم که آیا می‌توانیم بین این دو ماشین پارک کنیم یا نه.

مرحله اول پارک دوبل

مرحله اول پارک دوبل | بست سوال

پس از پیداکردن مکان مناسب برای پارک دوبل، در گام اول ابتدا باید قبل از نگه‌داشتن ماشین، از فاصله 30 سانتی‌متری چراغ راهنمای سمت راست خودرو را روشن کنیم. در گام بعدی ماشین خود را در فاصله عرضیِ 50 سانتی‌متری ماشین جلویی پارک شده، نگه می‌داریم. برای داشتن تسلط کافی در امرِ پارک دوبل، باید ماشین از نظر طولی به اندازه یک کاپوت جلوتر از ماشین جلویی ایست کند. در این مرحله راننده باید فرمان ماشین را کاملاً صاف نگه دارد و آن را به سمت چپ یا راست منحرف نکند. به طور خلاصه باید در گام اول و پس از پیدا کردن مکان مناسب برای پارک، ماشین خود را در فاصلهِ عرضی 50 سانتی‌متری ماشین جلویی و به اندازهِ طولی یک کاپوت ماشین، جلوتر از ماشین جلویی پارک شده نگه داشته و فرمان ماشین را به صورت کاملاً صاف بدون هیچ انحرافی به سمت چپ یا راست قرار دهیم. با خواندن مقاله آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی به آن مسلط شوید.

مرحله دوم پارک دوبل

مرحله دوم پارک دوبل | بست سوال

در مرحله دوم راننده ماشین مورد نظر باید بتواند حرکت نیم کلاچ را به آرامی و به صورت لاک‌پشتی به سمت عقب انجام دهد. در این مرحله، تسلط راننده در مورد نگه‌داشتن نیم کلاچ و کنترل سرعت ماشین از این طریق بسیار مهم است. به طوری ‌که اگر راننده نتواند سرعت ماشین را با عمل نیم کلاچ کنترل کند، ماشین به صورت سریع و شتابی به سمت عقب حرکت کرده و راننده نمی‌تواند بر روی پارک دوبل خود تسلط کافی داشته باشد. همچنین اگر راننده تسلط کافی بر نیم کلاچ نداشته باشد، امکان خاموش شدن ماشین وجود دارد که این امر نیز باعث مردودی هنرجوی رانندگی در آزمون شهری خواهد شد. جهت یادگیری ساده و آسان نیم کلاچ به بخش آموزش دنده درگیر بست سوال مراجعه کنید.

در مرحله دوم، راننده باید با دنده عقب گرفتن و حرکت لاک‌پشتی توسط نیم کلاچ به سمت عقب حرکت کند. لازم به ذکر است در این مرحله راننده فعلا به هیچ سمتی فرمان نگرفته و با همان فرمان صاف و دنده عقب تا جایی به سمت عقب می‌رود که بتواند از پنجره سه گوش پشتی ماشین خود، انتهای ماشینی که جلوی آن دوبل پارک می‌کند را ببیند. دقیقاً هنگامی‌که از پنجره کوچک سه گوش پشتی ماشین خود، انتها و عقب ماشین پارک شده را دید، باید فرمان خود را به سمت راست بگیرد. در واقع در این مرحله مهم‌ترین کاری که باید راننده انجام دهد این است که فرمان ماشین خود را به سمت راست یا همان سمتی که ماشین به آن سمت پارک می‌شود، بچرخاند. استفاده از نیم کلاچ و تسلط بر آن و همچنین تسلط داشتن به فرمان از موارد مهم در پارک دوبل است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما سوالات آیین نامه را بخوانید.

لازم به ذکر است که هنگام دنده عقب گرفتن در پارک دوبل، راننده باید آرنج و دست خود را بر روی پشتیِ صندلیِ شاگرد و کناردستی خود گذاشته و از این طریق، پشت ماشین را کاملاً تحت نظر داشته باشد. به طوری‌که هیچ نقطه کوری در هنگام پارک دوبل برای راننده وجود نداشته باشد. البته بسیاری از رانندگان با استفاده از آینه جلویی ماشین و آینه بغل‌های ماشین، منطقه پشت ماشین خود را تحت نظر می‌گیرند که این عمل به مهارت و تجربه بسیار بالایی در رانندگی و پارک دوبل نیاز دارد و بهتر است هنرجویان رانندگی در آزمون شهری حتماً دست خود را بر روی پشتی صندلی کناری خود قرار داده و بدین صورت پارک دوبل انجام دهند.

مرحله سوم پارک دوبل

مرحله سوم پارک دوبل | بست سوال

این قسمت از پارک دوبل که به فرمان دوم پارک دوبل معروف است، بسته به مهارت راننده می‌تواند به سه روش مختلف انجام گیرد که در ادامه در مورد هر یک از این سه روش توضیحاتی خواهیم داد.

روش اول، فرمان دوم

 این روش اغلب برای افرادی که در رانندگی ناشی و تازه‌کار هستند، مناسب و کارآمد است. در این روش، راننده هنگامی که از پنجره سه گوش جلویی سمت شاگرد خود، گلگیر یا چراغ راهنما سمت چپ ماشین جلوییِ پارک شده را دید، باید فرمان دوم خود را به سمت چپ بچرخاند و سپس با حرکت لاک‌پشتی توسط نیم کلاچ به سمت عقب حرکت کرده و قسمت پشتی ماشین خود را در فضای پارک مورد نظر جاسازی کند. در این روش برای جاگیری ماشین در فضای خالی باید راننده پس از دیدن گلگیر انتهایی ماشین جلویی از پنجره سه گوش جلویی سمت شاگرد، فرمان را توام با حرکت آهسته ماشین به سمت چپ بچرخاند.

حتما برای حفظ سلامت خودرو از ضدیخ چه در تابستان و چه در زمستان در رادیاتور خودرو استفاده کنید. همچنین بدانید مدارک لازم برای امتحان آیین نامه چیست.

روش دوم، فرمان دوم

 این روش برای رانندگانی که مهارت بهتری در رانندگی دارند، مناسب است. در این روش هنگامی‌که راننده، انتهای اتومبیل پارک شده از روبه‌روی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) را مشاهده کرد، ماشین را نگه داشته و به عبارتی ایستِ وسط را انجام می‌دهد و سپس فرمان را کاملاً به سمت چپ چرخانده و با استفاده از حرکت نیم کلاچ ماشین را به سمت عقب می‌راند. در این روش توجه به این نکته بسیار مهم است که راننده باید فرمان را  قبل از اینکه سر گلگیر سمت راست جلویی خودرو خود به چراغ عقب سمت چپ انتهایی خودروی جلویی پارک شده برسد، فرمان را به طور کامل به سمت چپ چرخانده باشد و به عبارتی فرمان به سمت چپ تمام شده باشد.

روش سوم، فرمان دوم

 این روش برای کسانی که مهارت بسیار بالایی در رانندگی داشته و تسلط بسیار بالایی در کنترل کلاچ و فرمان دارند، مناسب است. در این روش، راننده هنگامی‌که انتها و قسمت عقبی خودروی کناری ماشین با خودروی راننده در زاویه ۴۵ درجه‌ای قرار گرفته و یا اینکه آینه بغلی ماشین در خط زاویه‌ای ۴۵ درجه‌ای قرار گرفته باشد، راننده فرمان خودرو را یک دور کامل به سمت چپ چرخانده و در صورت درست بودن حرکت ماشین، فرمان را دوباره یک دور کامل دیگر در جهت چپ می‌چرخاند.

پس از انجام مراحل بالا باید ماشین به صورت صاف و بدون انحراف به سمت چپ، راست و یا بیرون و داخل قرار گرفته باشد تا پارک دوبلِ مورد نظر بدون هیچ اشکال و ایرادی پذیرفته شود. فاصله ایده‌آل از مجاور خیابان، جدول کنار خیابان و یا جوب آبِ کناری ماشین باید 40 سانتی‌متر بوده و اگر این فاصله کم‌تر و یا زیادتر شود، پارک دوبل درست نبوده و باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. چنانچه در آزمون شهری و در کنار افسرِ آزمون قصد پارک دوبل داشتید، باید به این فواصل ذکر شده توجه کنید.

برخی از رانندگان تازه‌کار و ناشی، برای پارک دوبل ماشین خود دچار مشکلاتی می‌شوند و نمی‌توانند ماشین خود را مستقیم و بدون هیچ اشکالی پارک دوبل کنند. مهم‌ترین مشکلات اکثر هنرجویان در پارک دوبل، درست در نیامدن فاصله‌ها و برخورد با جدول یا زیاد فاصله گرفتن از جدول کنار خیابان است که دلیل بسیاری از این مشکلات، تسلط نداشتن هنرجویان در کنترل کلاچ و فرمان می‌باشد. در واقع اگر راننده‌ای نتواند بر نیم کلاچ ماشین خود تسلط کافی داشته باشد و نتواند ماشین خود را به صورت آهسته و حلزونی براند، ماشین با سرعت شتابی و بسیار زیاد به سمت عقب حرکت کرده و باعث می‌شود ماشین با جدول برخورد کند. در مقابل، بسیاری از افراد نیز از افتادن در جوب آب واهمه داشته و ترس دارند و به همین دلیل نیز از حرکتِ فرمان ترس دارند و این امر نیز باعث می‌شود تا ماشین با فاصله بسیار زیادی از جوب آب و کنار خیابان قرار گیرد.

مکان‌های پارک دوبل ممنوع

پارک دوبل ممنوع

رانندگان عزیز باید به این نکته توجه کنند که بسیاری از مکان‌ها و فضاها برای پارک دوبل مناسب نبوده و نباید در این مکان‌ها اقدام به پارک دوبل ماشین خود کرد. مکان‌های پارک دوبل ممنوع، شامل مکان‌های زیر می‌شود:

بزرگراه‌ها

ممنوعیت پارک دوبل در بزرگراه ها

 به دلیل سرعت بالای اکثر ماشین‌ها در بزرگراه‌ها، پارک دوبل و دنده عقب گرفتن در این مکان‌ها ممنوع است.

حریم تقاطع‌ها

ممنوعیت پارک دوبل در تقاطع ها

 15 متر قبل از رسیدن به تقاطع‌ها و 15 متر بعد از تقاطع‌ها، حریم تقاطع محسوب شده و پارک دوبل در این مناطق ممنوع است.

ایستگاه‌ها

ممنوعیت پارک دوبل در ایستگاه ها

ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس و هر وسایل نقلیه دیگری برای پارک دوبل مناسب نبوده و پارک دوبل در این ایستگاه‌ها ممنوع است.

روبه‌روی پل ورودی خانه‌ها، پارکینگ‌ها، ورودی کوی‌ها و کوچه‌ها نیز از جمله مکان‌هایی است که پارک دوبل در آن‌ها ممنوع است.

مکان‌های پارک ممنوع

 مکان‌هایی که پارک ممنوع بوده و تابلو حمل با چرثقیل دارند، پارک دوبل ممنوع است. شما می‌توانید آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی را در وبلاگ بست سوال مطالعه کنید.

مکان‌های حساس و حیاتی

 برخی از مکان‌ها مانند اطراف بیمارستان‌ها که برای پارک آمبولانس‌ها و محل‌های مورد نظر آتش نشانی‌ها در نظر گرفته شده‌اند، از جمله محل‌هایی هستند که در آن‌ها پارک دوبل ممنوع است.

با توجه به تمام نکات و موارد ذکر شده، پارک دوبل نیز مانند سایر اعمال موجود در رانندگی نیاز به تمرین و کسب تجربه دارد. در واقع برای ارتقای سطح رانندگی حتماً پارک دوبل خود را تقویت کرده و سعی کنید تسلط کافی بر روی کلاچ و نیم کلاچ و همچنین فرمان خودرو داشته باشید تا بتوانید رانندگی ایمن و خوبی انجام دهید.

آموزش پارک دوبل در یوتیوب

پیشنهاد می‌کنیم این ویدیو کامل و جامع که دارای زیرنویس انگلیسی است را ببینید تا به صورت کامل تر به مهارت این نوع پارک کردن مسلط شوید.

سوالات متداول مقاله پارک دوبل

بسیاری از کاربران بست سوال از ما در خصوص پارک دوبل یا همان پارک دوبله سوالاتی در دایرکت اینستاگرام و بخش دیدگاه وب‌سایت از ما پرسیده اند که در این بخش قصد داریم به برخی از مهمترین سوالات این عزیزان پاسخ دهیم.

آیا پارک دوبل در همه کشور ها یکسان انجام می شود؟

بله، پارک دوبل یک روش پارک جهانی است که در اکثریت کشور های جهان یکسان انجام می شود و با سرچ در یوتیوب نیز آموزش های ویدیویی آن را می توانید مشاهده کنید.

در آموزشگاه تعلیم رانندگی پارک دوبل آموزش داده می شود؟

با توجه به اینکه پارک دوبل در آزمون شهری (عملی) رانندگی توسط افسر راهنمایی و رانندگی گرفته می شود، صد در صد تمام آموزشگاه های رانندگی موظف به آموزش این نوع پارک هستند.

پارک دوبل در چه مکان هایی ممنوع است؟

همانطور که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، پارک دوبل در مکان هایی مانند بزرگراه ها، تقاطع ها و ایستگاه ها ممنوع است.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

5 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر؛ وای واقعا این پارک دوبل یکی از معضلاتی است که تقریبا همه راننده‌ها باهاش دست و پنجه نرم می‌کنن. درسته که این مورد توی کلاس‌های رانندگی تدریس میشه و با استفاده از ماشین تمرین داده می‌شه اما باز هم عده زیادی توی روز امتحان نمی‌تونن درست پارک دوبل کنن و در امتحان مردود می‌شن. به نظر من خوندن این مقالات باعث میشه تا بیشتر با این نوع پارک آشنا بشیم و بهتر بتوینم پارک دوبل کنیم. ممنون از سایت بسیار خوبتون 🙂

  2. سلام خوبین؟ خیلی خیلی ممنون بابت این مطلب بسیار خوبتون. پارک دوبل چیزی هستش که بسیار مهمه و باید اونو به درستی یاد بگیریم. به نظر من زمانی می‌تونیم یک مطلب رو به صورت عملی خوب یاد بگیریم که تئوری اون رو به خوبی بلد باشیم. هر کسی که این مطلب رو یکبار بخونه می‌تونه در هنگام پارک دوبل نیز راحت‌تر عمل کنه. ممنون بابت این مطلب آموزنده‌ای که در سایتتون قرار دادین؛ خداقوت

  3. سلام، چقدر خوبه که سایت‌هایی مثل شما هستن و این مطالب مفید رو در اختیار مخاطبان قرار می‌دن، من در کلاس‌های رانندگی شرکت کردم اما واقعا در پارک دوبل مشکل دارم ولی الان که این مقاله رو خوندم به نظرم بسیار راحت‌تر آمد. این که پارک دوبل رو به صورت مرحله به مرحله توضیح دادین خیلی خوبه و این باعث میشه مخاطب بتونه راحت‌تر یاد بگیره. به نظرم هر فردی که بخواهد پارک دوبل رو به خوبی یاد بگیره، حتما یکبار این مقاله رو بخونه. بازم ممنون بابت سایت بسیار عالیتون و اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادین

  4. سلام. پارک دوبل یکی از مهم‌ترین و رایج ترین انواع پارک در سطح شهره که یاد گرفتنش برای هر راننده‌ای ضروریه، توی آزمون شهری هم یکی از موارد بسیار مهمی که افسرها از کارآموزان میخواهند، انجام پارک دوبل است. من خودم سه بار در آزمون شهری رد شدم که هر سه بار آن به خاطر انجام اشتباه پارک دوبل بود. به همین دلیل به همه کسانی که می‌خواهند توی آزمون شهری شرکت کنند، توصیه می‌کنم خواندن این مقاله رو از دست ندهند.

  5. وای پارک دوبل تبدیل به یکی از کابوس‌های من شده بود، چندین بار توی امتحان رانندگی سر پارک دوبل اشتباه رد شدم و همین باعث شده بود حتی از آزمون رانندگی هم ترس داشته باشم. توی کلاس‌های آموزشی تمرین می‌کردم اما توی روز امتحان همه چیز رو قاطی می‌کردم و نمی‌تونستم به درستی پارک دوبل رو انجام بدم. کاش زودتر با سایت شما آشنا می‌شدم، واقعا خیلی ساده و عالی توضیح دادین، به همه کسانی که قراره در آزمون شهری شرکت کنن توصیه می‌کنم حتما این مقاله رو مطالعه کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا