بلاگ

آموزش رانندگی 0 تا 100 کامل (مبتدی و حرفه ای)

تمام افراد برای این که بتوانند صلاحیت رانندگی در شهر را داشته باشند باید مجوزهای لازم را اخذ کرده و کلاس‌ها و امتحان رانندگی را با موفقیت پشت سر بگذارند. آموزش رانندگی و گرفتن گواهینامه یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند. برای این که به یک راننده حرفه‌ای تبدیل شوید باید تمام نکات مهم رانندگی را یاد بگیرید و به تمام آن‌ها عمل کنید.

اگر به دنبال برترین آموزشگاه های رانندگی هستید به مقاله آموزشگاه رانندگی در تهران سر بزنید 😉 همچنین می‌توانید اقدام به اجاره خودرو کنید!

در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل و جامع، 0 تا 100 گرفتن گواهینامه و آموزش رانندگی را با زبان ساده وکاملا مفهومی به شما آموزش دهیم. پس اگر می‌خواهید در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت به یک راننده حرفه‌ای تبدیل شوید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شرایط لازم برای گرفتن گواهینامه

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی

برای این که بتوانید گواهینامه خود را دریافت کنید باید شرایطی را داشته باشید. در ادامه برخی از شرایط گواهینامه را شرح خواهیم داد:

  • شخص متقاضی باید دارای سن 18 سال تمام
  • گواهی سلامت جسمی، روحی و روانی
  • پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزش عملی و نظری
  • قبولی در آزمون آیین نامه
  • قبولی در آزمون عملی با وسایل نقلیه

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی

برای این که بتوانید گواهینامه را دریافت کنید، باید به یکی از آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تحویل دهید تا بتوانید در کلاس‌ها ثبت نام کنید. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آموزشگاه‌ها معمولا به شرح زیر است:

  • کپی پشت و رو از کارت ملی (در صورتی که شناسنامه جدید داشته باشید، نیازی به کپی کارت ملی نخواهید داشت)
  • اصل شناسنامه و کپی از صفحه اول شناسنامه (در صورتی که شناسنامه شما دارای توضیحات است، باید یک کپی نیز از صفحه توضیحات تهیه کنید)
  • 8 قطعه عکس 4*3 تمام رخ پرسنلی ( با زمینه روشن و با کیفیت مطلوب)
  • کد پستی 10 رقمی
  • آدرس محل سکونت
  • اصل کارت پایان خدمت به همراه یک کپی از پشت و رو آن (البته این قانون در سال 1396 حذف شده)
  • گواهی اشتغال به خدمت عکسدار (به همراه دفترچه مرخصی یا فیش حقوقی)
  • برگه اعزام به خدمت کامپیوتری به همراه کپی بدون غیبت سنواتی
  • بعد از این که مدارک خود را ارائه کردید باید جهت تکمیل پرونده به پزشک مراجعه کنید، و بعد از تکمیل پرونده دوباره به آموزشگاه مراجعه کنید.

آموزش جزء به جزء رانندگی

در این آموزش تمام نکات ریز و درشت را به شما آموزش خواهیم داد. با آموزش‌های زیر به راحتی می‌توانید در آزمون گواهینامه قبول شده و به یک راننده ماهر تبدیل شوید. پس در ادامه تمام نکات را به دقت مطالعه کرده و آن‌ها را در هنگام رانندگی به کار ببرید.

مقاله پیشنهادی: مدارک لازم برای امتحان آیین نامه

برای این که بتوانید یک رانندگی بی‌خطر و حرفه‌ای را تجربه کنید باید تمام نکات آن را رعایت کنید. برای شروع قبل از این که خودرو را روشن کنید، باید به موارد زیر توجه کرده و آن‌ها را انجام دهید.

تنظیم صندلی

تنظیم صندلی خودرو

بعد از این که سوار ماشین شدید و قبل از این که شروع به رانندگی کنید، باید صندلی خود را تنظیم کنید. صندلی ماشین باید دقیقا مطابق شرایط بدن شما تنظیم شده باشد تا بتوانید به راحتی بر روی پدال‌ها و فرمان تسلط داشته باشید. صندلی نباید بیش از اندازه جلو و یا بیش از اندازه عقب باشد، صندلی را طوری تنطیم کنید که در حالی که دستان شما بر روی فرمان قرار دارد، بتوانید به راحتی پدال‌ها را فشار دهید. دقت داشته باشید و با حوصله بهترین جای ممکن برای صندلی را انتخاب کنید.

صندلی راننده از سه جزء تشکیل شده است؛ کفی صندلی، پشتی صندلی و سر آن سه جزء اصلی صندلی راننده هستند. بعد از سوار شدن به ماشین باید این سه جزء را براساس شرایط خودتان تنظیم کنید تا بتوانید روی فرمان و پدال‌ها تسلط و کنترل داشته باشید.

برای تنظیم صندلی ابتدا دست راست خود را روی فرمان بگذارید و بعد از آن با دست چپ ضامن کفی صندلی را بکشید و آن را به گونه‌ای تنظیم کید که دستتان به راحتی بر روی فرمان قرار بگیرد. به این ترتیب تا جایی که لازم است صندلی را به عقب یا جلو ببرید تا کاملا به شرایط شما تنظیم شود.

تنظیم صندلی راننده در آموزش رانندگی

بعد از آن باید پشتی صندلی را تنظیم کنید. به طور معمول اهرم تنظیم کننده پشتی صندلی در قسمت چپ صندلی قرار دارد. با تنظیم پشتی صندلی موقعیتی که در آن راحت‌تر هستید را پیدا کنید، این شرایط معمولا اندکی بیش از 90 درجه است. سر صندلی نیز باید به گونه‌ای قرار بگیرد که مرکز آن روبروی گوش‌هایتان باشد.

اگر صندلی شما به درستی تنظیم نشود، باعث می‌شود تا در هنگام رانندگی کنترل کافی بر روی فرمان و پدال‌ها نداشته باشد و زمان عکس العمل شما افزایش پیدا کند.

آشنایی با پدال‌ها در آموزش رانندگی

پدال‌ها در آموزش رانندگی

بعد از این که صندلی خود را تنظیم کردید، سه پدال را در زیر پای خود مشاهده خواهید کرد. پدالی که در سمت راست قرار دارد؛ گاز، پدال وسط؛ ترمز و پدال موجود در سمت چپ، کلاچ است.

در زمان رانندگی هر دو پای شما درگیر پدال‌ها خواهد بود. پای چپ شما برای کنترل کردن پدال کلاچ و پای راستتان برای کنترل کردن پدال گاز و ترمز است. البته در خودروهای دنده اتوماتیک تنها دو پدال در زیر پای راننده قرار دارد، و شامل پدال ترمز و گاز است که شما می‌توانید در مقاله آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک آن را کامل یاد بگیرید. البته شما برای آموزش رانندگی در آموزشگاه‌ها و نیز امتحان رانندگی باید تسلط کاملی به خودروهای دنده‌ای داشته باشید چرا که آزمون رانندگی با استفاده از این خودورها برگزار می‌شود. با سامانه آنلاین خلافی خودرو بست سوال می‌توانید جریمه های خود را در حین رانندگی پرداخت کنید.

آینه‌ها

آینه های خودرو

آینه‌ها یکی از اجزا مهم در رانندگی هستند که باید در هنگام رانندگی به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. در واقع آینه‌ها به نوعی چشمان دیگر راننده برای دیدن اطراف خودرو و به خصوص محیط پشت سر خودرو هستند. آینه‌ها وسعت دید شما را چندین برابر کرده و نقاط کور را تا حد زیادی از بین می‌برند و در رانندگی بسیار مهم هستند. در هر خودرو سه آینه وجود دارد و باید هر سه تای این آینه‌ها طوری تنظیم شوند که راننده بتواند از طریق آن‌ها محیط اطراف خودرو را مشاهده کند.

آینه‌ای که در وسط خودرو وجود دارد را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید از طریق آن تمام شیشه عقب خودرو را مشاهده کنید. آینه‌های کناری را نیز باید به گونه‌ای تنظیم کنید که از طریق آن‌ها بتواند قسمت عقبی خودرو خود و سمت راست و چپ خودرو را در آن‌ها مشاهده کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله رادیاتور خودرو را بخوانید چرا که در آزمون آیین نامه سوالات زیادی از این بخش آورده می‌شود.

آشنایی با ترمز دستی

آموزش ترمز دستی در رانندگی

علاوه بر ترمزی که در زیر پای شما قرار دارد و به آن ترمز پدالی گفته می‌شود، ترمز دیگری نیز در ماشین قرار داده شده است که ترمز دستی نام دارد. ترمز دستی را با نام ترمز اظطراری نیز می‌شناسند، که در سمت راست راننده و در میان دو صندلی قرار داشته و کاربرد متفاوتی با ترمز پدالی دارد.

زمانی که خودرو را پارک کردید باید ترمز دستی را به طرف بالا بکشید و اگر قصد حرکت خودرو را داشتید آن را به طرف پایین آورده و یا به اصطلاح باید آن را بخوابانید. بر روی اهرم ترمز دستی دکمه‌ای وجود دارد که با فشار آن می‌تواند موقعت ترمز دستی را به حالت خوابیده درآورید.

مقاله پیشنهادی: آموزش مکانیک خودرو

دنده در رانندگی

آموزش دنده در رانندگی

یکی از مهم‌ترین و شاید پیچیده‌ترین بخش‌های خودرو دنده آن است. برای این بتوانید در کار با دنده مهارت کافی را داشته باشید باید کاملا به موارد آن آشنایی داشته باشید. در این بخش تمام موارد مربوط به دنده را آموزش خواهیم داد تا بتوانید در کمترین زمان به مهارت بالایی در کار با دنده برسید.

معمولا اکثر خودروها دارای 5 دنده هستند. اگر به راهنمای روی دنده نگاه کنید، می‌توانید شماره دنده‌ها را روی آن مشاهده کنید. برای آن که بتوانید دنده را عوض کنید باید کلاچ را تا انتها نگه دارید. در ادامه هر کدام از دنده‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دنده 1

دنده 1 در قسمت چپ و بالا قرار دارد، این دنده سنگین‌ترین و پرقدرت‌ترین دنده ماشین است و باید در هنگام راه افتادن ماشین از این دنده استفاده کنید. بعد از این که تمام موارد گفته شده در بالا مانند تنطیم صندلی و تنطیم آینه‌ها را انجام دادید، کمربند ایمنی خود را بسته و پای خود را تا انتها بر روی کلاچ فشار دهید، و دنده را در حالت خلاص قرار دهید. اگر موقعیت دنده را در وسط قرار دهید به معنای خلاص بودن دنده است.

بعد از خلاص کردن دنده، سوئیچ خودرو را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و استارت بزنید تا خودرو روشن شود، دنده را روی دنده 1 قرار داده و بعد از خواباندن ترمز دستی به راه بیوفتید. برای این کار به آرامی پای خود را از کلاچ برداشته و به طور همزمان پای دیگر خود را روی گاز فشار دهید. پای خود را به اندازه‌ای بالا بیاورید که کلاچ بالا آمده و رها شود و ماشین به راه بیوفتد.

اگر پای خود را به طور ناگهانی از روی کلاچ بردارید، ماشین به جلو پرت شده و خاموش می‌شود. بنابراین سعی کنید به آرامی و همزمان با فشار دادن پدال گاز پای خود را از روی کلاچ بردارید. از دنده 1 برای سرعت‌های بین 0 تا 25 کیلومتر در ساعت استفاده می‌کنند.

گیربکس خودرو

دنده 2

برای عوض کردن تمام دنده‌ها باید ابتدا پای خود را تا انتها بر روی پدال کلاچ نگه داشته و سپس دنده را عوض کنید. برای این کار لازم است تا جای دنده‌ها را یاد بگیرید تا برای عوض کردن دنده هرگز به آن نگاه نکنید. نگاه کردن به دنده و یا پدال‌ها در هنگام رانندگی و به خصوص در سرعت‌های بالا می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

بعد از این که خودرو به راه افتاد، و اندکی سرعت گرفت دنده را از 1 به 2 تغییر دهید. در واقع زمانی که دور موتور بین 5/2 تا 3 قرار گرفت باید دنده را از 1 به 2 تغییر دهید. دنده 2 در زیر دنده 1 قرار دارد. برای این که دنده را از 1 به 2 تغییر دهید، باید کلاچ را تا انتها نگه داشته و سپس دنده را در موقعیت 2 به طرف پایین بکشید. بنابراین موقعیت دنده 2 در قسمت چپ و پایین قرار دارد. دنده 2 برای سرعت‌های بین 25 تا 50 کیلومتر بر ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دنده 3

برای رفتن به دنده 3 باید دنده را از حالت 2 به حالت خلاص تغییر داده و بعد از آن مستقیم به طرف بالا ببرید. از این دنده برای سرعت‌های بین 50 تا 75 استفاده می‌کنند.

دنده 4

برای رفتن به دنده 4 کافی است دنده را از حالت 3 مستقیم به طرف پایین ببرید تا دنده در حالت 4 قرار بگیرد. دنده 4 برای سرعت‌های بین 75 تا 105 کیلومتر در ساعت کاربرد دارد.

دنده 5

برای تغییر موقعیت دنده به 5، باید ابتدا دنده را از حالت 4 به حالت خلاص درآورده و بعد از آن دنده را سمت راست و بالا ببرید تا دنده در موقعیت 5 قرار بگیرد.

دنده عقب

دنده عقب را بر روی دسته دنده با حرف R نشان می‌دهند. زمانی که بخواهید به عقب حرکت کنید، دنده را در حالت خلاص قرار دهید و بعد از آن دنده را به طرف راست و پایین ببرید تا در موقعیت خلاص قرار بگیرد.

همواره به یاد داشته باشید قبل از حرکت و در زمان استارت حتما باید دنده در موقعیت خلاص باشد. بعد از استارت دنده را در موقعیت 1 قرار داده و بعد از این که اندکی به راه افتادید، سرعت را اندکی بالا برده و موقعیت دنده را به 2 تغییر دهید. همیشه برای عوض کردن موقعیت دنده باید با پای چپ کلاچ را تا انتها نگه دارید و بعد اقدام به تعویض دنده کنید.

حرکت در دنده عقب در آموزش رانندگی

برای این که بتوانید دنده عقب حرکت کنید، باید بعد از این ماشین توقف کرد، پای خود را تا انتها روی پدال کلاچ قرار داده و دنده را در موقعیت دنده عقب قرار دهید. دنده عقب در خودروها با R مشخص شده است. بعد از آن دست راست خود را پشت صندلی کناری قرار دهید و به عقب برگردید تا دید کاملی از پشت سر خود داشته باشید. دست چپ خود را نیز کاملا روی فرمان و در موقعیت ساعت دوازده قرار دهید. به آرامی پای خود را از روی کلاچ بردارید و به آرامی پای دیگر خود را بر روی پدال گاز قرار دهید.

در حرکت با دنده عقب اگر فرمان را به سمت راست بچرخانید عقب ماشین به سمت پیاده رو و جلوی ماشین به سمت خیابان خواهد چرخید. و اگر فرمان را به سمت چپ بچرخانید عقب ماشین به سمت خیابان خواهد چرخید. بنابراین توجه داشته باشید که در حرکت با دنده عقب، فرمان را زیادی به سمت راست یا چپ نچرخانید چرا که این کار می‌تواند بسیار خطرناک بوده و باعث تصادف شما با سایر ماشین‌ها شود.

فرمان (غربیلک)

فرمان (غربیلک)
تصویری از فرمان خودرو تیبا سایپا

برای یک رانندگی درست و اصولی باید فرمان را به شکل صحیح در دست گرفته و تسلط بیشتری داشته داشته باشید. هر چه تسلط بیشتری بر روی فرمان داشته باشید، مهارت شما در رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد.

بعد از این که ماشین به راه افتاد باید بتوانید آن را نگه دارید. برای نگه داشتن ماشین باید ابتدا ترمز را فشار دهید، بعد از آن که سرعت به زیر 15 کیلومتر رسید، پای چپ خود را بر روی کلاچ گذاشته و دنده را خلاص کنید.

استفاده از دنده معکوس

استفاده از دنده معکوس

اگر در سرعت بالایی رانندگی می‌کنید و به هر دلیلی مجبور هستید سرعت خود را کم کنید، باید از شماره دنده کم کنید. برای مثال اگر با دنده 3 حرکت می‌کنید و سپس سرعت خود را کم کردید، باید کلاچ را تا انتها فشار داده و دنده را از 3 به 2 تغییر دهید، به این عمل دنده معکوس گفته می‌شود. در واقع به تغییر وضعیت دنده‌ها به شماره کمتر دنده معکوس می‌گویند. اگر جای دنده‌ها را به خوبی نمی‌دانید نگران نباشید چرا که بعد از مدتی تمرین کردن جای دنده‌ها را به خوبی یاد خواهید گرفت.

گردش به راست

گردش به راست یکی از موقعیت‌هایی است که در رانندگی بسیار پیش می‌آید. برای ورود به کوچه‌ها و یا برای پارک کردن از گردش به راست استفاده می‌شود. قبل از چرخیدن به راست باید مطمئن شوید که ماشین به جدول برخورد نمی‌کند. برای این که مطمئن شوید به مانع برخورد نمی‌کنید، 2 متر مانده به پیچیدن، به اندازه نیم دور فرمان را به سمت چپ بچرخانید و بعد از این که به طور تقریبی داشبورد از جدول عبور کرد، فرمان خودرو را به سمت راست بچرخانید. البته توجه کنید که در هنگام چرخاندن فرمان به سمت چپ، ماشینی عبور نکند.

دور زدن

دور زدن در رانندگی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که در آموزش رانندگی باید به آن توجه کنید دور زدن است. دور زدن در خیابان‌های عریض و خیابان‌های کم عرض با هم متفاوت است. برای دور زدن در خیابان‌های عریض از دور تک فرمان استفاده می‌شود در حالی که برای دور زدن در خیابان‌های کم عرض باید از دور دو فرمان استفاده کنید. برای شروع می‌توانید دور زدن را در خیابان‌های عریض شروع کنید و بعد از این که به مهارت خوبی در این زمینه رسیدید، به سراغ یادگیری دور زدن در خیابان‌های کم عرض بپردازید.

در ادامه مطلب دور زدن تک فرمان و دو فران را به طور کامل آموزش داده‌ایم:

دور تک فرمان

اگر خیابانی که قصد دارید در آن دور بزنید، عریض است، با یک دور چرخیدن دور زدن شما تکمیل خواهد شد. برای این کار سرعت خود را به آرامی کم کرده و در سمت راست خیابان بایستید. راهنمای چپ را زده و فرمان را به سمت چپ و تا انتها بچرخانید.

دنده را در دنده 1 قرار داده و حرکت کنید. بعد از این دور شما تکمیل شد و قبل از این که وارد لاین مخالف شوید، فرمان را راست کنید تا ماشین راست شده و در لاین اصلی خود قرار بگیرد. در این نوع دور زدن خیابان عریض است و شما تنها با یکبار چرخاندن فرمان می‌توانید دور زدن خود را تکمیل کنید.

دور دو فرمان

اگر خیابان مورد نظر شما عرض کمی داشته باشد، برای دور زدن باید از دور دو فرمان استفاده کنید. برای این که بتوانید دور دو فرمان بگیرد ابتدا باید سرعت خود را کم کرده و در نهایت در سمت راست خیابان بایستید. بعد از آن باید راهنمای چپ را زده و فرمان را به سمت چپ بچرخانید، دنده را در حالت دنده 1 قرار داده و حرکت کنید.

آن قدر بروید تا به طرف دیگر خیابان برسید، بعد از آن باید دنده عقب بگیرد. برای این کار ابتدا کلاچ را تا انتها نگه داشته و سپس دنده را در حالت عقب قرار دهید. راهنمای سمت راست را زده و فرمان را به سمت راست بچرخانید و در حالی که به پشت نگاه می‌کنید تا نیمه خیابان به عقب بروید.

بعد از رسیدن به نیمه خیابان، ماشین صاف نیست و در حالت چرخیده قرار دارد. در این حالت دوباره کلاچ را تا انتها نگه داشته و دنده را در حالت دنده 1 قرار دهید. فرمان را به سمت چپ چرخانده و در حین حرکت فرمان را صاف کنید تا ماشین در مسیر درست قرار بگیرد. بعد از این که ماشین در لاین درست قرار گرفت به مسیر خود ادامه دهید.

آموزش رانندگی در ترافیک (حرکت در ترافیک)

آموزش رانندگی در ترافیک

یکی از موقعیت‌هایی که تمام رانندگان در آن قرار می‌گیرند و باید نحوه رانندگی در آن موقعیت را یاد بگیرند، حرکت در ترافیک است. به این حرکت معمولا حرکت آهسته، حرکت سانتی متری و یا حرکت لاک پشتی گفته می‌شود. برای حرکت در ترافیک، باید با دنده یک حرکت کنید.

کلاچ را تا انتها فشار داده و دنده را در حالت دنده 1 قرار دهید، با فشار ثابت پدال گاز را فشار دهید، و سپس به آرامی کلاچ را تا نیمه بالا بیاورید. در این حالت به طور همزمان هر دو پای شما درگیر خواهد بود، یکی از پاها درگیر کلاچ و دیگری بر روی گاز قرار خواهد داشت. به محض این که کلاچ را بالا بیاورید، ماشین به آرامی شروع به حرکت می‌کند. حرکت آرام ماشین در حالت نیم کلاچ را حرکت لاک پشتی می‌گویند. قرار گرفتن کلاچ در حالت نیمه را نیم کلاچ می‌گویند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزش دنده درگیر این مهارت را یاد بگیرید.

راهنما زدن در رانندگی

آموزش راهنما زدن در رانندگی

راهنما زدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های رانندگی است. در هنگام رانندگی و گردش به راست یا چپ، و هر گونه تغییر مسیر دیگر، باید از راهنما استفاده کنید. در هنگام گردش به راست و یا تغییر مسیر به راست باید راهنمای سمت راست را بزنید. برای این کار اهرم راهنما را به طرف بالا هدایت کنید، تا راهنمای سمت راست شروع به کار کند.

در هنگام گردش به چپ و یا تغییر مسیر به سمت چپ باید راهنمای سمت چپ را بزنید. اگر اهرم راهنما را به سمت پایین بزنید، راهنمای سمت چپ شروع به زدن خواهد کرد. بعد از انجام گردش، راهنما از کار می‌ایستد و نیازی نیست دوباره اهرم را به بالا یا پایین تغییر دهید.

راهنما زدن کار بسیار ساده‌ای است اما همین کار ساده را اگر فراموش کنید می‌تواند خطرساز بوده و حتی باعث تصادفات خودرویی شود، چرا که راهنما زدن به خودروهای پشت سر شما خبر می‌دهد که شما قصد تغییر مسیر و یا گردش به راست یا چپ را دارید و همین امر باعث می‌شود تا خودروهای پشت سر شما احتیاط را رعایت کنند.

همان طور که اشاره شد راهنما زدن تنها برای گردش به راست یا چپ استفاده نمی‌شود بلکه هر گونه تغییر مسیری را باید با زدن راهنما به رانندگان پشت سر خود اطلاع دهید، برای مثال اگر قصد تعویض لاین در خیابان را دارید نیز باید از راهنما استفاده کنید. بنابراین باید دقت زیادی داشته باشید و زدن راهنما را هیچ وقت فراموش نکنید، فراموش کردن راهنما در هنگام آزمون رانندگی نیز برای شما نمره منفی خواهد داشت.

آموزش ایست کامل در رانندگی

آموزش ایست کامل در رانندگی

برای ایست کامل خودرو باید از پدال ترمز استفاده کنید. ابتدا باید پدال ترمز را کمی فشار دهید تا سرعت خودرو کم شود، در حالی که سرعت در حال کم شدن است راهنمای سمت راست را زده و خودرو را به سمت راست هدایت کنید. بعد از این که سرعت ماشین به کمتر از 15 رسید، کلاچ را تا انتها نگه داشته و دنده را در حالت خلاص قرار دهید و بعد از ترمز را فشار دهید تا خودرو به حالت کامل متوقف شود.

آموزش پارک دوبل

آموزش پارک دوبل

یکی از مشکلات اکثر هنرجویان و حتی رانندگان در چگونگی انجام پارک دوبل است. می‌توان گفت پارک دوبل یکی از قسمت‌های مهم در رانندگی است که اکثر افسران پلیس در هنگام امتحان رانندگی به این مورد توجه ویژه‌ای دارند و معمولا بسیاری از افراد به دلیل اشتباه در پارک دوبل در این آزمون مردود شده و مجبور می‌شوند تا در هفته‌های بعد دوباره در آزمون شرکت کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا یکبار برای همیشه پارک دوبل را به صورت اصولی و حرفه‌ای یاد بگیرید و در هنگام آزمون رانندگی نیز دچار خطا نشوید.

اگر شما بخواهد خودرو خود را بین دو خودرو پارک شده، نگه دارید باید از پارک دوبل استفاده کنید. برای انجام پارک دوبل، باید از 30 متر قبل‌تر چراغ راهنمای سمت راست خود را روشن کرده و با استفاده از آینه‌های بغل و آینه وسط موقعیت محیط را بررسی کرده و در راستای ماشین جلویی بایستید. اینجا باید فاصله شما و ماشین بغل به اندازه حدودا 30 سانتی متر باشد. بعد از این که در کنار خودرو ایستادید، دنده را در حالت عقب قرار دهید و فرمان را به سمت راست بچرخانید. برای یادگیری کامل چراغ های راهنمایی مقاله آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی را بخوانید.

در این حالت انتهای خودرو به سمت راست هدایت خواهد شد. زمانی که دنده عقب می‌آیید، به محض این که از گوشه نزدیک در عقب خودرو خود، انتهای خودرو پارک شده را دیدید، فرمان را کاملا بچرخانید. همین فرمان را تا جایی بروید که پلاک خودرو پارک شده را از شیشه جلو خودرو خود ببینید.

در این حالت فرمان را به سمت چپ بچرخانید و دنده عقب بروید تا بین دو خودرو پارک شده قرار بگیرید. بعد از این که لین دو خودرو قرار گرفتید می‌تواندی فاصله خود را با ماشین جلویی و عقبی نیز تنظیم کنید.

نکات کلیدی در هنگام آزمون رانندگی

آزمون رانندگی

برای این که در آزمون رانندگی دچار خطا و استرس نشوید و تمام مراحل آن را به درستی و به ترتیب انجام دهید، “صکادرات” را به خاطر بسپارید! این کلمه مخفف 7 دستورالعملی است که بعد از سوار شدن به ماشین باید آن‌ها را انجام دهید.

صکادرات چیست؟

همان طور که گفتیم این کلمه مخفف 7 دستورالعملی است که باید در هنگام سوار شدن به ماشین به ترتیب آن‌ها انجام دهید. در اامه به ترتیب این موارد را ذکر خواهیم کرد.

حرف “ص”

صندلی خودرو

حرف “ص” اولین حرف از کلمه صندلی است، به این معنا که بعد از سوار شدن به ماشین اولین کاری که باید انجام دهید این است که صندلی خود را تنظیم کنید.

حرف “ک”

کمربند ایمنی خودرو

حرف “ک” اولین حرف کلمه کمربند است. بنابراین باید بعد از تنظیم صندلی باید کمربند خود را ببندید. برای این کار سگک کمربند را با دست راست کشیده از شانه چپ عبور داده و در سمت راست خود آن را چفت کنید. چفت شدن کمربند با صدای کلیک مانندی همراه است، اگر این صدا را شنیدید به معنای آن است که کمربند به درستی بسته شده است.

حرف “آ”

آینه خودرو

بعد از بستن کمربند نوبت به حرف “آ” می‌رسد. این حرف اولین حرف از کلمه آینه است، بنابراین در مرحله بعدی باید آینه‌های خود را تنظیم کنید. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، آینه‌ها را باید به طوری تنظیم کنید که بتوانید محیط اطراف ماشین را به راحتی ببینید.

حرف “د”

دنده در تعلیم رانندگی

“د” اولین حرف از کلمه دنده است، بنابراین بعد از این که آینه‌ها تنظیم شد، باید دنده را در حالت خلاص قرار دهید. حواستان باشد که قبل از استارت زدن، کلاچ را تا انتها گرفته و دنده را خلاص کنید. بسیاری از هنرجویان با بی‌توجهی به این مورد، و قبل از خلاص کردن دنده استارت زده و در آزمون رد می‌شوند.

حرف “ر”

راهنما زدن در آزمون رانندگی

گام بعدی حرف “ر” است. این حرف نشان دهنده کلمه راهنما است، به این معنا که باید بعد از استارت زدن و قبل از این که شروع به حرکت کنید باید راهنما بزنید. راهنما یکی از نکاتی است که در آزمون رانندگی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و افسران به این موضوع بسیار توجه می‌کنند.

باید 100 متر مانده به تغییر مسیر راهنما بزنید تا رانندگان پشت سر شما متوجه تغییر مسیر شما شوند. برای تغییر مسیر به راست، راهنمای راست را و برای تغییر مسیر به چپ راهنمای چپ را بزنید. همچنین قبل از حرکت دو سه بار پدال ترمز را فشار دهید این کار می‌تواند اعتماد افسران را به شما جلب کند.

حرف “ا”

آمادگی برای حرکت خودرو

دومین “ا” که در این کلمه وجود دارد به معنای آمادگی برای حرکت است. برای این کار تا انتها پدال کلاچ را فشار داده و دنده را در حالت دنده 1 قرار دهید، راهنمای چپ را زده و با چک کردن آینه‌ها اقدام به حرکت کنید.

حرف “ت”

ترمز دستی در صکادرات

آخرین حرف به معنای ترمز دستی است. قبل از حرکت و بعد از این که دنده را در دنده 1 قرار دادید، و در آستانه حرکت قرار گرفتید، ترمز دستی را در حالت پایین قرار دهید. اگر ترمز دستی را نخوابانید، هر چه قدر هم گاز بدهید، خودرو حرکت نخواهد کرد و یا ممکن است خودرو خراب بوده و حرکت کند اما این یک امتیاز منفی برای شما محاسبه خواهد شد و ممکن است منجر به مردودی شما در آزمون شود، بنابراین حتما قبل از حرکت توجه کنید که ترمز دستی پایین باشد.

نکات مهم برای رانندگی ایمن

رانندگی ایمن

رانندگی مهارتی است که بعد از تمرین و تکرار زیاد به دست می‌آید. البته نکات مهمی در رانندگی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند شما را به یک راننده حرفه‌ای و ماهر تبدیل کند. در ادامه برخی از نکات مهم را بررسی خواهیم که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند شما را به مهارت بالایی در رانندگی برساند.

  1. در هنگام رانندگی اگر با مانعی بر مسیر خود برخورد کردید، اگر سرعت شما بالاتر از دنده یک بود، ابتدا سرعت خود را کاهش داده، کلاچ را تا انتها نگه دارید و دنده را کم کنید، و به آرامی مانع را رد کنید.
  2. اگر مانعی به صورت ناگهانی بر مسیر شما قرار گرفت، و لازم بود تا خودرو را به صورت کامل متوقف کنید، پدال کلاچ و ترمز را با تمام قدرت و تا انتها فشار دهید.
  3. در هنگام پیچ‌ها و یا دور برگردان‌ها، با سرعت آهسته حرکت کنید و هرگز با سرعت بالا این موارد را طی نکنید.
  4. همواره با حوصله و آرام رانندگی کنید و هرگز در رانندگی عجله نکنید. چرا که ممکن است دچار اشتباه شده و موجب بروز تصادف شوید.
  5. هیچ گاه یک مرتبه پای خود را از کلاچ برندارید و کلاچ را طوری آزاد کنید که پدال در تماس با کف پای شما باشد.
  6. اگر در دوراهی قرار گرفتید و نمی‌دانستید کدام مسیر را باید بروید، نباید در وسط خیابان نگه دارید، بلکه بهتر است قبل از رسیدن به دوراهی، راهنما راست زده و در محلی ایمن نگه دارید، بعد از این که مسیر خود را پیدا کردید راهنمای چپ زده و وارد خیابان شوید و به مسیر خود ادامه دهید.
  7. زمانی که در جاده‌ای در حال حرکت هستید، و تابلوی “با دنده سنگین حرکت کنید” را مشاهده کردید باید از دنده‌های 1 و 2 استفاده کنید. دنده‌های 1 و 2 را دنده سنگین می‌گویند، این دنده‌ها معمولا قدرتی هستند و سرعت بالایی ندارند، به همین دلیل در برخی از مسیرها باید از این دنده‌ها استفاده کنید. همچنین شما باید آموزش تابلو های راهنمایی و رانندگی را خوانده باشید.
  8. در هنگام رانندگی، هر موقع که ترمز کامل کردید و خودرو کاملا متوقف شد، دنده را روی دنده 1 قرار دهید. این ایستادن شامل تمام موارد می‌شود، حتی اگر پشت چراغ قرمز هم ایستادید، دنده را به 1 تغییر دهید.
  9. زمانی که سرعت شما به 20 کیلومتر در ساعت رسید، کلاچ را گرفته و دنده را بر روی 2 قرار دهید. برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو، پایتان را کمی روی گاز فشار دهید.
  10. در هنگام رانندگی سعی کنید دید وسیعی داشته باشید، تا در هنگام بروز حادثه، عملکرد مناسبی داشته باشید. در هنگام رانندگی آرامش داشته باشید و حواستان به تمام جاده باشد.
  11. در هنگام گردش به راست، با استفاده از آینه‌ها فضای راست خودرو را چک کنید و موقعیت کلی خودرو را در نظر داشته باشید. برای گردش به چپ نیز باید به فضای چپ خودرو توجه کرده و بعد از آن گردش خود را انجام دهید.
  12. برای این که بتوانید سرعت خودرو را کم کنید از نیم کلاچ استفاده کنید و اگر قصد توقف کامل را داشتید، باید کلاچ را تا انتها نگه دارید.
  13. در هنگام رانندگی بدن خود را منقبض نگه ندارید. برای مثال لازم نیست نیروی اضافی برای نگه داشتن فرمان وارد کنید.
  14. همواره در رانندگی در مسیر خود رانندگی کنید و اگر خودرویی به سمت شما آمد هول نکنید و کنترل ماشین را از دست ندهید.
  15. تعداد دنده‌ها در خودروهای مختلف فرق می‌کند. بنابراین بعد از این که سوار ماشین شدید، به دسته دنده آن نگاه کنید تا متوجه شوید که خودرو چند دنده است.
  16. به یاد داشته باشید زمانی که وقتی دنده در حالت خلاص است، نیازی نیست که کلاچ را فشار دهید.

نکات مهمی که باید در آزمون رانندگی رعایت کنید!

نکات مهم در آزمون رانندگی

برای شرکت در آزمون رانندگی شهری باید تمام نکات مهم را رعایت کنید، چرا که فراموش کردن حتی یک نکته می‌تواند منجر به مردود شدن شما شود. بنابراین در هنگام تمرین با مربی رانندگی همواره حواس خود را جمع کنید و تمام نکات مربوط به رانندگی را رعایت کنید تا در روز امتحان دچار خطا نشوید. در ادامه نکات مهمی را بیان خواهیم کرد تا با رعایت کردن آن‌ها در روز امتحان، به راحتی در این ازمون قبول شوید.

علائم و قوانین راهنمایی و رانندگی را خوب یاد بگیرید

(محل درج عکس) علائم و قوانین راهنمایی و رانندگی یکی از موارد بسیار مهمی است که باید حتما آن را یاد بگیرید. البته شما برای این که بتوانید آزمون تئوری آیین نامه را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید حتما تمام قوانین و علائم را بدانید. بنابراین این علائم را به خوبی یاد بگیرید، چرا که ممکن است افسر رانندگی این علائم را از شما بپرسد و عدم به یاد داشتن این علائم باعث منظور شدن نمره منفی برای شما خواهد شد.

از قسمت عقبی خودرو سوار ماشین شوید

بهتر است بدانید در روز آزمون تمام حرکات شما می‌تواند منجر به گرفتن نمره منفی از طرف افسر و در نهایت مردود شدن شما شود، بنابراین باید به تمام حرکات خود توجه داشته باشید. برای سوار شدن به ماشین از قسمت عقب خودرو به سمت در راننده حرکت کرده و در را با دست چپ خود باز کنید. بعد از باز کردن در، ابتدا با پای راست وارد ماشین شوید. در هنگام پیاده شدن نیز توجه کنید که باید در را با دست راست باز کنید، با دست چپ دستگیره در را نگه دارید، به سمت عقب نگاه کنید، اگر خطری نبود با احتیاط در را باز کرده و از ماشین خارج شوید.

“صکادرات” را فراموش نکنید

همان طور که بالاتر هم توضیح دادیم بعد از سوار شدن به ماشین باید موارد “صکارات” را به ترتیب انجام دهید. به این ترتیب که ابتدا صندلی خود را تنظیم کنید تا بتوانید به پدال‌ها و فرمان تسلط کامل داشته باشید و بتوانید ماشین را به راحتی کنترل کنید. بعد از این که صندلی را تنطیم کردید، نوبت آن است که کمربند خود را ببندید.

نبستن کمربند در روز امتحان منجر به کسب نمره منفی از طرف افسر خواهد شد. بعد از بستن کمربند، آینه‌ها تنطیم کنید، آینه‌ها باعث کاهش نقاط کور راننده شده و احتمال وقع تصادفات را کاهش می‌دهد. بعد از تنظیم آینه‌ها نوبت به خلاص کردن دنده است. به یاد داشته باشید که حتما قبل از استارت زدن، دنده را در حالت خلاص قرار دهید، چرا که در غیر این صورت، ماشین به سمت جلو پرتاب شده و ممکن است باعث شود شما در آزمون مردود شوید.

بعد از این که دنده را خلاص کردید، سوئیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا ماشین روشن شود. بعد از روشن کردن خودرو و قبل از این که شروع به حرکت کنید، باید راهنما بزنید. بعد از زدن راهنما، پشت سر خود را بررسی کنید و اگر موقعیت مناسب بود، ترمز دستی را خوابانده، دنده را در حالت دنده 1 قرار داده و به آرامی حرکت خود را آغاز کنید.

با قوانین آشنا باشید

در روز آزمون افسر رانندگی ممکن است سولاتی درباره قوانین راهنمایی و رانندگی از شما بپرسد و یا کارهایی را به شما بگوید که برخلاف قانون باشد، بنابراین باید قوانین را به طور کامل بلد باشید تا بتوانید تشخیص دهید که چه کاری نقض قوانین است و آن‌ها را انجام ندهید.

رانندگی کردن اصلا کار سختی نیست، فقط باید به قوانین مسلط بوده و اصول اولیه رانندگی را به خوبی بدانید. هر چه قدر تمرین و تکرار بیشتری داشته باشید، مهارت شما در رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد. حفظ آرامش و داشتن اعتماد به نفس در هنگام رانندگی نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در داشتن یک رانندگی ایمن به شما کمک کند.

آزمون آیین نامه رانندگی

آزمون آیین نامه رانندگی

برای این که بتوانید گواهینامه دریافت کنید باید در آزمون آیین نامه شرکت کرده و نمره قبولی در این آزمون را دریافت کنید. آیین نامه مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که برای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در جاده‌ها وضع شده‌اند. آزمون آیین نامه شامل بخش‌های متعددی است که که به صورت کامل در کتاب آیین نامه آورده شده است.

برای قبولی در این آزمون باید به طور کامل با قوانین و این کتاب آشنایی داشته باشید. آزمون آیین نامه دارای 30 سوال تستی است که باید در مدت 20 دقیقه به آن پاسخ دهید تا بتوانید نمره قبولی را در این آزمون کسب کنید. شما می‌توانید تنها با پاسخ دادن به 26 سوال از این سوال‌ها در این آزمون قبول شوید. اما اگر بیش از 4 اشتباه در آزمون داشته باشید، مردود خواهید شد و باید در هفته‌های بعدی دوباره در آزمون شرکت کنید.

برای این که بتوانید به راحتی به سوالات آیین نامه پاسخ دهید بهتر از از آزمون‌های آیین نامه استفاده کنید و محیط آزمون را برای خود شبیه سازی کنید. با این روش می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و با رفع اشتباهات خود نمره خوبی در آزمون بگیرید. در این آموزش سعی کردیم تا تمام مفاهیم را از پایه و جزء به جزء به شما آموزش دهیم تا با یادگیری آن‌ها به یک راننده بسیار حرفه‌ای و ماهر تبدیل شوید و در هنگام رانندگی موفق عمل کنید.

سوالات متداول آموزش رانندگی

برترین و مهم‌ترین سوالاتی که کاربران بست سوال از ما دارند و اکثرا در بخش تماس با ما و دیدگاه‌ها از ما پرسیده می‌شود در این بخش به جواب این سوالات می‌رسید.

تعداد دفعات مجاز برای آزمون عملی رانندگی چقدر است؟

برای امتحان عملی رانندگی محدودیتی وجود ندارد، و شما می‌توانید به تعداد بالا در این آزمون شرکت کنید، اما توجه داشته باشید که بعد از هر 4 بار مردودی در امتحان عملی، باید یک جلسه کلاس عملی را بگذرانید تا بعدا بتوانید دوباره در امتحان شرکت کنید. البته ممکن است افسر برای برخی از افراد بعد از یک بار مردود شدن نیز کلاس جبرانی بنویسد، که در این صورت باید این کلاس را گذرانده و بعد از آن دوباره در آزمون عملی آن شرکت کنید.

چه عواملی باعث قبولی در آزمون عملی است؟

برای این که بتوانید ازمون رانندگی را با موفقیت پشت سر بگذارید، در ابتدا لازم است تا آرامش خود را حفظ کنید و اعتماد به نفس داشته باشید. داشتن استرس باعث می‌شود تا موارد آزمون را به درستی انجام ندهید و در آزمون مردود شوید. بنابراین اولین و مهم‌ترین گام در آزمون این است که آرامش داشته باشید. بعد از آن تمام موارد گفته شده در بالا را به ترتیب و با آرامش انجام بدهید.

برای این که یک راننده حرفه‌ای شویم باید چه کنیم؟

برای این که بتوانید به یک راننده موفق و حرفه‌ای تبدیل شوید باید ابتدا با قوانین و اصول اولیه رانندگی آشنا شوید. برای شروع تمام موارد گفته شده در بالا را به دقت بخوانید و آن‌ها را به دقت تمرین کنید. رانندگی مهارتی است که علاوه بر این که باید با قوانین آن آشنا باشید، باید تمرین و تکرار زیادی داشته باشید تا بتوانید به مهارت بالایی دست پیا کنید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

7 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر؛ خدا قوت، چه مقاله جامع و کاملی بود. فکر نمی‌کردم بتونم یک مقاله جامع و کامل برای آموزش رانندگی پیدا کنم ولی این مقاله مثل یک کلاس درس کامل بود واقعا. با خوندن این مقاله میشه با تمام موارد مربوط به رانندگی رو به طور کامل یاد گرفت. به نظرم همه کسانی که قصد گرفتن گواهینامه دارن بهتره یک بار این مقاله رو بخونن تا به طور کامل با رانندگی آشنا بشن. بازم خیلی ممنون بابت مطالب بسیار مفید سایتتون

  2. سلام، خسته نباشید. این که تمام موارد رو به صورت کامل و با زبان ساده توضیح دادین بسیار خوب و مفیده. من واقعا عاشق ماشین سواری هستم و قصد داشتم که توی کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کنم، با خوندن مقالتون بیشتر تشویق شدم تا این کار رو زودتر انجام بدم. من چندین مقاله دیگه هم در مورد آموزش رانندگی خوندم اما هیچ کدوم به این انداره جامع و مفید نبوده، ممنون که این اطلاعات رو به صورت یکجا و کامل در اختیار ما قرار دادین، خداقوت

  3. سلام روز بخیر، ممنون بابت مقاله خوبتون. من همیشه توی کلاس‌های عملی رانندگی ترتیب کارهایی که بعد از سوارشدن به ماشین باید انجام بدیم رو قاطی می‌کردم و همیشه استرس داشتم که نکنه توی آزمون شهری هم یادم بره و باعث بشه مردود بشم، اما ترفند صکادرات که یاد دادین خیلی عالی بود. با این ترفند دیگه یادم نمیره که باید چه کارهایی رو بعد از سوار شدن باید به ترتیب انجام بدم. واقعا کمک بزرگی به من کردید، توصیه می‌کنم همه افرادی که قصد یادگیری رانندگی دارند و یا حتی در حال طی کردن کلاس‌های خود هستند، حتما این مقاله رو مطالعه کنند چون مطالب بسیار خوبی برای یادگیری داره

  4. سلام، چقدر خوبه که هستین. واقعا یاد گرفتن ترتیب کارهایی که باید بعد از سوار شدن به خودرو انجام بدیم، خیلی سخت بود اما با وجود این ترفد صکادرات شما دیگه هیچ مشکلی توی این مورد وجود نخواهد داشت. نکات مهمی که برای رانندگی ایمن هم نوشتین بسیار مهم و کاربردی هستند و در واقع موارد بسیار مهمی هستند که تمام رانندگان و کارآموزان رانندگی باید با آن آشنا باشند. در کل مقاله‌ای بسیار کاربردی و عالی بود، سپاسگزارم بابت مطالب اموزنده و سایت بسیار خوبتان بست سوال 🙂

  5. بنده یک سال است که گواهی نامه رانندگی گرفته‌ام اما با این وجود، به شخصه از این مقاله چیزهای جدیدی یاد گرفتم. مقاله‌ای بسیار جامع و کامل بود، با خواندن این مقاله بسیاری از ابهامات و سوالات رانندگان برطرف خواهد شد. تمام مواردی که در کلاس‌های رانندگی بیان می‌شوند در این مقاله به صورت کامل و با زبان ساده آورده شده است. به تمام هنرآموزان رانندگی و حتی رانندگان دیگر توصیه می‌کنم حتما این مقاله را خوانده و از نکات مهم و بسیار عالی آن استفاده کنند.

  6. سلام من سال ۸۸ گواهینامه گرفتم ولی ماشین نداشتم امسال سال ۱۴۰۲ ماشین خریدم تقریبا رانندگی یادم رفته بود ولی با مقاله شما دوباره یاداوری شد برام ممنون از مطلب کاملتون.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا