بلاگ

آزمون آیین نامه رانندگی چیست؟

شرکت در آزمون آیین نامه رانندگی و قبولی در آن، یکی از شرایط لازم برای دریافت گواهی‌نامه است. این آزمون در دو مرحله برگزار ‌می‌شود که باید در هر دو مرحله نمره قبولی را کسب کرد. قبول‌شدن در این امتحان نشانه تسلط قابل قبول فرد در رانندگی بوده و صلاحیت او را در گرفتن گواهی‌نامه تایید می‌کند. به عبارت دیگر، آیین نامه رانندگی قوانین و مقررات رانندگی را به افراد آموزش می‌دهد تا با رعایت نکات ایمنی، امنیت رانندگان تضمین شده و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود. باید این نکته را هم در نظر گرفت که فقط قبولی در این آزمون کافی نیست؛ بلکه باید در آزمون عملی یا همان آزمون شهری نیز شرکت کرده و نمره قبولی را به دست آورد. برای قبولی در آزمون شهری باید تمام نکات مربوط به راهنمایی و راننگی را رعایت کرده و از انجام تخلفات، تا حد امکان خودداری کرد. بست سوال همراه کاربران خود است تا آزمون آیین نامه رانندگی را به آن‌ها معرفی کرده و به سوالاتشان پاسخ دهد.

آزمون آیین نامه رانندگی در چند مرحله برگزار می‌شود؟

برای اینکه افراد بتوانند آزمون‌ها را به خوبی پشت سر بگذارند و موفق به دریافت گواهی‌نامه شوند، بهتر است که در ابتدا اطلاعات کافی درباره مراحل آزمون‌ها و نحوه برگزاری آن‌ها داشته باشند. آزمون آیین نامه رانندگی در دو مرحله به‌صورت کتبی برگزار می‌شود. قبولی در آزمون آیین نامه نیازمند کسب نمره 26 از 30 است. کسب نمره قبولی در این آزمون به منزله تسلط فرد در مقررات راهنمایی و رانندگی بوده و از الزامات دریافت گواهی‌نامه در نظر گرفته می‌شود. مرحله اول آزمون شامل آیین نامه مقدماتی است که آموزشگاه و مربی مسئولیت این آزمون را بر عهده دارند. دومین آزمون شامل آزمون آیین نامه راهنمایی رانندگی اصلی است که بر خلاف آزمون اول، توسط افسر برگزار خواهد شد. در حالت کلی می‌توان گفت که سوالات علائم رانندگی در آزمون دوم، سخت‌تر از آزمون اول بوده و در اکثر مواقع قبولی در آن دشوارتر است. نمره قبولی در هر دو آزمون، 26 از 30 در نظر گرفته می‌شود که باید در هر دو، نمره قبولی کسب شود.

تاثیر مطالعه نمونه سوالات آیین نامه در قبولی افراد

برای موفقیت در آزمون آیین نامه رانندگی، مطالعه نمونه سوالات تاثیر بسزایی دارد؛ چراکه با این کار می‌توان با انواع سوالات آشنا شده و با اطلاعات و آگاهی بیشتری در جلسه حاضر شد. همان طور که در سایر آزمون‌ها نیز این مورد صادق بوده و تاثیر مثبتی در نتایج آزمون خواهد گذاشت. پیش‌نیاز آموزش رانندگی، آشنابودن با علائم راهنمایی و رانندگی است؛ چراکه بدون شناخت این علائم، کار بسیار سخت بوده و احتمال بروز حوادث نیز بیشتر است. بهترین کار برای رانندگی با امنیت، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بوده و به شدت توصیه می‌شود.

نکات مهم در ارتباط با آزمون آیین نامه رانندگی

دانستن یک سری از نکات در ارتباط با آزمون آیین نامه رانندگی بسیار مفید بوده و افراد را برای حضور در این آزمون و کسب نمره قبولی راهنمایی می‌کند که در این قسمت به تعدادی از نکات مهم اشاره می‌شود:

  • مدت زمان برگزاری آزمون، 20 دقیقه است؛ بنابراین باید زمان را مدیریت کرد تا با کمبود وقت مواجه نشد.
  • تعداد سوالات آزمون آیین نامه رانندگی 30 سوال است که در آزمون مقدماتی کمی ساده‌تر و در آزمون اصلی کمی دشوارتر در نظر گرفته می‌شود.
  • نمره قبولی در هر دو آزمون، 26 از 30 است که بدون کسب این نمره نمی‌توان در آزمون شهری شرکت کرده و گواهی‌نامه دریافت کرد.
  • با دانلود کتاب آیین نامه و یا خرید آن می‌توان مطالب مورد نیاز را مطالعه کرده و با آمادگی بیشتری در آزمون شرکت کرد.
  • باید این نکته را هم در نظر داشت که با هر بار ردشدن در آزمون باید هزینه اضافی توسط فرد پرداخت شود.

داشتن گواهینامه بسیار مفید و ضروری است. امروزه رانندگی اسنپ یکی از مشاغل پرطرفدار در نظر گرفته می‌شود. برای این شغل، داشتن گواهینامه الزامی است؛ بنابراین سایر افراد برای گرفتن اسنپ بیشتر مایل خواهند بود فردی برای سفر با آنان همراه شود که به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام گذاشته و امنیت آنان را تضمین کند.

هر آنچه که باید درباره آزمون آیین نامه رانندگی دانست!

امروزه رانندگی به‌عنوان یکی از کارهای روزمره در زندگی افراد مختلف در نظر گرفته می‌شود. رانندگی نیازمند داشتن گواهی‌نامه بوده و بدون آن، انجام این کار ممکن نخواهد بود. لازمه گرفتن گواهی‌نامه نیز گذراندن دوره آموزشی و شرکت در آزمون آیین نامه رانندگی و کسب نمره قبولی است. این آزمون در دو مرحله مقدماتی و اصلی برگزار می‌شود. افراد پس از قبولی در آن باید آزمون عملی یا شهری را نیز پشت سر بگذرانند. قبول‌شدن در آزمون‌های مذکور، نشان‌دهنده توانایی فرد در درک قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. برخی‌ها با شایعه‌پراکنی درباره سوالات لو رفته آیین نامه رانندگی ذهن افراد را درگیر کرده و آن‌ها را از مطاله صحیح دور می‌کنند. بست سوال نکات مهم در ارتباط با آزمون آیین نامه رانندگی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا آن‌ها با آگاهی و آمادگی کافی در این آزمون‌ها شرکت کنند.

آیا سوالات آزمون آیین نامه رانندگی به‌صورت تستی است یا سوالات تشریحی هم در آن مطرح می‌شود؟

آزمون آیین نامه رانندگی در دو مرحله مقدماتی و اصلی برگزار می‌شود که هر دو آزمون به‌صورت تستی بوده و با مطالعه منابع موجود می‌توان به راحتی این آزمون را پشت سر گذاشته و نمره قبولی را به دست آورد.

کدام بخش کتاب آیین نامه مهم‌تر است و باید بیشتر خوانده شود؟ آیا بخش‌هایی از کتاب وجود دارد که مهم نبوده و بتوان آن را حذف کرد؟

سوالات آزمون آیین نامه از تمام بخش‌های کتاب، ممکن است که مطرح شود و نمی‌توان بخش‌هایی را حذف کرده و از خواندن آن صرف نظر کرد. بهترین کار این است که کل کتاب حداقل یک بار روخوانی شود تا مطالب تا حدودی در ذهن مانده و امکان پاسخگویی به سوالات وجود داشته باشد.

پس از قبول‌شدن در آزمون شهری چه مدت باید صبر کرد تا گواهینامه صادر شود؟

مدت زمان لازم برای صدور گواهی‌نامه معمولا یک ماه تا 40 روز در نظر گرفته می‌شود و پس از گذشت این مدت از آزمون شهری، گواهینامه به دست افرادی که موفق به کسب نمرات قبولی در آزمون‌ها شده‌اند، می‌رسد. باید دقت کرد که آدرس ثبت شده به هنگام ثبت نام، درست باشد؛ چون گواهینامه از طریق پست به آن آدرس ارسال خواهد شد.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا