دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

انواع خط کشی در خیابان ها و مفاهیم آن ها

خط کشی‌ها در خیابان‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها دارای مفاهیم متفاوتی هستند. برای داشتن رانندگی ایمن در سطح شهر و جلوگیری از ایجاد تصادفات، بهتر است با تمامی قوانین، تابلوها، خط کشی‌ها و مفاهیم هر کدام آشنا شوید تا تجربه بهتری از رانندگی داشته باشید.

همچنین برای دریافت گواهینامه و برای این که بتوانید آزمون آیین نامه خود را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید تمامی این موارد را به طور کامل و با جزئیات بدانید. در ادامه این مقاله از بست سوال، انواع خط کشی در خیابا‌ن‌ها و مفاهیم آن‌ها را مورد برررسی قرار داده و به طور کامل، ساده و قابل فهم به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

خط کشی در جاده‌ها

خط کشی در جاده‌ها

خط کشی در خیابان‌ها و جاده‌ها یکی از راه‌های نظم دادن به حرکات وسایل نقلیه است. این خطوط علاوه بر نظم دهی منجر به آگاه کردن، اخطار و نیز هدایت رانندگان و افرادی می‌شود که از معابر استفاده می‌کنند. خط کشی‌های انجام شده در خیابان‌ها و جاده‌ها به دو صورت خط کشی طولی و عرضی در سطح راه دیده می‌شوند.

انواع خط کشی خیابان و جاده‌ها

همان طور که اشاره کردیم، خط کشی‌های موجود در خیابان‌ها به دو دسته خطوط طولی و عرضی تقسیم می‌شوند. در ادامه هر کدام از این خطوط را به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع خط کشی طولی در خیابان و جاده‌ها

این نوع از خط کشی‌ها در طول خیابان‌ها و جاده‌ها و هم تراز و هم راستا با آن‌ها کشیده می‌شوند. این خطوط دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام دارای مفهوم خاصی هستند که در هنگام آموزش رانندگی باید به طور کامل آن‌ها را یاد بگیرید. خط ممتد، خط ممتد دوبله، خط بریده بریده یا مقطع، خط ممتد و مقطع ترکیبی، خطوط هاشور، خط زیگزاگ و خطوط پارک همگی جزو خطوط طولی خیابان‌ها هستند. در ادامه توضیح کاملی از معنا و مفهوم هر کدام از این خطوط را ارائه خواهیم کرد.

خطوط طولی ممتد

خطوط طولی ممتد معمولا در حاشیه راه‌ها و یا وسط راه‌های دوطرفه کشیده می‌شوند. این خطوط نشان دهنده این است که رانندگان نباید از روی آن عبور کنند و زمانی که این خطوط در وسط جاده و یا خیابان کشیده می‌شود، نشان دهنده این است که رانندگان حق عبور از روی آن را ندارند.

این خطوط همچون دیواری فرضی هستند که عبور از روی آن برای تمامی وسایل نقلیه و به هر دلیلی ممنوع است. این خطوط علاوه بر وسط جاده‌ها در کناره‌ها هم کشیده می‌شوند. برخی اوقات دو خط ممتد در کنار هم کشیده می‌شوند که نشان دهنده تاکید بیشتر است.

خط مقطع یا بریده بریده

خطوط مقطع یا خطوط بریده بریده، خطوط طولی هستند که برای تفکیک گذرگاه‌ها و برای هدایت وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبقت گرفتن، گردش، تغییر لاین و دور زدن از روی این خطوط، با رعایت احتیاط، بلامانع بوده و رانندگان می‌توانند این اعمال را با رعایت کامل احتیاط انجام دهند و از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی هیچ مشکلی برای این کار وجود ندارد.  

خط ممتد و مقطع به صورت ترکیبی

ترکیب خط ممتد و مقطع یکی دیگر از انواع خط کشی‌های طولی در خیابان‌ها است. این نوع از خطوط بیشتر در جاده‌های دو طرفه دیده می‌شود. زمانی که این خطوط طولی را در خیابان و جاده مشاهده می‌کنید، به این معناست که رانندگانی که در سمت خط ممتد قرار دارند، حق عبور از روی آن را ندارند؛ اما رانندگانی که در سمت خط مقطع هستند می‌توانند با رعایت احتیاط از روی آن عبور کنند.

خطوط ممتد دوبله

خطوط ممتد دوبله همچون خطوط ممتد، نشان دهنده ممنوعیت عبور از روی این خطوط هستند. دوبله بودن خط ممتد به معنای تاکید بیشتر برای ممنوعیت عبور از روی این خطوط است. سبقت گرفتن، گردش، دورزدن و حتی تغییر لاین از روی این خطوط ممنوع است.

خطوط هاشور

خطوط هاشور برای نشان دادن موانع در راه‌ها

خطوط هاشور برای نشان دادن موانع در راه‌ها کشیده می‌شوند. برخلاف خطوط دیگر، بسیاری از افراد با این خطوط آشنایی چندانی ندارند. این خطوط باید به نحوی کشیده شوند که باعث عبور ترافیک از کنار مانع شود. هدایت خودروها برای عبور از موانع و کنترل ترافیک برعهده این خطوط است.

خطوط زیگزاگ

خطوط زیگزاگ نیز دسته‌ای از خطوط طولی هستند که به رنگ زرد بوده و به صورت زیگزاگ در حاشیه راه‌های متصل به پیاده رو کشیده می‌شوند. عبور کردن و ایستادن بر روی این خطوط ممنوع بوده و رانندگان باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

خطوط پارک

خطوط پارک نیز جزو خطوط طولی به حساب می‌آیند. این خطوط برای توقف وسایل نقلیه در جداول کنار خیابان کشیده می‌شوند و خطوطی برای راهنمایی رانندگان برای پارک کردن هستند. خطوط پارک به صورت افقی، مورب، و عمودی کشیده می‌شوند.

انواع خط کشی عرضی در خیابان‌ها و جاده‌ها

نوع دیگری از خط کشی موجود در خیابان‌ها، خط کشی عرضی است. همان طور که از نام این خطوط مشخص است، در عرض شبکه راه‌ها کشیده شده و یک سمت خیابان را به سمت دیگر آن متصل می‌کنند و هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند. خط کشی عابر پیاده، خطوط توقف منقطع و خط ممتد ایست از جمله خطوط عرضی به حساب می‌آیند. در ادامه توضیحی از هر کدام از این خطوط و مفهموم آن‌ها را ارائه خوهیم کرد.

خط کشی عابر پیاده

خط کشی عابر پیاده

خط کشی عابر پیاده در ورودی تقاطع و یا در محل‌های معینی تعیین می‌شود و محلی برای عبور عابرین پیاده را مشخص می‌کنند. این خطوط در عرض راه کشیده می‌شوند و رانندگان با دیدن آن باید احتیاط را رعایت کرده و سرعت خود را کاهش دهند.

خط ممتد ایست

این خطوط که جزو خطوط عرضی خیابان‌ها به شمار می‌آیند، به طور معمول در تقاطع‌ها کشیده می‌شوند و رانندگان با دیدن این خطوط باید سریعا سرعت خود را کاهش داده و قبل از رسیدن به این خطوط به طور کامل توقف کنند.

خطوط توقف منقطع

خطوط توقف منقطع، خطوطی هستند که در عرض برخی از خیابان‌ها کشیده می‌شوند. معمولا بسیاری از افراد شناخت زیادی از این خطوط ندارند. این خطوط به منظور اعلان خطر و نشان دادن هشدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. رانندگان با دیدن این خطوط باید سرعت خود را کاهش داده و با رعایت حق تقدم، وارد راه اصلی شوند. همچنین با رسیدن به این نوع از خطوط عرضی، در صورت لزوم باید توقف کامل نمایند.

خطوط شطرنجی

خطوط شطرنجی به حالت سیاه و زرد در تقاطع‌ها کشیده می‌شوند. کاربرد این نوع از خطوط برای زمانی است که تراکم خودروها در تقاطع زیاد بوده و امکان تخلیه وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که در این شرایط عبور از روی این خطوط شطرنجی ممنوع بوده و رانندگان باید قبل از خطوط شطرنجی توقف کنند تا مسیر عبور برای سایر خوردوها باز باشد.

سایر خط کشی‌های موجود در خیابان‌ها و جاده‌ها

علاوه بر خطوط طولی و عرضی، خط کشی‌های دیگری هم وجود دارند که در این دسته‌ها قرار ندارند؛ اما ممکن است در هنگام رانندگی با آن‌ها مواجه شوید. برای قبولی در آزمون آیین نامه و برای داشتن رانندگی ایمن بهتر است با تمامی این خطوط و معنای آن‌ها آشنا شوید.

فلش‌ها

یکی دیگر از خطوطی که بر روی خیابان‌ها و گاهی جاده‌ها کشیده می‌شود، فلش‌ها هستند. از فلش‌های جهت نما برای راهنمایی رانندگان استفاده می‌شود و رانندگان باید از آن‌ها تبعیت کنند. هر کدام از این فلش‌ها نیز معنای خاصی دارند که در سوالات آیین نامه نیز مورد پرسش قرار می‌گیرند. بهتر است قبل از شرکت در آزمون رانندگی تمامی این خطوط را به خوبی یاد گرفته و با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید.

خطوط اضطرار

این خطوط در حاشیه راه‌ها و معمولا در کناره شبکه معابر، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌ها کشیده می‌شود. این نوع از خطوط تنها برای عبور اضطراری وسایل نقلیه امدادی بوده و حرکت کردن بر روی این خطوط برای سایر وسایل نقلیه ممنوع است.

انواع خط کشی خیابان در آزمون آیین نامه

سوالات آیین نامه خط کشی ها

همان طور که می‌دانید، برای گرفتن گواهینامه باید در آزمون آیین نامه شرکت کنید. بعد از گذراندن کلاس‌های تئوری، آزمونی تحت عنوان آزمون آیین نامه برگزار می‌شود. در این آزمون مواردی همچون تفاوت بزرگراه و آزادراه، آموزش نگهداری از تایر خودرو، انواع خط کشی در خیابان‌ها و مفاهیم آن‌ها و بسیاری از موارد دیگر مورد پرسش واقع می‌شوند.

بهتر است قبل از آزمون تمامی این مفاهیم را به خوبی مطالعه کنید. همچنین برای آشنایی با نحوه سوالات این آزمون می‌توانید از نمونه سوالات آیین نامه بست سوال استفاده کنید. با استفاده از این نمونه سوالات می‌توانید با نحوه طرح سوالات و چگونگی آن‌ها آشنا شده و نتیجه بهتری در آزمون به دست آورید.

بست سوال؛ بهترین منبع برای آموزش رانندگی

گفتیم که خط کشی‌های موجود در خیابان‌ها و جاده‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل نظم دهی به عبور و مرور رانندگان و آگاه سازی آن‌ها هستند. عدم وجود این خط کشی‌ها منجر به ایجاد بی‌نظمی در سطح شهر می‌شود و ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. در این مقاله از بست سوال تلاش کردیم تا تمامی موارد مورد نیاز برای آشنایی با انواع خط کشی‌ها و مفاهیم آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

شما می‌توانید در سایر مطالب موجود در بست سوال، مفاهیمی همچون آموزش پارک دوبل، آموزش تمام نکات رانندگی، آموزش رانندگی در شب و بسیاری از آموزش‌های دیگر را مطالعه کرده و با دانش و مهارت بالاتری به رانندگی بپردازید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا