دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

تفاوت بزرگراه و آزادراه (مهمترین سوال آیین نامه)

برای اینکه فردی مجوز رانندگی در شهر داشته باشد، باید گواهینامه رانندگی دریافت کند. برای دریافت گواهینامه باید ابتدا در کلاس‌های رانندگی ثبت‌نام کرده و بعد از آن در آزمون آیین‌نامه و آزمون عملی رانندگی شرکت کرده و هر دو را با موفقیت پشت سر بگذارید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت بزرگراه و آزاد راه بپردازیم. درک تفاوت بزرگراه و آزاد راه یکی از موارد مهمی است که در آزمون آیین‌نامه رانندگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و برخی از داوطلبان با تفاوت‌های آن آشنایی ندارند. برای آشنایی با بزرگراه و آزاد راه و شناخت تفاوت آن‌ها تا آخر مقاله با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید نمونه سوالات آیین نامه اصلی همراه با جواب را دانلود کنید.

بزرگراه چیست؟

بزرگراه چیست؟

بزرگراه در واقع راهی دوطرفه است که برای جلوگیری از تصادفات بین خودروهای در حال حرکت، با استفاده از مانع این دو راه را هم جدا کرده‌اند. در هر مسیر، حداقل دو خط عبور قرار دارد، البته ممکن است در برخی از بزرگراه‌ها سه یا چهار خط عبور هم وجود داشته باشد.

اگر به دنبال یادگیری چراغ های راهنمایی و رانندگی هستید، حتما باید مقاله آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی را بخوانید.

نقش اصلی بزرگراه‌ها، برقراری ارتباط سریع بین مناطق و نواحی مختلف شهری است. در بزرگراه‌ها ممکن است تقاطع‌های هم سطح، میدان‌ها و حتی چراغ راهنمایی نیز دیده شود. بزرگراه‌ها معمولا برای کاهش ترافیک در شهر ساخته می‌شوند و در تسهیل رفت‌وآمد و سفرهای شهری نقش بسزایی دارند. اکثر رانندگان با توجه به ماهیت سفرشان از بزرگراه‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل مسیرهای بزرگراهی دارای سهم ترافیک بیشتری هستند. حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌ها 110 کیلومتر در ساعت است.

آزاد راه چیست؟

آزاد راه چیست؟

آزاد راه یا اتوبان مسیری است که دارای خطوط رفت و برگشت بوده و مانند بزرگراه مسیر رفت و برگشت آن به وسیله مانعی از هم جدا شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه این است که آزاد راه‌ها هیچگونه تقاطع همسطحی ندارند. ورود و خروج به آزادراه‌ها محدود بوده و به طور معمول با پرداخت عوارض همراه است.

آزاد راه‌ها در خارج از شهرها و در فواصل بین شهری ساخته می‌شوند. در آزاد راه‌ها بریدگی برای دور زدن در بین راه وجود ندارد. همان طور که اشاره کردیم، در آزاد راه‌ها تقاطع هم سطح، محل گذر خط راه‌آهن و محل عبور عابر پیاده به طور هم سطح وجود ندارد. به بیان ساده‌تر، آزاد راه‌ها راهی بزرگ با پهنای زیاد هستند که میان شهرها ساخته می‌شوند. سرعت مجاز در آزاد راه‌ها حداقل 70 و حداکثر 125 کیلومتر بر ساعت است.

مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه

مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه

بعد از معرفی بزرگراه و آزاد راه، در ادامه به بررسی مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه خواهیم پرداخت:

  • از تردد کنندگان در مسیر آزد راه‌ها، عوارض دریافت می‌شود؛ اما در بزرگراه‌ها عوارضی وجود نداشته و هیچ کس حق دریافت عوارض در بزرگراه‌ها را ندارد.
  • رنگ تابلوهای به کار رفته در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها با هم متفاوت است. به این صورت که در تمامی بزرگراه‌ها تابلوهای به کار رفته به رنگ سبز هستند، ولی تابلوهای به کار رفته در آزاد راه‌ها به رنگ آبی می‌باشند.
  • سومین تفاوت بزرگراه و آزاد راه در این است که در تمام آزاد راه‌ها شانه‌ای به عرض 3 متر در هر دو طرف مسیر وجود دارد که به آن شانه خطر می‌گویند. در بزرگراه‌ها این شانه خطر وجود ندارد.
  • تفاوت دیگر آزاد راه و بزرگراه در این است که به‌جای تردد از آزاد راه می‌توان از مسیرهای جایگزین دیگری برای رسیدن به مقصد استفاده کرد؛ اما این امکان در بزرگراه‌ها وجود ندارد.
  • پنجمین تفاوت بزرگراه و آزاد راه در این است که در آزاد راه‌ها، هیچ دور برگردانی وجود ندارد و تنها راه چاره این است که از راه‌های فرعی و یا زیرگذرها و روگذرها استفاده کنید. اما در بزگراه‌ها این امکان وجود دارد و در طول مسیر بزرگراه‌ها دوربرگردان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تغییر مسیر، از آن‌ها استفاده کنید.
  • همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزاد راه این است که در آزاد راه‌ها تقاطع همسطح وجود ندارد و تمام تقاطع‌ها غیر همسطح هستند. در صورتی که در بزرگراه‌ها تقاطع‌های همسطح هم دیده می‌شوند.

انواع راه‌ها

انواع راه‌ها یکی از مواردی است که تمام هنرجویان رانندگی باید با آن آشنایی داشته باشند. در ادامه به معرفی انواع راه‌ها و سرعت مجاز در هرکدام خواهیم پرداخت:

خیابان

خیابان

خیابان‌‌ها راهی هستند که مردم در آن به عبور و مرور می‌پردازند و محل سکونت مردم در آن قرار دارد. توجه به این نکته ضروری است که برای اینکه بتوانیم راهی را خیابان بنامیم، عرض آن باید حداقل 6 متر باشد.

مقاله پیشنهادی: آموزش پارک دوبل

خیابان اصلی

برای اینکه بتوانیم یک خیابان را اصلی بنامیم، سه شرط وجود دارد. اولا خیابانی که عرض بیشتری دارد باید به سایر خیابان‌ها متصل شده باشد. در این صورت این محل خیابان اصلی نام دارد. شرط دوم این است که خیابان توسط تابلوهای راهنمایی و رانندگی اصلی نامیده شود و در غیر این دو صورت خیابانی را اصلی می‌نامیم که در سمت راست خیابان دیگر قرار گرفته باشد. سرعت حرکت در خیابان‌های اصلی 60 کیلومتر در ساعت است.

خیابان فرعی

خیابانی که نسبت به سایر خیابان‌های متصل عرض کمتری داشته باشد یا توسط تابلوهای راهنمایی و رانندگی فرعی نامیده شده باشد و یا در سمت چپ خیابان‌های دیگر قرار داشته باشد، خیابان فرعی نامیده می‌شود. سرعت حرکت در خیابان‌های فرعی 50 کیلومتر در ساعت است.

ممکن است شما هم در خین رانندگی در بزرگراه و یا آزادراه و در هر خیابانی نیاز به رانندگی در سرازیری و یا سربالایی باشید بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بخش آموزش دنده درگیر را بخوانید تا در ترافیک بهترین عملکرد را داشته باشید.

جاده

جاده
photo from www.wikiwand.com

به تمام راه‌هایی که برای تردد خودروها در خارج از شهر قرار دارند، جاده گفته می‌شود.

جاده اصلی

جاده‌ای که نسبت به بقیه جاده‌ها عریض‌تر باشد، جاده اصلی نامیده می‌شود. البته می‌توان با اعلام تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز جاده اصلی را تشخیص داد. سرعت مجازی در جاده‌های اصلی، روزها حداکثر 95 و شب‌ها حداکثر 85 کیلومتر بر ساعت است. همچنین می‌توانید خلافی خودرو خود را از طریق سامانه های اینترنتی استعلام کرده و آن را پرداخت کنید.

جاده فرعی

جاده فرعی عرض و پهنای کمتری نسب به خیابان اصلی دارد و ممکن است توسط تابلوهای راهنمایی و رانندگی مشخص شود. همچنین جاده‌ای که به جاده اصلی بپیوندد و یا از آن خارج شود، جاده فرعی نامیده می‌شود. در جاده‌های فرعی سرعت مجاز در روزها حداکثر 85 و در شب 75 کیلومتر در ساعت است.

جاده خصوصی

جاده خصوصی به جاده‌ای گفته می‌شود که توسط یک ارگان، شخص یا دولت خریداری شده و تنها افراد خاصی که دارای مجوز هستند، حق تردد و رفت‌وآمد در آن را دارند. استفاده بدون مجوز از این جاده‌ها غیر قانونی بوده و جرم محسوب می‌شود.

کوچه

کوچه

کوچه راهی است که در مناطق مسکونی وجود دارد و دارای عرض کمتر از 6 متر است؛ زیرا اگر عرض آن بالای 6 متر باشد، تبدیل به خیابان می‌شود.

راه عمومی

به تمام راه‌هایی که مورد استفاده تمام مردم عادی قرار می‌گیرد، راه عمومی گفته می‌شود.

رانندگی؛ مهارتی برای تمام افراد

رانندگی مهارتی است که اکثر افراد دوست دارند آن را یاد بگیرند و در سطح شهر رانندگی کنند. همان طور که می‌دانید، برای دریافت گواهینامه باید آزمون‌های کتبی و عملی را پشت سر بگذارید. یادگیری تمام نکات مربوط به قوانین راهنمایی و رانندگی یکی از ضروریات آموزش رانندگی است که باید تمام آن‌ها را به درستی بیاموزید.

تفاوت بزرگراه و آزاد راه نیز یکی از موارد مهمی است که باید فرا بگیرید. در این مقاله به طور کامل به بررسی تفاوت بزرگراه و آزاد راه پرداخته و انواع راه‌ها را نیز معرفی کردیم تا بتوانید به طور کامل با انواع راه‌ها و تفاوت بین آن‌ها آشنا شوید.

سرعت مجاز در آزاد راه‌ها چقدر است؟

سرعت مجاز در آزاد راه‌ها حداقل 70 و حداکثر 125 کیلومتر بر ساعت است.

سرعت مجاز در بزرگراه‌ها چقدر است؟

حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌ها 110 کیلومتر در ساعت است.

بزرگراه و آزاد راه در آیین نامه نیز مورد پرسش قرار می‌گیرند؟

بزرگراه‌ها و آزاد راه‌ها و تفاوت بین آن‌ها یکی از موارد پرتکراری است که به طور معمول در آزمون آیین نامه مورد پرسش قرار می‌گیرند. آشنایی با تعریف این راه‌ها و دانستن تفاوت بین آن‌ها باعث می‌شود شما بتوانید به راحتی به سوالات پرسیده شده در مورد آن‌ها پاسخ بدهید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

3 دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر خدمت تیم خوب بست سوال
    اولا تشکر میکنم بابت اطلاعات مفیدی که ارائه کردید. بعد هم با توجه به تفاوت بزرگراه و آزادراه که تو این مقاله بهش پرداخته بودید فکر میکنم که آزادراه تو ایران زیاده ولی بزرگراه به ندرت وجود داره؟ مثلا آزادراه تبریز_تهران رو من خیلی تردد داشتم ولی بزرگراه نمیشناسم!

  2. یکی از تفاوت هایی که برای آزادراه و بزرگراه گفتید این بود که توی آزادراه عوارضی میگیرن ولی توی بزرگراه نه! و دقیقا ما چند سالی هست که تو مسیرهای مختلف رفت و آمد میکنیم و عوارض پرداخت میکنیم. میشه لطفا موارد استفاده عوارضی های رداختی رو بگید. پیشاپیش از شما بست سوالی های عزیز بابت پاسخگویی تشکر میکنم.

  3. سوال روزتون بخیر باشه.
    من چند روز پیش به صورت اتفاقی مقاله تفاوت بزرگراه و آزادراه رو تو وبسایت شما خوندم. اتفاقا دیروز که آزمون آیین نامه داشتم تونستم با استفاده از این اطلاعات، به سوالی که مربوط به تفاوت بزرگراه و آزادراه بود به راحتی جواب بدم. همین دیگه احساس کردم که باید بیام و تشکر ویژه‌ای ازتون بکنم. چون تو آزمون آیین نامه یه سوال هم یه سواله و سرنوشت ساز!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا