بلاگ

خلافی خودرو چیست؟ + نحوه استعلام و پرداخت خلافی ماشین

رانندگی و داشتن وسیله نقلیه خصوصی، یکی از امور جدایی‌ناپذیر در جامعه و زندگی امروزی است. بیشتر افرادی که پشت فرمان ماشین می‌نشینند و رانندگی می‌کنند، برخی اوقات به طور عمد یا غیرعمد و اتفاقی، مرتکب خطا و اشتباه شده و جریمه می‌شوند. در واقع به‌ندرت پیش می‌آید که فردی پشت فرمان بنشیند و رانندگی کند، اما هیچ‌گاه جریمه نشود. خلافی خودرو یکی از موارد مهمی است که رانندگان باید به شکلی مستمر آن را بررسی و تسویه کنند. در این مقاله از وبسایت بِست سوال، قصد داریم تا به تشریح خلافی خودرو بپردازیم و نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو را بررسی کنیم.

خلافی خودرو چیست؟

خلافی خودرو چیست؟

هر راننده‌ای در طول رانندگی خود در سطح شهر یا جاده‌های برون شهری، مرتکب خطا و اشتباهات راهنمایی و رانندگی می‌شود. جرایم هر راننده‌ای در یک لیست یادداشت و به ثبت می‌رسد که به این لیست از جرایم رانندگی، خلافی خودرو یا به عبارتی خلافی ماشین گفته می‌شود. رانندگانی که به صورت عمد یا غیرعمد مرتکب جرایم رانندگی می‌شوند، از طرف پلیس جریمه شده یا وسیله نقلیه آن‌ها توقیف می‌شود. این جرایم در پرونده ماشین موردنظر به ثبت می‌رسد و به همین دلیل به لیستی از این جرایم ثبت شده خلافی خودرو می‌گویند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه این مقاله، آموزش رانندگی را کامل یاد بگیرید.

رانندگانی که مبلغ جریمه آن‌ها کمتر از یک میلیون تومان باشد، می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و برگه خلافی خودرو خود را درخواست کنند و جرایم خودرو خود را پرداخت کنند. اما چنانچه مبلغ جریمه راننده‌ای بیشتر از یک میلیون تومان باشد، باید به راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و خلافی ماشین خود را استعلام گرفته و نسبت به پرداخت آن اقدام کند. مطلب مهم و اختصاصی برای شما در نظر گرفتیم تحت عنوان آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک این مقاله را از دست ندهید.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به‌وجود آمدن پلتفرم‌های الکترونیکی متفاوت، سامانه استعلام و پرداخت خلافی خودرو نیز الکترونیکی و دیجیتالی شده و رانندگان عزیز می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، خلافی ماشین خود را پرداخت کنند. در ادامه مطلب، روش‌های مختلف و نحوه پرداخت خلافی خودرو را بیان کرده و نحوه استفاده از هریک از آن‌ها را به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

سیستم الکترونیکی پلیس راهور ناجا

پلیس راهور ناجا

سیستم الکترونیکی پلیس راهور ناجا از جمله سیستم‌های تازه تاسیسی است که رانندگان می‌توانند به صورت اینترنتی به آن مراجعه کرده و خلافی خودرو خود را استعلام بگیرند و مبلغ مورد نظر را پرداخت نمایند. البته لازم به ذکر است، سایت الکترونیکی پلیس راهور ناجا آفلاین بوده و رانندگان پس از ثبت اطلاعات درخواست‌شده در این سایت، باید به مدت 72 ساعت منتظر بمانند تا بتوانند میزان خلافی خودرو خود را مشاهده کنند. آفلاین بودن این سایت دو دلیل بسیار مهم و عمده دارد. در وهله اول، هنگامی‌که خودرویی توسط پلیس یا دوربین‌ها جریمه می‌شود، دو روز طول می‌کشد تا جریمه مورد نظر در سیستم ثبت شده و به عنوان جریمه در لیست خلافی خودرو قرار گیرد. دلیل دوم آفلاین بودن این سایت، حفظ امنیت پایگاه داده راهنمایی و رانندگی و عدم ارتباط مستقیم با این سامانه است.

گفتنی است، برای مشاهده و استعلام خلافی خودرو خود در این سامانه، باید با آی‌پی ایرانی وارد سایت شوید و در صورتی که آی‌پی شما غیرایرانی بوده و از وی‌پی‌ان استفاده کنید، نمی‌توانید وارد سایت شوید. برای استعلام خلافی ماشین باید بارکد 8 رقمی موجود در پشت کارت ماشین خود را در این سامانه وارد کنید.

قبل از اینکه نحوه پرداخت خلافی خودرو را بیان کنیم، لازم است با انواع مختلف جریمه‌های رانندگی آشنا شده و در مورد هریک از آن‌ها اطلاعاتی کسب کنیم. جریمه‌های راهنمایی و رانندگی خودروها به چهار دسته اساسی و مهم تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

در مجموعه بست سوال نسخه PDF کتاب آیین نامه رو رایگان دانلود کن 🙂 همچنین با خواندن سوالات آیین نامه رانندگی در آزمون قبول شو!

جریمه تسلیمی

در این نوع جریمه، مامور راهنمایی و رانندگی به شکل حضوری و در حضور راننده خودرو، جریمه را نوشته و به راننده تحویل می‌دهد. در این شرایط، به دلیل حاضر بودن افسر راهنمایی و رانندگی و فرد خاطی در صحنه، امکان اعتراض حضوری وجود دارد. درصورتی‌که راننده، در صحنه وقوع حادثه، به جریمه اعتراضی نکند، فرصت دیگری برای اعتراض مجدد نخواهد داشت. این نوع جریمه باید در بازه زمانی 60 روزه پرداخت شود و در غیر این صورت، مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد. لازم به ذکر است که در جریمه تسلیمی، به دلیل حضور راننده در صحنه، اطلاعات و مشخصات وی در برگ جریمه ثبت می‌شود.

جریمه الصاقی

در این نوع از جریمه، افسر راهنمایی و رانندگی با قراردادن برگه جریمه بر روی خودرو مورد نظر، خودرو را جریمه می‌کند و به دلیل حضور نداشتن خود راننده در محل، مشخصات وی در برگ جریمه ثبت نمی‌شود. در این روش نیز راننده باید تا 60 روز مبلغ جریمه موردنظر را پرداخت کرده و در صورت عدم پرداخت آن در عرض 60 روز، جریمه دوبرابر می‌شود.

مقاله پیشنهادی: روغن موتور چیست؟

جریمه دوربینی

جریمه دوربینی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ابداع دستگاه‌های دیجیتالی با دقت بالا، امور مربوط به خودروها و راهنمایی و رانندگی نیز از این قافله عقب نمانده و امروزه بسیاری از جریمه خودروها توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شوند. به این نوع از جرایم رانندگی، جریمه دوربینی گفته می‌شود. در این نوع از جریمه، در صورتی که پلاک خودرو به طور واضح و خوانا در دوربین‌ها ثبت شده ‌باشد، راننده حق اعتراض نداشته و باید جریمه موردنظر را پرداخت کند.

  • نکته مهم نگهداری از خودرو: حتما در زمستان از ضدیخ برای رادیاتور خودرو استفاده کنید.

جریمه دوبرگی

می‌توان گفت که این نوع جریمه، بدترین نوع جریمه است و رانندگان باید هشیار باشند تا مشمول این نوع جریمه نشوند. هنگامی‌که پلیس دستور توقف یا ایست به راننده بدهد و راننده به این دستور بی‌توجهی کند، پلیس می‌تواند جریمه دوبرگی برای راننده و خودرو موردنظر صادر کند. مبلغ جریمه دوبرگی بیشتر از سایر جریمه‌ها است.

جریمه خودداری

اگر افسر راهنمایی و رانندگی در حضور راننده، خودرو را جریمه کند و راننده از پذیرفتن جریمه موردنظر خودداری کند، پلیس می‌تواند علاوه بر جریمه اولیه، جریمه خودداری نیز برای راننده ثبت کند. هنگامی‌که راننده پس از صدور برگه جریمه از گرفتن آن خودداری کرده و محل را ترک کند، پلیس می‌تواند جریمه خودداری برای خودرو و راننده موردنظر ثبت کند.

چرا باید خلافی خودرو استعلام شود؟

بسیاری از رانندگان نسبت به استعلام و پرداخت خلافی خودرو خود بی‌توجهی کرده و هیچ اقدامی برای استعلام خلافی ماشین خود انجام نمی‌دهند. دقت کنید که این روش کاملاً غلط بوده و می‌تواند باعث توقیف خودرو توسط پلیس شود.

هر راننده‌ای تا 60 روز پس از ثبت جریمه فرصت دارد تا خلافی و جریمه خودرو خود را پرداخت کند، وگرنه جریمه وی دوبرابر می‌شود. لازم به ذکر است که اگر جریمه خودرو شما بیش از یک میلیون تومان باشد، دستور توقف برای خودرو صادر می‌شود و پس از صدور این دستور، هر پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو شما را توقیف کند. به همین دلیل، استعلام و پرداخت خلافی خودرو اهمیت فراوانی داشته و رانندگان باید همواره نسبت به پرداخت آن حساسیت بالایی به خرج دهند.

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایطی که در آن رانندگان موظف هستند تا خلافی ماشین خود را استعلام کرده و آن را پرداخت کنند، در زمان فروش خودرو است. رانندگان باید قبل از فَک پلاک و تعویض پلاک خودرو، خلافی خودرو را تسویه کرده و آن را تمام و کمال پرداخت کنند.

نحوه پرداخت خلافی خودرو و استعلام آن

پرداخت خلافی خودرو

نحوه پرداخت خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان است که اغلب باعث تاخیر در پرداخت جریمه خودرو و دوبرابر شدن جریمه آن‌ها می‌شود. اما لازم به ذکر است، امروزه باتوجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ایجاد پلتفرم‌های دیجیتالی فراوان، سایت‌های استعلام و پرداخت خلافی ماشین و همچنین اپلیکیشن‌های فراوانی به‌وجود آمده‌اند که رانندگان می‌توانند با استفاده از این روش‌ها، جریمه خودرو خود را پرداخت کنند. در ادامه، هر یک از روش‌ها و نحوه پرداخت خلافی خودرو را بررسی کرده و به توضیح و نحوه استفاده از هریک می‌پردازیم.

پرداخت اینترنتی از طریق سایت راهور ناجا

یکی از معتبرترین و قابل‌اعتمادترین روش‌های پرداخت و استعلام خلافی خودرو، مراجعه به سایت اینترنتی پلیس راهنمایی و رانندگی به آدرس اینترنتی rahvar120.ir می‌باشد. این سایت متعلق به پلیس راهنمایی و رانندگی و راهور ناجا بوده و رانندگان می‌توانند با واردشدن به این سایت و کلیک‌کردن بر روی گزینه استعلام خلافی خودرو در سمت راست سایت، خلافی ماشین خود را درآورده و در صورت تمایل آن را پرداخت کنند. لازم به ذکر است، این سایت آفلاین بوده و به‌صورت هفتگی به‌روزرسانی می‌شود و در صورت پرداخت خلافی ماشین‌ها توسط رانندگان، پرداختیِ انجام‌شده پس از 72 ساعت ثبت شده و پس از 72 ساعت قابل استناد است. در این نوع از روش پرداخت، کافیست بارکد 8 رقمی موجود در قسمت پشت کارت ماشین را در سامانه وارد کرده و استعلام بگیرید.

مقاله پیشنهادی: آموزش دنده درگیر

استفاده از پیامک با سرشماره 1101202020

می‌توان گفت که استفاده از این روش پیامکی یکی از آسان‌ترین روش‌های پرداخت خلافی خودرو است. در این روش کافیست که راننده کد هشت رقمی یا همان VIN موجود در کارت ماشین خود را به شماره 1101202020 پیامک کند. مالک خودرو پیغامی حاوی شناسه قبض و مبلغ کل جریمه‌های خودرو دریافت خواهد کرد که با در دست‌داشتن این اطلاعات می‌تواند خلافی خودرو را پرداخت کند. البته شما می‌توانید با ارسال بارکد هشت رقمی همراه یک ستاره و مربع به شماره 1101202020، تمام قبوض خلافی خودرو خود را همراه با جزییات دریافت کنید. فقط کافیست #بارکد* را به این شماره ارسال کنید.

لازم به ذکر است، در این روش از استعلام خلافی خودرو شما تنها می‌توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی خود را دریافت کنید. سپس با دردست‌داشتن این شناسه‌ها، جریمه ماشین خود را از طریق دستگاه‌های عابربانک (ATM) یا اپلیکیشن‌های بانکی پرداخت کنید.

استفاده از USSD و شماره‌گیری *110#

نحوه پرداخت خلافی خودرو بسیار مهم و حائز اهمیت است و می‌توان گفت، استفاده از USSD یکی از پرکاربردترین روش‌های استعلام خلافی خودرو است. شما می‌توانید با شماره‌گیری کدUSSD  و واردکردن بارکد هشت رقمی VIN خودرو خود، جرایم رانندگی خود را مشاهده کرده و شناسه قبض و شناسه پرداخت آن را دریافت نمایید و توسط این شناسه، جریمه خود را پرداخت کنید.

خیلی مهم: حتما مدارک لازم برای امتحان آیین نامه را به همراه داشته باشید.

استفاده از اپلیکیشن‌های خلافی خودرو

با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، اپلیکیشن‌های مختلفی ابداع و در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود. اپلیکیشن‌های موجود برای استعلام خلافی خودرو نیز متنوع بوده و رانندگان می‌توانند با دانلود و نصب آن‎ها بر روی گوشی موبایل خود، نسبت به استعلام و پرداخت خلافی ماشین خود اقدام کنند.

برای دانلود نرم‌افزارهای خلافی ماشین کافیست وارد برنامه بازار شده و کلمه خلافی یا خلافی خودرو را جستجو نمایید. در قسمت نتیجه جستجو، تعداد زیادی اپلیکیشن برای شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید هر یک از برنامه‌های مورد نظر خود را دانلود و نصب کنید.

مراجعه به دفاتر پلیس + 10

دفاتر پلیس +10

تمامی روش‌های گفته شده تا به الان، روش‌های غیرحضوری پرداخت خلافی و جریمه خودرو بود که یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها می‌باشد. با این وجود، کسانی هستند که به روش‌های اینترنتی و دیجیتالی اطمینان نکرده و با مراجعه به دفاتر الکترونیک راهنمایی و پلیس +10 خلافی ماشین خود را استعلام گرفته و آن را پرداخت می‌کنند. این روش یکی از سریع‌ترین و قابل‌اطمینان‌ترین روش‌ها و نحوه پرداخت خلافی خودرو است. در صورتی‌که می‌خواهید ماشینی بخرید یا بفروشید و لازم است در اسرع وقت از میزان خلافی خودرو آگاه شوید، بهتر است از این روش استفاده کنید. همچنین می‌توانید آموزش پارک دوبل را در مجموعه بست سوال یاد بگیرید.

پس از پرداخت خلافی خودرو در دفاتر پلیس +10، شما می‌توانید با دردست داشتن برگه مخصوص خلافی خودرو و پرداخت آن و گرفتن مهر تاییدیه، برگه را به مراکز تعویض پلاک برده و پلاک ماشین خود را تعویض کنید.

با توجه به تمامی روش‌های گفته‌شده، استعلام و پرداخت به‌موقع جرایم راهنمایی و رانندگی بسیار مهم و حائز اهمیت است و رانندگان باید نسبت به پرداخت به‌موقع این جرایم حساسیت بالایی داشته باشند تا از به‌وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری کنند. پرداخت به‌موقع جرایم رانندگی باعث جلوگیری از دوبرابرشدن جریمه‌ها و توقیف خودرو می‌شود.  

جرائم راهنمایی و رانندگی به چند دسته مهم تقسیم می‌شوند؟

جرائم راهنمایی و رانندگی به چهار دسته مهم تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی تقسیم می‌شوند.

با استفاده از چه کد و شماره‌ای می‌توان خلافی خودرو را استعلام کرد؟

با استفاده از کد ٨ رقمی VIN درج‌شده در پشت برگ خودرو می‌توان خلافی خودرو را استعلام کرد.

استعلام خلافی خودرو چه اهمیتی دارد و چرا مهم است؟

اگر خلافی خودرو بیش از یک میلیون تومان باشد، خودرو توقیف می‌شود. بنابراین برای جلوگیری ازتوقیف خودرو و دوبرابرشدن جرائم رانندگی، استعلام خلافی خودرو بسیار مهم و پراهمیت است.

سریع‌ترین راه استعلام و پرداخت خلافی خودرو چیست؟

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و استعلام خلافی خودرو یکی از سریع‌ترین روش‌ها می‌باشد.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

3 دیدگاه

  1. سلام ببخشید این خبر درسته که میزان جریمه ها افزایش پیدا کرده؟ آخه من استعلام کردم به دلایل مختلف همینطوری کلی جریمه شدم! اگه بیشتر بشه دیگه باید ماشینمو بفروشم بدم برای جریمه!!! خواهش میکنم بگید که دروغه

  2. توی جریمه الصاقی امکان اعتراض داریم؟ آخه نوشتید تو جریمه تسلیمی راننده بعدا امکان اعتراض نداره چون تو محل حاضره. ولی تو الصاقی که حضور نداریم کجا میتونیم اعتراض کنیم؟ واقعا جواب میده اعتراض؟

  3. سلام وقت بخیر ممنون از شما بابت این اطلاعات. من خودم وارد سایت rahvar120.ir شدم و از اون طریق هم استعلام گرفتم و هم جریمه‌هامو پرداخت کردم. قبلا برای استعلام جریمه ها مجبور بودم برم تا پلیس +10. فقط اگه ثبت نشد چطور باید ثابت کنم که پرداخت کردم؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا