بلاگ

سوالات آیین نامه موتور سیکلت چگونه است؟

موتور سیکلت از جمله وسایل نقلیه‌ای است که به طور گسترده و به مقاصد گوناگون به کار می‌رود. از رایج‌ترین این استفاده‌ها می‌توان به پست‌ها و پیک‌های موتوری، پلیس‌ها و اورژانس‌های موتوری و جابه‌جایی شخصی افراد اشاره کرد. امروزه خیلی‌ها اشتیاق به خرید خودرو دارند و دائما اخبار خودرو را دنبال می‌کنند، اما طرفداران موتور نیز از قائله عقب نمانده‌اند و بخش خوبی از ناوگان حمل و نقل کشور را به دست گرفته‌اند.

از آن‌جایی که کار با موتور سیکلت قاعده و قوانین و اصول عملی خاص خودش را دارد، اشخاصی که در نظر دارند از این وسیله نقلیه استفاده کنند، نیاز به پشت سر گذاشتن آموزش‌ رانندگی، آزمون آیین نامه رانندگی و آزمون عملی دارند. آزمون آیین نامه اولین آزمونی است که برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت خواهید دید. در این مقاله از سایت بست سوال به بررسی سوالات و مطالعه برخی نمونه سوال خواهیم پرداخت.

شرایط دریافت گواهینامه موتور سیکلت

متاسفانه از آن‌جایی که در گذشته استفاده بدون گواهینامه از موتور سیکلت رواج داشته، قانون‌گذاران مجازات‌ها و جریمه‌های سنگینی برای این تخلف وضع کرده‌اند. اگر موتور سیکلتی با راننده بدون گواهینامه توسط پلیس متوقف شود، موتور سیکلت بلافاصله توقیف شده و به پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی منتقل می‌شود.

با توجه به این که موتورسواران در تصادفات شهری و جاده‌ای آسیب‌پذیرتر هستند و هنگام رانندگی در شب به دلایل بسیاری به سختی دیده می‌شوند، موتورسواران باید از سلامت و مهارت کافی برخوردار باشند تا صدمه‌ای به خودشان یا دیگران وارد نشود.

متاسفانه باور غلطی در جامعه رواج یافته است که مردم فکر می‌کنند برای راندن موتورهای برقی یا کمتر از 50 سی سی نیازی به دریافت گواهینامه نیست؛ ولی حتی برای این وسیله‌های نقلیه موتوری و کوچک نیز به گواهینامه موتور سیکلت نیاز دارید.

در کشور ما تنها متقاضیان مرد مجاز به دریافت گواهینامه موتور سیکلت هستند. همچنین سن قانونی اقدام برای اخذ گواهینامه برای موتور سیکلت‌ها تا حجم 200 سی سی، 18 سال تمام است. برای گرفتن گواهینامه رانندگی موتورهای بالای حجم 200 سی سی یا همان موتورهای کلاس سنگین، 2 سال بعد از گرفتن گواهینامه موتور و رسیدن به سن 23 سالگی است.

مدارک لازم، هزینه‌ها و زمان دریافت گواهینامه موتورسیکلت

تا این‌جا به اهمیت گرفتن گواهینامه موتور سیکلت و شرایط لازم برای آن را برایتان شرح دادیم. اکنون باید دید برای گرفتن گواهینامه موتور سیکلت چه مدارکی لازم دارید، چقدر باید هزینه کنید و چه زمانی گواهینامه به دست شما خواهد رسید.

مدارک

با توجه به این که گواهینامه موتور سیکلت صرفا برای آقایان صادر می‌شود، متقاضی باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کند. بدین معنی که کارت پایان خدمت، گواهی معافیت یا گواهی اشتغال به تحصیل ضروری است. در صورت نداشتن هیچ یک از موارد بالا، فرد باید دفترچه خدمت پر کند و سپس برای اخذ گواهینامه اقدام کند.

جز مدارک نظام وظیفه، سایر مدراک شخصی را نیز لازم خواهید داشت. 8 قطعه عکس پرسنلی و سه در چهار به علاوه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی را همراه خود بردارید. اگر موفق به دریافت گواهینامه خودرو شده‌اید، آن را نیز به پرونده خود اضافه کنید.

حتما توجه کنید که داشتن گواهینامه پایه 3 به معنی این نیست که می‌توانید مراحل مشابه در گواهینامه موتور سیکلت را بدون ارزیابی رد کنید. تمام مراحل گواهینامه موتور سیکلت مستقل از پایه 3 است. حتی تایید سلامت از طرف پزشک معتمد و معاینه چشم نیز باید از اول انجام شود.

هزینه

هزینه مصوب برای اخذ گواهینامه موتور سیکلت کمتر از گواهینامه پایه 3 است. هر چند ممکن است برخی هزینه‌های اضافی در آموزشگاه‌ها باعث نقض این موضوع شود. شما باید به طور اجباری در کلاس‌های تئوری به مجموع مدت 17 ساعت حضور داشته باشید که هزینه آن 75000 تومان خواهد بود.

کلاس‌های عملی کمی هزینه بیشتری خواهند داشت. برای شرکت در کلاس‌های عملی 430000 تومان پرداخت خواهید کرد و سایر هزینه‌ها مانند معاینه چشم، آزمایش خون، کتاب آیین‌نامه و… نیز در مجموع رقمی نزدیک به 200000 تومان برایتان خرج خواهد گذاشت.

زمان صدور و دریافت گواهینامه موتور سیکلت

معمولا 40 روز پس از قبولی در آزمون گواهینامه شما از طریق پست برایتان ارسال خواهد شد. اگر در این بازه زمانی گواهینامه شما صادر نشد یا به دستتان نرسید، می‌توانید از طریق کد رهگیری یا استعلام صدور از وضعیت گواهینامه خود مطلع شوید.

گواهینامه موتور سیکلت؛ امری واجب برای تمام موتورسواران

اگر پیش از این اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی با خودرو سبک کرده‌اید، این نوید را بهش ما می‌دهیم که سوالات آیین نامه موتور سیکلت بسیار شبیه آن است. اگر پیش از این تجربه هیچ امتحان آیین‌نامه نداشته‌اید، باز هم هیچ نیازی به نگرانی نیست چون با مطالعه نمونه سوال‌ها و آزمون‌های مشابه به راحتی می‌توانید خود را برای آزمون آماده کنید. هدف از این مقاله آگاه‌سازی داوطلبان گواهینامه موتور سیکلت از چگونگی آزمون آیین نامه موتور سیکلت بود. آرزوی بهترین‌ها را برای شما خوانندگان عزیز داریم.

دریافت گواهینامه موتور سیکلت چه شرایطی دارد؟

در کشور ما تنها متقاضیان مرد مجاز به دریافت گواهینامه موتور سیکلت هستند. همچنین سن قانونی اقدام برای اخذ گواهینامه برای موتور سیکلت‌ها تا حجم 200 سی سی، 18 سال تمام است. برای گرفتن گواهینامه رانندگی موتورهای بالای حجم 200 سی سی یا همان موتورهای کلاس سنگین، 2 سال بعد از گرفتن گواهینامه موتور و رسیدن به سن 23 سالگی است.

آزمون آیین نامه موتور سیکلت و پایه 3  چه تفاوتی با هم دارند؟

این دو آزمون تا حد زیادی شبیه‌اند. بخش تابلوهای راهنمایی و رانندگی برای متقاضیان تمام وسایل نقلیه یکسان است. تفاوت این دو آزمون در سوالات تخصصی مانند کنترل وسیله نقلیه و سوالات فنی است. در بخش عملی نیز باید با موتور به درستی از میان موانعی که در مقابلتان قرار دارد عبور کنید. عبور از موانع باید به شکل یک در میان باشد و این کار تحت نظارت افسر مورد تایید سازمان راهنمایی و رانندگی رخ می‌دهد.

سوالات آیین نامه موتور سیکلت در چه زمینه‌هایی طرح می‌شوند؟

در آزمون آیین نامه موتور سیکلت از مباحثی مانند دانش فنی، آموزه‌های فرهنگ رانندگی، تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی سوال طرح می‌شود.

 بهترین راه آمادگی برای آزمون آیین نامه موتور سیکلت چیست؟

توصیه می‌شود ابتدا مطالب کلیدی و مهم را مطالعه کرده و تا جای ممکن به خاطر بسپارید. پس از آن برای تسلط کامل به سوالات آزمون، تعداد زیادی نمونه سوال از سال‌های قبل مطالعه کنید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا