دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

رفع کدری و زردی چراغ خودرو (روش رایگان خانگی)

بسیار پیش آمده بعد از گذشت چند سال مشاهده کنید که چراغ خودرو تغییر رنگ داده و دیگر آن شفافیت و زیبایی روزهای اولیه را ندارد. کدر بودن، زرد شدن و از بین رفتن شفافیت چراغ‌ها از جمله مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان ممکن است با آن مواجه شوند.  

بهتر است رانندگان در کنار آموزش رانندگی و یادگیری قوانین و مقررات، با برخی از مسائل فنی و جانبی در مورد خودرو نیز آشنا شوند. اگر چراغ‌های خودرو شما نیز کدر و زرد رنگ شده و شفافیت قبل را ندارد و یا اگر دوست دارید روش‌های تمیز کردن چراغ خودرو را یاد بگیرید، تا انتهای این مقاله از بست سوال همراه ما باشید.

دلایل زرد و کدر شدن چراغ خودرو

به طور معمول بعد از گذشت چند سال از خرید خودرو، چراغ‌ها کدر و زرد رنگ شده و شفافیت روز اول را نخواهد داشت. کدر شدن چراغ‌ها و یا زردی آن ممکن است به دلیل باران‌های اسیدی و یا خط و خش‌هایی باشد که بر اثر برخورد اجسام ریز و درشت به خودرو ایجاد شده‌اند. وجود این خط و خش‌ها و یا کدر بودن چراغ خودرو باعث شکست نور شده و در نهایت دید راننده را مختل می‌کنند. کاهش وسعت دید برای راننده منجر به ایجاد خطراتی، به خصوص در هنگام رانندگی در شب، خواهد شد.

برطرف کردن زردی و کدر بودن چراغ خودرو باعث می‌شود تا چراغ خودرو مانند روز اول کاملا شفاف شده و کارآمدی بالاتری برای شما داشته باشد. ممکن است فکر کنید که با کدر و یا زرد شدن چراغ، چاره‌ای جز تعویض چراغ نخواهید داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است تنها قسمت طلقی چراغ نیاز به تعویض داشته باشد و یا لازم باشد تمام بدنه و چراغ‌ها را تعویض کنید. این کار ممکن است هزینه زیادی در پی داشته باشد؛ از این رو در ادامه مطلب، بهترین و کارآمدترین راه‌های رفع زردی و تیرگی چراغ‌های خودرو را مطرح خواهیم کرد تا با کمترین هزینه، چراغ‌های خودرو خود را مانند روز اول شفاف کنید!

روش‌های رفع کدری و زردی چراغ خودرو

روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید زردی چراغ‌های خودرو خود را از بین ببرید. در ادامه چند مورد از بهترین روش‌ها برای از بین بردن این زردی را مطرح خواهیم کرد.

از خمیردندان استفاده کنید

خمیر دندان برای رفع کدری چراغ خودرو

یکی از موثرترین راه‌ها برای از بین بردن زردی چراغ خودروها، استفاده از خمیردندان است. برای این کار نیاز به یک خمیردندان حاوی سفیدکننده، دستمال، یک مسواک و آبگرم خواهید داشت. ابتدا با یک دستمال تمیز و مرطوب روی چراغ را تمیز کنید تا گرد و خاک آن کاملا تمیز شود.

بعد از آن مقداری از خمیردندان را روی چراغ گذاشته و با استفاده از یک مسواک به صورت دورانی، عمودی و افقی و با فشاری ملایم تمام سطح چراغ را بپوشانید. بعد از اینکه یک بار این کار را انجام دادید، سطح چراغ را با آب گرم شسته و با استفاده از دستمال تمیز کنید. سپس مسواک را شسته و برای بار دوم همین کار را نجام دهید. این عمل را چندین بار با حوصله و با فشار ملایم مسواک انجام دهید تا اثری از ذرات زرد بر روی مسواک باقی نماند.

در صورتی که زردی و کدر بودن تنها بر روی سطح بیرونی چراغ خودرو باشد، کار شما به پایان خواهد رسید؛ اما اگر این زردی از داخل باشد، باید طلق چراغ را باز کرده و مراحل گفته شده را برای درون آن هم انجام دهید تا درخشندگی اولیه را به چراغ‌ خودرو خود بازگردانید.

پولیش را فراموش نکنید

پولیش خودرو

یکی از راه‌های کاربردی و موثر برای از بین بردن زردی و کدر بودن چراغ‌ها، استفاده از پولیش است. برای این کار به یک شوینده ضعیف مانند شامپو، چسب کاغذی، اسفنج یا دستمال نرم، سمباده 200 یا 400، یک سمباده نرم با تراکم 3000 و الکل نیاز خواهید داشت. اگر بخواهید می‌توانید قاب طلق چراغ خودرو را جدا کرده و این کار را انجام دهید؛ در غیر این صورت می‌توانید از چسب کاغذی استفاده کرده و دور تا دور قاب چراغ را با این چسب بپوشانید تا آب و محلول شست‌وشو به داخل نفوذ نکند.

بعد از اینکه با چسب اطراف چراغ را به خوبی پوشاندید، با ترکیب شوینده و آب و با استفاده از یک دستمال تمیز ذرات گردوغبار روی چراغ را تمیز کنید و سپس با استفاده از یک دستمال نرم آن را خشک کنید. در مرحله بعدی با استفاده از سمباده 200 روی سطح چراغ را سنباده کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که طلق صاف و شفاف شود. سپس سطح طلق یا با مواد شوینده شست‌وشو داده و با استفاده از یک دستمال آن را خشک کنید.

توجه داشته باشید که برای این کار بهتر است از دستمال‌های نرم استفاده کنید؛ چراکه استفاده از دستمال‌های زبر منجر به ایجاد خط وخش بر روی چراغ خودرو می‌شود. بعد از آن با استفاده از سمباده 400 دوباره روی چراغ را سمباده بکشید. بعد از انجام سمباده نوبت به استفاده از پولیش خواهد رسید. برای این کار می‌توانید از دستگاه مخصوص پولیش (بافر)، استفاده کرده و یا با استفاده از یک اسفنج، شروع به پولیش زدن کنید. بعد از آن با استفاده از یک شوینده قوی مانند صابون و یا مایع ظرفشویی، تمام سطح چراغ را به خوبی تمیز کنید.

بعد از اینکه سطح چراغ را به خوبی تمیز و خشک کردید، با استفاده از یک اسپری الکل، روی سطح چراغ را اسپری کرده و با استفاده از یک دستمال آن را تمیز کرده و اجازه دهید تا خشک شود. برای کسب نتایج بهتر می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه هم استفاده کرده و بعد از تمیز کردن سطح چراغ با این ترکیب، سطح چراغ را شست‌وشو دهید.

اسپری رفع کدری می‌تواند روشی موثر باشد!

اسپری رفع کدری چراغ های خودرو

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن زردی چراغ‌های خودرو خود را از بین ببرید، استفاده از اسپری شفاف سازی است. این اسپری در اکثر فروشگاه‌های لوازم خودرو وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی آن را تهیه کرده و برای از بین بردن زردی چراغ‌ها استفاده کنید.

برای استفاده از این اسپری، ابتدا باید اطراف چراغ خودرو را با چسب کاغذی بپوشانید تا اسپری به رنگ بدنه آسیبی وارد نکند. به طور معمول هر اسپری می‌تواند هر چهار چراغ خودرو را تمیز کرده و ماتی و زردی آن را از بین ببرد.

برای جلوگیری از زردشدن چراغ خودروها چه کنیم؟

چراغ‌های خودروها همواره در معرض گردوغبار، آلودگی هوا، دود و سایر عوامل محیطی قرار دارند و همین امر باعث می‌شود تا بعد از گذشت مدتی چراغ خودروها زرد رنگ و یا کدر شود. برای اینکه درخشندگی چراغ خودرو عمر بیشتری داشته باشد و زرد شدن آن به تعویق بیفتد، بهتر است بعد از تمیز کردن و خشک کردن کامل چراغ‌های خودرو از واکس براق مخصوص برای این کار استفاده کنید.

همچنین یکی از توصیه‌های بسیار مهم برای جلوگیری از زرد شدن چراغ خودروها این است که تا زمانی که چراغ خودروها گرم هستند، از شست‌وشوی آن‌ها اجتناب کنید. چراغ‌های خوردو و به خصوص چراغ‌های جلویی آن یکی از معیارهای مهم برای زیبایی خوردو بوده و زرد یا کدر شدن آن تاثیر بسیار بدی بر زیبایی خودرو خواهد داشت.

علاوه بر این، کدر شدن چراغ خودرو باعث می‌شود نور کمتری بازتاب کند و همین امر ممکن است رانندگی در شب را برای راننده دشوار کرده و حتی منجر به ایجاد خطرات و تصادفات در شب شود. درست است که زرد شدن چراغ خودروها یک امر عادی است و برای تمامی خودروها بعد از گذشت چند سال اتفاق خواهد افتاد، اما رعایت این نکات باعث می‌شود تا چراغ‌های خودرو شما مدت زمان بیشتری درخشان بمانند. همچنین در صورتی که چراغ‌های خودرو شما زرد و یا کدر شده باشد، می‌توانید از روش‌های گفته شده در بالا استفاده کرده و آن‌ها را دوباره مثل روز اول درخشان کنید.

بست سوال؛ راهی برای حرفه‌ای شدن در رانندگی!

رانندگی یکی از مهارت‌های بسیار لذت‌بخش است که بسیاری از افراد دوست دارند این مهارت جذاب را به خوبی فرا بگیرند. البته این مهارت تنها محدود به نحوه رانندگی در خیابان، آموزش پارک دوبل، آموزش دنده عقب و غیره نخواهد بود، بلکه آشنایی با انواع قطعات خودرو، نحوه نگهداری صحیح از خودرو و آگاهی از نکات مربوط به آن به شما کمک خواهد کرد تا به یک راننده حرفه‌ای تبدیل شوید.

البته اگر هنوز در ابتدای مسیر یادگیری این مهارت لذت‌بخش هستید و قرار است به تازگی در امتحان آیین نامه و یا امتحان رانندگی شرکت کنید، مطالعه سوالات آیین نامه را فراموش نکنید. خواندن این نمونه سوالات به شما کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان ممکن، نتیجه موردنظر خود را به دست آورده و نمره قبولی در آزمون را کسب کنید.

در این مقاله از بست سوال سعی کردیم تا چند مورد از بهترین راه‌ها برای برطرف کردن زردی و کدر بودن چراغ خودرو را بیان کنیم تا با استفاده از آن‌ها به راحتی و با کمترین هزینه، چراغ‌های خودرو را تمیز کنید. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به تازگی قصد گرفتن گواهی نامه را دارید و می‌خواهید با بهترین آموزشگاه رانندگی در تهران آشنا شوید و یا دوست دارید به طور کامل و اصولی آموزش رانندگی را یاد بگیرید، مقالات بست سوال را از دست ندهید.

دلایل زرد شدن چراغ خودرو چیست؟

کدری و زرد شدن چراغ خودروها از جمله مشکلاتی است که بعد از گذشت چند سال از خرید خودرو با آن مواجه خواهید شد. قرار گرفتن خودروها در برابر تابش مستقیم  نور خورشید، آلودگی هوا، وجود گردوغبار در هوا و نشستن آن بر روی چراغ خودرو از جمله دلایل زردی چراغ خودروها هستند.

آیا می‌توان زرد شدن چراغ خودروها را از بین برد؟

بله، با استفاده از روش‌های گفته شده در متن و با کمترین هزینه می‌توانید زردی و کدر بودن چراغ خودروها را از بین برده و چراغ‌های خودرو خود را مانند روز اول درخشان و شفاف کنید.

آیا می‌توان از زرد شدن چراغ خودروها جلوگیری کرد؟

همان طور که گفته شد، زرد شدن چراغ خودروها یک امر عادی است که بعد از گذشت چند سال برای خودروها اتفاق خواهد افتاد. برای اینکه شفافیت چراغ خودروها دوام بیشتری داشته باشد و زرد شدن چراغ خوردوها را به تعویق بیندازید، بهتر است بعد از شست‌وشوی چراغ خودروها از یک لایه نازک واکس براق برای سطح چراغ‌های خودرو خود استفاده کنید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا