دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

نحوه برگزاری امتحان آیین نامه رانندگی

معمولا بسیاری از افراد پس از رسیدن به هیجده سالگی و گذراندن کنکور سراسری به این فکر می‌افتند که خیلی زود در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کرده و نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند. دریافت گواهینامه مستلزم شرکت در کلاس‌های آیین نامه و گذراندن امتحانات آیین نامه و آزمون شهری است که در ادامه مطلب بیشتر با مراحل این فرآیند آشنا می‌شویم.

آزمون آیین نامه

آزمون آیین نامه یک آزمون دو مرحله‌ای است که مرحله اول آن در آموزشگاه برگزار می‌شود. شما پس از شرکت در جلسات تئوری که در محل آموزشگاه رانندگی تشکیل می‌شوند، در آزمون آیین نامه شرکت خواهید کرد. برای قبولی در این آزمون باید تسلط کامل به سوالات آیین نامه داشته باشید. گاهی این سوالات دارای نکته انحرافی بوده و به همین دلیل ممکن است شما را به اشتباه بیندازند. بنابراین پیشنهاد می‌شود پیش از امتحان، به صورت کامل سوالات آیین نامه را مطالعه کنید. هنگام برگزاری آزمون استرس و اضطراب نداشته باشید، با دقت سوالات را مطالعه کرده و با آرامش به آن‌ها پاسخ دهید.

آزمون آیین نامه بست سوال

در پایان جلسه برگزاری آزمون، مربی پاسخ‌‌نامه هنرجویان را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را تصحیح می‌کند. معمولا نتیجه آزمون در همان جلسه به داوطلبان اطلاع داده می‌شود و متقاضیانی که نمره بیشتر از 26 کسب کنند، وارد مرحله دوم آزمون آیین نامه می‌شوند.

مرحله دوم آزمون آیین نامه توسط افسر راهنمایی رانندگی در محل آموزشگاه برگزار می‌شود. مرحله دوم به دلیل حساسیت بیشتر، به مراتب پیچیده‌تر و سوالات آن دشوارتر است. در این مرحله همانند آزمون قبلی، حداکثر نمره برای قبولی 26 می‌باشد. قبولی در این دو آزمون نشان‌دهنده میزان تسلط هنرجویان به آیین نامه‌ها، مقررات و مسائل فنی خودرو است.

امکان تقلب در این آزمون‌ها وجود ندارد؛ چراکه سوالات هنرجویان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین تنها راه برای قبولی در این آزمون مطالعه دقیق کتاب آیین نامه می‌باشد.

مدت زمان امتحان آیین نامه

مدت زمان امتحان آیین نامه

مدت زمانی که داوطلبان برای پاسخ به سوالات در اختیار دارند، 20 دقیقه است. هنرجویان در این مدت باید به 26 سوال از 30 سوال آزمون آیین نامه پاسخ درست بدهند. سوالات ممکن است مربوط به علائم و تابلوها، سوالات فنی و نکات مهم کتاب آیین نامه باشند.

بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با سبک سوالات، ممکن است در آزمون آیین نامه مردود شوند. یکی از نقاط ضعف اساسی هنرجویان، بخش سوالات فنی است که به دلیل عدم مطالعه دقیق کتاب اتفاق می‌افتد.

هرچقدر مطالعه بیشتری داشته باشید، به همان میزان تسلط بیشتری روی موضوعات داشته و برای پاسخ‌گویی مشکلی در مدیریت زمان نخواهید داشت. همچنین به این نکته توجه کنید در صورتی که پاسخ یک سوال را نمی‌دانید، وقت خود را برای پیدا کردن پاسخ از دست ندهید. پس از پاسخ‌دهی به بقیه سوالات می‌توانید بار دیگر نگاهی به سوالات پاسخ داده نشده انداخته و روی آن‌ها تمرکز کنید. هنگام پر کردن پاسخ نامه، شماره سوال‌ها را مرتب چک کنید تا جواب‌ها در قسمت‌های صحیح وارد شوند.

در پایین برگه پاسخ نامه، کد اختصاصی مربوط به دفترچه سوالاتتان را به همراه نام و نام خانوادگیتان، با خط خوانا بنویسید تا مشکلی برای تصحیح برگه پیش نیاید.

مدارک لازم برای امتحان آیین نامه

مدارک لازم برای امتحان آیین نامه

شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهی‌نامه به شرح زیر است:

  • متقاضیان باید 18 سال تمام داشته باشند
  • اصل كارت ملی به همراه کپی پشت‌ورو
  • اصل شناسنامه به همراه کپی
  • ۸ قطعه عكس ۴*۳ تمام رخ پرسنلي
  • كد پستی ۱۰ رقمی و آدرس محل سكونت فعلی
  • ارائه اصل و کپی پشت‌ورو کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت سربازی برای آقایان
  • گواهي اشتغال به خدمت عكس‌دار
  • برگه اعزام به خدمت كامپيوتری به همرا كپی بدون غيبت سنواتی
  • گواهی اشتغال به تحصيل
  • واریز هزینه‌های مربوطه و ارائه فیش‌ها و رسیدهای بانکی به مسئول آموزشگاه
  • مراجعه به پزشک معتمد و دریافت برگه سلامت

مدارک لازم برای امتحان آیین نامه شامل اصل کارت ملی و کاردکسی که از آموزشگاه گرفته‌اید، می‌شود. در روز برگزاری آزمون آیین نامه ارائه کارت ملی عکس‌دار به منزله مجوز ورود به جلسه آزمون است. همچنین به دلیل شیوع بیماری کرونا، استفاده از ماسک و دستکش برای همه داوطلبان اجباری است. در صورت مشاهده هرگونه کتاب، جزوه، یادداشت و غیره به مدت 6 ماه از شرکت در آزمون محروم خواهید شد؛ بنابراین کتاب و موبایل خود را به هیچ وجه همراه خود به محل آزمون نبرید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید در آزمون شرکت کنید، به آموزشگاه اطلاع داده و شرکت در آزمون آیین نامه را به زمان دیگری موکول کنید. همچنین در صورت مردود شدن باید دوباره در این آزمون شرکت کنید، با این تفاوت که این بار باید هزینه پرداخت کنید. در صورت داشتن علائم بیماری شامل سرفه، بی‌حالی، تب و بدن درد از رفتن به جلسه آزمون اکیدا خودداری کرده و زمان آزمون را حداقل به مدت دو هفته به تعویق بیندازید.

کلاس‌های آموزش رانندگی

کلاس‌های آموزش رانندگی در دو مرحله تئوری و شهری برگزار می‌شوند که در ادامه راجع به جزئیات هرکدام بیشتر صحبت خواهیم کرد:

کلاس‌های تئوری آموزش رانندگی

کلاس‌های تئوری آموزش رانندگی
نمونه کلاس تئوری در یکی از آموزشگاه های تعلیم رانندگی تهران

این کلاس‌ها به مدت 5 جلسه در محل آموزشگاه برگزار می‌شوند. در طی این کلاس‌ها آموزش‌های لازم در مورد علائم و تابلوهای راهنمایی رانندگی و نیز نکاتی راجع به بخش فنی خودرو به هنرجویان آموزش داده می‌شود. پس از پایان این کلاس‌ها، میزان آمادگی هنرجویان در مورد تابلوهای راهنمایی رانندگی و بخش فنی خودرو، با برگزاری آزمون آیین نامه سنجیده می‌شود. برای مثال ممکن است از هنرجویان پرسیده شود زمان مناسب تعویض روغن موتور خودرو چه زمانی است؟

شما باید به عنوان یک هنرجو، در تمام 5 جلسه آموزش تئوری به صورت منظم و کامل شرکت کنید. یادگیری نکاتی پیرامون مراقبت‌های رادیاتور خودرو، زمان تعویض تسمه تایمر، زمان مناسب تعویض لاستیک‌ها و آموزش‌هایی از این قبیل، در آینده به شما در نگهداری خودرو و رانندگی ایمن کمک شایانی خواهند کرد. همچنین به نکات کلیدی که مربی در حین برگزاری جلسات تئوری آموزش می‌دهد، توجه کرده و از آن‌ها یادداشت‌برداری کنید.

کلاس‌های شهری آموزش رانندگی

کلاس‌های شهری آموزش رانندگی

پس از اینکه آزمون آیین نامه را با موفقیت پشت سر گذاشتید، وارد مرحله آموزش‌های شهری می‌شوید. در طی 10 جلسه مربی به شما نحوه رانندگی ایمن در سطح شهر را آموزش می‌دهد. در طی این جلسات، آموزش‌هایی نظیر آموزش پارک دوبل، دنده عقب، نحوه سوار شدن و روشن کردن خودرو، رانندگی در شب و غیره به هنرجویان ارائه می‌شود.

در پایان جلسات آموزش شهری، مربی از هنرجو یک تست می‌گیرد. این امتحان ممکن است بدون اطلاع قبلی جهت سنجش میزان آمادگی هنرجو اتفاق بیفتد. در صورت نیاز ممکن است جلسات آموزشی هنرجو ادامه یابد تا وی برای آزمون اصلی که توسط افسر راهنمایی رانندگی انجام می‌شود، آمادگی‌های لازم را کسب کند.

در جلسه آزمون شهری که توسط افسر برگزار می‌شود، از هنرجو در مورد آموزش‌هایی مانند آموزش دنده درگیر سوال می‌شود یا از وی می‌خواهند پارک دوبل انجام دهد. هنرجو باید به دقت تمام نکاتی که در مورد پارک دوبل و دنده درگیر گفته شده را به خاطر آورده و اجرا کند. برای مثال در صورتی که ماشین جلویی سرنشین داشته باشد، به هیچ عنوان نباید پارک دوبل انجام دهید.

ماشین آموزش رانندگی

ماشین آموزش رانندگی

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک انجام می‌شود یا دنده معمولی؟ معمولا آموزش‌های رانندگی با ماشین‌های دنده‌ای معمولی و ترجیحا پراید انجام می‌شود. یک پدال کلاچ و یک پدال ترمز در سمت راست خودرو، زیر پای مربی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها برای کنترل کردن خودرو استفاده کند.

بر روی سپر جلو و عقب ماشین آموزش رانندگی، تابلوی مثلث شکل احتیاط نصب شده است تا دیگر رانندگان متوجه شوند که فرد پشت فرمان، تحت آموزش و تعلیم است.

سوالات متداول در خصوص آموزش رانندگی

هنرجویان و متقاضیان دریافت گوهینامه ممکن است به دلیل استرس زیاد، دستورالعمل‌های رانندگی را فراموش کرده یا به دلیل اعتماد به نفس بیش از حد و دست کم گرفتن دستورالعمل‌های مهم، به سادگی در آزمون مردود ‌شوند. ضمن آرزوی موفقیت برای هنرجویان عزیز، در این بخش تعدادی از سوالات رایج در خصوص دریافت گواهینامه رانندگی را گردآوری کرده‌ایم.

چه مدت پس از قبولی در آزمون شهری، گواهینامه صادر می‌شود؟

هنرجویانی که به تازگی آزمون آیین نامه و آزمون شهری را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و منتظر دریافت گواهینامه رانندگی خود هستند، توجه داشته باشند که بین یک ماه تا ۴۰ روز زمان خواهد برد تا گواهینامه رانندگی شما به دستتان برسد. ضمنا توجه داشته باشید که ارسال گواهینامه از طریق اداره پست به آدرسی که هنگام ثبت‌نام در فرم وارد کرده‌اید، صورت خواهد گرفت. بنابراین هرگونه تغییر در آدرس محل سکونت را به آموزشگاه اطلاع دهید تا در خصوص تغییر نشانی محل سکونت، شما را راهنمایی کنند.

دریافت کنندگان گواهینامه تا چه مدت مجاز به رانندگی در آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها نیستند؟

در اولین سال پس از دریافت گواهینامه، رانندگی در اتوبان‌هایی که دو شهر را به هم متصل می کنند ممنوع است. همچنین در این بازه زمانی رانندگی بین ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح برای نوگواهینامه‌ها ممنوع می‌باشد. به عبارت دیگر شما می‌توانید در سال اول دریافت گواهینامه خود، در اتوبان‌های داخل شهر و تا قبل از ساعت ۱۲ شب رانندگی کنید.

هزینه آموزش رانندگی و دریافت گواهینامه چقدر است؟

در مجموع هزینه دریافت گواهینامه رانندگی حدود 1.470.000 الی 1.750.000 هزار تومان خواهد شد. جزئیات این هزینه به شرح زیر است:

  • هزینه کلاس‌های تئوری،000 تومان
  • هزینه 20 الی 25 ساعت کلاس عملی، 950.000 تومان
  • هزینه تمبر که باید به حساب‌ نیروی انتظامی و شهرداری واریز شود، 40.000 تومان
  • هزینه مردودی در امتحان آیین نامه به ازای هر بار رد شدن،5000 تومان
  • هزینه مردودی در آزمون عملی، 150.000 تومان
  • هزینه چشم پزشکی و آزمایش گروه خون حدودا 200.000 تومان
    نکته: آدرس چشم پزشکی و آزمایشگاه را خود آموزشگاه به شما خواهد داد.
  • هزینه خرید کتاب آیین نامه، 30.000 تومان

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا