دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

مدارک لازم برای امتحان آیین نامه

رانندگی یکی از مهارت‌هایی است که بیشتر افراد دوست دارند یاد بگیرند و وسیله نقلیه خود را برانند. افرادی که قصد دارند گواهینامه دریافت کنند، باید مراحل مختلفی را طی کنند تا موفق به دریافت گواهینامه شوند. در واقع، افراد برای گرفتن گواهینامه باید شرایط خاص و مدارک مورد نیاز را داشته باشند تا گواهینامه خود را دریافت کنند. علاوه بر شرایط و مدارک مورد نیاز، افراد متقاضی گواهینامه، باید در آزمون‌های خاصی نیز شرکت کنند تا موفق به اخذ گواهینامه خود شوند. برای اطلاع از مدارک لازم برای امتحان آیین نامه و در حالت کلی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه در این مقاله با ما همراه باشید.

گواهینامه رانندگی چیست؟

گواهینامه رانندگی

گواهینامه یکی از واژه‌های مهم و کاربردی برای عاشقان رانندگی، کسانی که وسیله نقلیه دارند و یا قصد خرید وسیله نقلیه را دارند، می‌باشد. در گذشته به گواهینامه، تصدیق گفته می‌شد اما اکنون رایج‌ترین نام آن گواهینامه است. گواهینامه سندی است که به وسیله آن، فرد می‌تواند وسیله نقلیه‌ای (خودرو، موتورسیکلت، اتوبوس و مینی‌بوس) را براند. در واقع، داشتن گواهینامه به منزله داشتن علم و مهارت رانندگی و تاییدیه گذراندن دوره‌های آموزش رانندگی است. پس از موفقیت افراد در گذراندن این دوره‌ها، افسر راهنمایی و رانندگی اجازه صدور گواهینامه را می‌دهد. از آنجایی که رانندگی در عین سادگی، پیچیدگی‌ها و قوانین خاص خود را دارد؛ در صورت عدم تسلط افراد به قوانین و نداشتن مهارت کافی، احتمال وقوع حوادث و اتفاقات ناگوار و خطرآفرین وجود خواهد داشت. بنابراین برای اخذ گواهینامه، مراحل و شرایط و همچنین مدارک خاصی در نظر گرفته شده تا افراد پس از طی تمام مراحل، چنانچه صلاحیت گرفتن گواهینامه را داشتند، گواهینامه خود را دریافت کنند.

انواع گواهینامه رانندگی

امروزه، وسایل نقلیه متفاوتی در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که هریک از آن‌ها برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. افرادی که قصد استفاده از وسایل نقلیه را دارند، باید گواهینامه مخصوص به آن را تهیه کرده و با در دست داشتن این مدرک، اقدام به رانندگی کنند. در ادامه مطب هریک از انواع گواهینامه‌ها را معرفی کرده و به توضیح ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

گواهینامه پایه یک

این نوع گواهینامه مخصوص رانندگی با وسایل نقلیه بیشتر از 6 تن و خودروهای باربری با حداقل 26 نفر است. برای اخذ گواهینامه پایه یک، فرد متقاضی باید حداقل 25 سال سن داشته باشد و حداقل دو سال از تاریخ اخذ گواهینامه پایه دو او گذاشته باشد.

گواهینامه پایه دو

این نوع گواهینامه برای رانندگی خودروهای باربری تا حداکثر 6 تن و خودروهای مسافربری تا حداکثر 26 نفر مناسب است. برای اخذ این نوع گواهینامه، فرد متقاضی باید حداقل 23 سال سن داشته باشد و حداقل دو سال از تاریخ اخذ گواهینامه پایه 3 او گذشته باشد.

گواهینامه پایه 3

این نوع گواهینامه که از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع گواهینامه‌ها است، برای استفاده وسایل نقلیه با ظرفیت حداکثر 9 نفر و خودروهای باری با ظرفیت حداکثر 3 ونیم تن مناسب می‌باشد. افراد متقاضی گواهینامه پایه 3، باید 18 سال تمام داشته باشند تا بتوانند مراحل موردنیاز برای اخذ گواهینامه را پشت سر بگذارند.

علاوه بر گواهینامه‌های ذکر شده، گواهینامه‌های دیگری همچون گواهینامه ویژه و گواهینامه موتورسیکلت نیز وجود دارد. همچنین گواهینامه ویژه، مخصوص کار با انواع ماشین‌های عمرانی، کارگاهی، صنعتی و کشاورزی است. لازم به ذکر است که برای اخذ این نوع گواهینامه، فرد متقاضی باید حداقل 20 سال سن داشته باشد.

برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت که مخصوص رانندگی با موتورسیکلت است، افراد متقاضی باید 23 سال تمام داشته باشند و 3 سال از تاریخ اخذ گواهینامه پایه سه آن‌ها گذشته باشد.

شرایط دریافت گواهینامه پایه سه

شرایط دریافت گواهینامه پایه سه

داشتن شرایط زیر برای اخذ گواهینامه پایه 3 لازم و ضروری است:

  • داشتن 18 سال تمام
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی
  • گذراندن دوره‌های آموزشی تئوری و عملی
  • قبولی در آزمون آیین نامه و آزمون عملی شهری

آیین نامه چیست؟

آیین نامه رانندگی

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی می‌کنند، پس از تهیه مدارک موردنیاز و طی مراحل قانونی، باید در آزمون‌های مشخصی شرکت کنند. با قبولی در این آزمون‌ها، افراد می‌توانند گواهینامه خود را دریافت کنند. امتحان تئوری آیین نامه یکی از آزمون‌های بسیار مهم برای گرفتن گواهینامه است. پس از اینکه افراد متقاضی، جلسات و دوره‌های آموزش تئوری و عملی خود را گذراندند، در ابتدا باید در آزمون آیین نامه اصلی که توسط افسر راهنمایی و رانندگی انجام می‌گیرد، شرکت کنند. تا چند سال پیش، آزمون آیین نامه طی دو مرحله انجام می‌شد و متقاضیان گواهینامه باید طی دو مرحله، در آزمون آیین نامه شرکت می‌کردند؛ بار اول پس از اتمام کلاس‌های تئوری و بار دوم پس از اتمام تمام دوره‌های آموزشی و قبل از آزمون شهری. اما امروزه، آزمون آیین نامه فقط یک بار و توسط افسر راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود. متقاضیان گواهینامه برای موفقیت در این آزمون باید قبل از آزمون، نمونه سوالات آیین نامه را مطالعه کرده و شرایط آزمون را برای خود شبیه‌سازی کنند تا در این آزمون موفق شوند. مدت زمان آزمون آیین نامه 20 دقیقه است.

این آزمون، شامل 30 سوال راهنمایی و رانندگی است که متقاضیان برای موفقیت، باید حداقل 26 سوال را درست پاسخ دهند. سوالاتی مربوط به آموزش پارک دوبل، آموزش دنده درگیر، تفاوت بزرگراه و آزادراه و سایر سوالات مهم در این آزمون طرح می‌شود تا میزان دانش و مهارت فرد درباره رانندگی سنجیده شود.

مدارک لازم برای ثبت‌نام رانندگی

مدارک ثبت نام آموزشگاه رانندگی

متقاضیان گواهینامه باید پس از مراجعه به آموزشگاه راهنمایی و رانندگی موردنظر خود، مدارکی را برای تشکیل پرونده تهیه کرده و تحویل آموزشگاه دهند تا بتوانند در دوره‌های آموزشی و آزمون‌های رانندگی شرکت کنند. از جمله مدارک مهم موردنیاز برای گرفتن گواهینامه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • 8 قطعه عکس 4×3 پرسنلی با زمینه سفید بدون هیچ‌گونه پوشش اضافی مانند کلاه و عینک (رعایت کامل حجاب و پوشش اسلامی برای بانوان ضروری است)
  • اصل شناسنامه عکس‌دار همراه با کپی از صفحه اول شناسنامه (در صورت وجود توضیحات در شناسنامه، کپی این صفحه نیز لازم است)
  • مراجعه به پزشک و چشم‌پزشک و تهیه گواهی‌های سلامت موردنیاز
  • ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت سربازی (طبق قانونی که در سال 1396 به تصویب رسید، افرادی که کارت پایان خدمت و یا معافیت پزشکی نداشته باشند نیز می‌توانند با داشتن 18 سال تمام، اقدام به اخذ گواهینامه رانندگی کنند)
  • پرداخت هزینه‌های تعیین شده برای ثبت‌نام در دوره‌های آموزش رانندگی

مدارک مورد نیاز برای آزمون آیین نامه رانندگی

افراد متقاضی گواهینامه رانندگی، پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی تئوری و عملی می‌توانند در آزمون آیین نامه شرکت کنند. بسیاری از افراد از این آزمون می‌ترسند و معتقدند با خواندن کتاب آیین نامه نمی‌توانند در این آزمون موفق شوند. در حالی که این آزمون یکی از آزمون‌های تقریبا ساده راهنمایی و رانندگی است و افراد می‌توانند با در نظر گرفتن برخی نکات مهم، در این آزمون موفق شوند. به اغلب متقاضیان راهنمایی و رانندگی توصیه می‌شود قبل از شرکت در آزمون آیین نامه، انواع مختلف نمونه سوالات آیین نامه را مطالعه کرده و سعی کنند به تعداد 30 سوال در زمان 20 دقیقه پاسخ دهند و بدین ترتیب آمادگی لازم برای شرکت در آزمون آیین نامه را کسب کنند. مدارک موردنیاز برای آزمون آیین نامه رانندگی عبارت‌اند از:

  1. اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار
  2. کاردکس یا همان پرونده آموزش رانندگی
  3. به همراه داشتن خودکار
  4. به همراه داشتن دستکش و ماسک برای رعایت موارد بهداشتی

نکات مهم در آزمون آیین نامه

یکی از نکات بسیار مهمی که در آزمون آیین نامه رانندگی، متقاضیان باید بدان توجه کنند نبردن گوشی موبایل و کتاب رانندگی است. در واقع، به همراه داشتن کتاب آیین نامه یا گوشی موبایل به منزله تقلب سر جلسه امتحان است و چنانچه افسر راهنمایی و رانندگی آن را ببیند، آزمون افراد متقاضی گواهینامه را باطل کرده و فرد نمی‌تواند تا شش ماه آینده در آزمون‌ها شرکت کند.

چنانچه افسر راهنمایی و رانندگی متوجه صحبت شما با دیگران و انجام تقلب شود، فرد متقاضی را به مدت شش ماه از دادن هرگونه آزمون راهنمایی و رانندگی منع خواهد کرد.

همان‌ طور که گفتیم، زمان آزمون آیین نامه 20 دقیقه است و این آزمون دارای 30 سوال می‌باشد. بسیاری از افراد با بی‌توجهی به زمان آزمون، نمی‌توانند از زمان خود به درستی استفاده کنند و در نهایت در آزمون آیین نامه موفق نمی‌شوند.

چنانچه فردی در اولین جلسه و یا جلسات بعدی کلاس‌های تئوری آموزش رانندگی شرکت نکرده باشد، افسر می‌تواند فرد موردنظر را از آزمون منع کرده و مانع امتحان دادن او شود.

چنانچه فردی موفق به قبولی در آزمون آیین نامه نشود، می‌تواند همراه با دوره‌های بعدی در آزمون شرکت کرده و دوباره امتحان دهد. در این صورت، فرد متقاضی باید هزینه آزمون آیین نامه خود را دوباره پرداخت کند تا بتواند برای دفعات بعدی نیز در آزمون آیین نامه شرکت کند.

قبولی در آزمون آیین نامه

یکی از نکات بسیار مهم که این روزها بسیاری از افسرهای راهنمایی و رانندگی به آن توجه می‌کنند، به همراه داشتن ماسک و دستکش برای افراد متقاضی گواهینامه می‌باشد. چنانچه فردی در محیط امتحانی، از ماسک یا دستکش استفاده نکند، افسر راهنمایی و رانندگی اجازه ورود شخص به داخل محیط امتحانی را نداده و فرد نمی‌تواند در آزمون شرکت کند.

برای شرکت در آزمون عملی شهری رانندگی، افراد باید در ابتدا در آزمون آیین نامه شرکت کنند تا وارد مرحله بعدی شده و در آزمون عملی شهری نیز شرکت کنند. در واقع بدون موفقیت و کسب نمره قبولی در آزمون آیین نامه، موفقیت در آزمون عملی شهری غیرممکن است.

آزمون آیین نامه توسط چه کسی از متقاضیان گواهینامه گرفته می‌شود؟

آزمون آیین نامه توسط افسر راهنمایی و رانندگی از افراد متقاضی گواهینامه گرفته می‌شود.

مدت زمان و تعداد سوالات آیین نامه چقدر است؟

آزمون آیین نامه 30 سوال دارد که افراد متقاضی گواهینامه باید در عرض 20 دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

به همراه داشتن چه مدارکی در آزمون آیین نامه لازم و ضروری است؟

افراد شرکت‌کننده در این آزمون باید اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه، خودکار، ماسک و دستکش همراه خود داشته باشند.

منبع: بست سوال

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

3 دیدگاه

  1. تشکر میکنم از بست سوال عزیز بابت اطلاعات مفیدی که در اختیار کاربران میزاره. والا من تو آزمون آیین نامه نمیدونستم باید اصل کارت ملی و شناسنامه ببرم و اینطوری اولین آزمون رو از دست دادم و موندم برای مرحله بعد! البته مرحله بعد هم قبول نشدما 😂

  2. من 3 بار آزمون آیین نامه رانندگی دادم و رد شدم، یکی از دوستام سایت بست سوال رو معرفی کرد. یعنی اگه کتاب رو نخونم با خوندن نمونه سوالات آیین نامه بست سوال میتونم تو آزمون قبول شم؟ این نمونه سوالات چند سری هستن؟ به صورت فایل دانلودیه یا فیزیکی؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا