دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

آموزش تابلو های (علائم) راهنمایی و رانندگی + نمونه سوالات آیین نامه

آشنایی با تابلوهای راهنمایی و رانندگی بخش بسیار مهمی از رانندگی است و شناخت آن‌ها برای هر راننده‌ای ضروری است. وجود این تابلوها باعث می‌شود تا بتوانید یک آموزش رانندگی ایمن و بی‌خطر را تجربه کنید. همچنین برای اینکه بتوانید در آزمون آیین‌نامه رانندگی قبول شده و گواهی‌نامه بگیرید باید با تمامی نشان‌های راهنمایی و رانندگی آشنایی کامل داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم کتاب آیین نامه رانندگی پایه سوم را نیز دریافت کنید و آن را مطالعه کنید.

برای دسترسی به سوالات علائم رانندگی کلیک کنید.

برای آشنایی با انواع تابلوها، معنا و مفهوم هرکدام و اهمیت یادگیری آن‌ها، تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انوع تابلوها در راهنمایی و رانندگی

انواع تابلو راهنمایی و رانندگی

در حالت کلی، تابلوها به 7 دسته تقسیم می‌شوند. این هفت دسته از تابلوها به شرح زیر هستند:

  • تابلوهای هشداردهنده یا اخطاری
  • تابلوهای بازدارنده یا انتظامی
  • تابلوهای آگاهی‌دهنده یا اخباری
  • تابلوهای راهنمای مسیر
  • تابلوهای مکمل
  • تابلوهای محلی
  • برچسب‌ها

البته بیشترین تعداد تابلوها در سه دسته اول قرار می‌گیرند و تعداد تابلوهای سایر دسته‌ها محدودتر است. در ادامه، به بررسی کامل هرکدام از این دسته‌ها خواهیم پرداخت:

تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

تابلوهای بازدارنده تابلوهایی هستند که بیشتر به شکل دایره بوده و دارای حاشیه قرمز رنگ هستند. به طور معمول این تابلوها نوعی از ممنوعیت را نشان می‌دهند. البته توجه داشته باشید که تابلو ایست، به دلیل اهمیت ویژه و لزوم دقت عمیق‌تر رانندگان، به صورت هشت ضلعی با زمینه کاملا قرمز و با نوشته ایست یا STOP در نظر گرفته شده است.

همان طور که گفته شد، بیشتر تابلوهای این گروه به شکل دایره هستند؛ اما برخی دیگر از تابلوهای موجود در این گروه به شکل مربع یا مستطیل می‌باشند.

تابلوهای هشداردهنده یا اخطاری

این تابلوها اغلب به شکل مثلث با زمینه سفید و با نوار حاشیه قرمز هستند. راس این تابلوها به سمت بالا بوده و همان طور که از نامشان مشخص است، نوعی خطر را هشدار می‌دهند. البته توجه داشته باشید که 7 تابلو در این گروه قرار دارند که به شکل مثلث نیستند. پیشنهاد می‌کنیم حتما برای سلامت بیشتر خودرو، حتما مقاله رادیاتور خودرو را بخوانید.

تابلوهای آگاهی‌دهنده یا اخباری

این نوع از تابلوهای راهنمایی و رانندگی، توصیه‌های عمومی بوده و به رنگ‌های مختلف مانند سفید، سبز، زرد، آبی، قهوه‌ای و در اشکال مختلف مثلث، دایره، مربع، مستطیل و یا حتی پنج ضلعی نصب می‌شوند. در این نوع از تابلوهای راهنمایی و رانندگی، پیام موردنظر به شکل تصویر و یا نوشته نشان داده می‌شود. این تابلوها به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

آگاهی‌دهنده دستوری

تبعیت کردن از این تابلوها الزامی است و هر راننده‌ای که توجهی به آن‌ها نداشته باشد، متخلف شناخته شده و طبق قانون با او برخورد خواهد شد. درصورت تخلف خودرو، می‌توانید اقدام به پرداخت خلافی خودرو کنید.

آگاهی‌دهنده غیردستوری

این نوع از تابلوها تنها برای آگاهی رانندگان از مسیرهای مورد نیازشان است.

تابلوهای راهنمای مسیر

تابلو های راهنمای مسیر

برخی دیگر از تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تابلوهای راهنمای مسیر هستند. این تابلوها را نیز می‌توان به 3 دسته تقسیم‌بندی کرد:

  1. تابلوهای پیش آگاهی
  2. تابلوهای انتخاب مسیر
  3. تابلوهای خروجی

تابلوهای مکمل

تابلوهای مکمل نوع دیگری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی هستند که در جاده‌ها و خیابان‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوید. این تابلوها، مکملی برای اطلاعات سایر تابلوها هستند و برای کنترل ترافیک و مدیریت رفت‌وآمدها در خیابان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، تابلوهای طول ممنوعیت با محدودیت پارکینگ، در مواقع برف و باران جاده لغزنده است، طول محدوده خطر و تابلوهایی از این دست همگی جزو تابلوهای مکمل راهنمایی و رانندگی هستند.

?پیشنهادی: مقالات اختصاصی ما مانند آموزش پارک دوبل، آموزش دنده درگیر، تفاوت بزرگراه و آزادراه و… را در بخش وبلاگ بست سوال بخوانید.

تابلوهای مکمل از اهمیت بسیار بالایی برخودار هستند و یکی از مزیت‌های بسیار مهم این تابلوها کاهش تصادفات و گمراهی در سطح شهر است. این تابلوها معمولا دارای زمینه سفید و علائم نوشته‌شده مشکی رنگ هستند.

تابلوهای محلی

به طور معمول، تابلوهای محلی، مرز و جهت جاده‌ها را مشخص می‌کنند. این تابلوها جداکننده‌های مسیر و جریان همگرا را نشان داده و محدوده جاده را معین می‌نمایند. این تابلوها، به خصوص در شب، به راننده کمک می‌کنند که از مسیر اصلی خود منحرف نشده و از فاصله مناسبی مسیر را تشخیص دهد تا بتواند عکس‌العمل مناسبی داشته باشد.

برچسب‌ها

برچسب‌ها نوعی از علائم راهنمایی و رانندگی هستند که برای نشان دادن یک موضوع خاص از آن‌ها استفاده می‌شود و در واقع وضعیت خودروهای دیگر را به شما نشان می‌دهند. برای مثال، برچسب افراد معلول که بر روی پلاک خودروها وجود دارد به شما این آگاهی را می‌دهد که راننده خودرو فرد معلولی است.

نکات مهم در مورد تابلوها

نکات مهم تابلو راهنمایی و رانندگی

  • به دلیل اهمیت بسیار زیاد تابلو رعایت حق تقدم، راس این تابلو به سمت پایین است. همچنین این تابلو در گروه تابلوهای بازدارنده یا انتظامی قرار می‌گیرد.
  • تابلوهایی که به شکل دایره با نوار حاشیه قرمز و پس‌زمینه سفید هستند؛ ممنوعیت انجام کاری را نشان می‌دهند. برای مثال، تابلوهای سبقت ممنوع، ورود از هر دو طرف ممنوع، عبور کامیون با طول بیش از 10 متر ممنوع و تابلوهایی از این دست، همگی ممنوعیت انجام کاری را نشان می‌دهند.
  • تابلوهایی که به شکل دایره، بدون حاشیه و با زمینه آبی هستند، مجاز بودن انجام کاری را نشان می‌دهند یا در برخی از مواقع، مجاز بودن را به چیز خاصی محدود می‌کنند. برای مثال، تابلوهای فقط گردش به راست مجاز است، فقط گردش به چپ مجاز است، حداقل سرعت 30 کیلومتر، فقط عبور عابر پیاده مجاز است و مواردی از این دست، همگی جزو تابلوهای انتظامی طبقه‌بندی می‌شوند.

مفهوم رنگ‌ها در تابلوهای راهنمایی و رانندگی

مفهوم رنگ تابلو راهنمایی و رانندگی

همان طور که در خیابان‌ها و جاده‌ها مشاهده کرده‌اید، در تابلوهای راهنمایی و رانندگی رنگ‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرکدام از این رنگ‌ها معنا و مفهوم خاصی دارند که در ادامه به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت:

رنگ قرمز

جود این رنگ در تابلوها به معنای ایست و یا منع‌کننده کاری است.

رنگ سبز

این رنگ نشان‌دهنده حرکات مجاز و اماکن مذهبی است. همچنین، تابلوهای موجود در بزرگراه‌ها نیز به رنگ سبز هستند.

رنگ آبی

رنگ آبی در تابلوهای راهنمایی و رانندگی، راهنمای خدمات، حرکات مجاز و علائم اخباری هستند. همچنین، در تابلوهای موجود در مسیر آزادراه‌ها نیز از این رنگ استفاده می‌شود.

رنگ زرد

این رنگ در تابلوها نشان‌دهنده هشدارهای عمومی، هشدار برای انجام عملیات ساختمانی و یا تعمیر و نگهداری است.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نشان‌دهنده تابلوهای راهنما برای مناطق اداری، آموزشی و خدماتی است.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای برای تابلوهای راهنمای مناطق تفریحی، فرهنگی و گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ سیاه و سفید

رنگ سیاه و سفید، نشان‌دهنده علامت دستوری و راهنمای مسیر در بزرگراه‌ها می‌باشد.

مفهوم شکل تابلوها در راهنمایی و رانندگی

مفهوم شکل تابلو راهنمایی و رانندگی

حال که با رنگ تابلوهای راهنمایی و رانندگی آشنا شدید و معنای هرکدام را دانستید، بهتر است به سراغ اشکال تابلوهای راهنمایی و رانندگی برویم. تابلوهای راهنمایی و رانندگی در اشکال مختلفی وجود دارند که در ادامه به شرح هرکدام از این اشکال خواهیم پرداخت:

تابلو هشت گوشه

این شکل از تابلوهای راهنمایی و رانندگی تنها برای تابلو ایست (توقف) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تابلو مستطیل افقی

این شکل از تابلوها به طور معمول برای تابلوهای راهنما و هشدار و برای خطرات ناشی از تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلو مستطیل قائم

معمولا تابلوهای مستطیل قائم برای نشان دادن خدمات دستوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلو مستطیل پرچمی

تابلوهایی که به شکل مستطیل پرچمی هستند به‌عنوان علائم راهنما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلو لوزی

تابلوهای لوزی شکل نشان‌دهنده آغاز و پایان حق تقدم مسیر هستند.

تابلو پنج گوشه با راس فوقانی

این شکل از تابلوها نشان‌دهنده علائم هشدار برای مدرسه و دبیرستان هستند.

تابلو دایره

یکی از رایج‌ترین تابلوهایی که در سطح شهر و جاده‌ها می‌توانید مشاهده کنید، تابلوهایی به شکل دایره هستند. معمولا این نوع از تابلوها حاوی علامت‌های دستوری بازدارنده هستند و باید در هنگام رانندگی توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید.

تابلو مثلث متساوی‌الاضلاع (نشسته روی قاعده)

یکی دیگر از تابلوهای رایج راهنمایی و رانندگی، تابلوهای مثلث شکلی هستند که بر روی قائده قرار گرفته‌اند. این تابلوها جزو تابلوهای هشداردهنده هستند و به طور معمول خطری را هشدار می‌دهند. توجه به این نوع از تابلوها در هنگام رانندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چند تذکر مهم درباره تابلوهای راهنمایی و رانندگی

  • تابلوهای حق تقدم را با تابلو جاده دو طرفه اشتباه نگیرید. این تابلوها به هم شبیه هستند؛ اما هرکدام معنای متفاوتی دارند.
  • تابلوهایی که نشان‌دهنده خطرات هستند را جدی بگیرید.تابلوهایی مانند شانه خطرناک، خطر سقوط در آب، ریزش سنگ، راه لغزنده و تابلوهایی مانند این، همگی جزو تابلوهایی هستند که احتمال وقوع یک خطر را هشدار می‌دهند؛ بنابراین در هنگام دیدن این تابلوها احتیاط کنید.
  • برخی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی عبور وسایل نقلیه‌ای را ممنوع کرده‌اند. این تابلوها که اغلب به شکل دایره و با حاشیه قرمز هستند، منع عبور را نشان می‌دهند و حتما باید به آن‌ها توجه کنید.

کاربردهای مهم تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوهای راهنمایی و رانندگی کاربردهای بسیار زیادی دارند و همین امر باعث شده تا اهمیت آن‌ها بسیار چشمگیر باشد. برخی از مهم‌ترین موارد کاربرد این تابلوها عبارت‌اند از: 

  • کاهش تصادفات
  • افزایش ایمنی
  • حفظ حقوق شهروندان
  • حفظ و ارتقا نظم و انظباط در خیابان‌ها
  • کاهش تخلفات در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها
  • رعایت و احترام به مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر و جاده‌ها

تابلوهای راهنمایی و رانندگی و اهمیت یادگیری آن‌ها

تابلوهای راهنمایی و رانندگی مهم‌ترین علائم راهنمایی و رانندگی هستند که تمام رانندگان باید با معنا و مفهوم آن‌ها آشنایی کامل داشته باشند. همچنین، بخش مهمی از سوالات آیین نامه، مربوط به بخش تابلوهای راهنمایی و رانندگی است. از این رو، ما در این بخش سعی کردیم تا به صورت کامل و کاربردی تمام موارد مربوط به تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در اختیار شما قرار دهیم تا به شکلی گسترده و مفید با این تابلوها و معنای آن‌ها آشنا شوید. یکی از مهمترین مواردی که در رانندگی نیز باید به آن توجه کنید آموزش چراغ های راهنمایی و رانندگی است که به صورت کامل در بست سوال به آن اشاره کرده ایم.

چرا تابلوهای راهنمایی و رانندگی مهم هستند؟

هر کدام از تابلوهای راهنمایی و رانندگی معنا و مفهوم خاصی دارند و بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند مشکلات و خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد. توجه به این علائم و آشنایی با معنا و مفهوم هر کدام به شما کمک خواهد کرد تا رانندگی ایمنی را تجربه کنید.

آیا علائم راهنمایی و رانندگی در آزمون آیین نامه مورد پرسش واقع می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در آزمون آیین نامه مورد پرسش و ارزیابی قرار می‌گیرد، نشانه‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی است. بنابراین هر چه بیشتر با این علائم آشنا باشید می‌توانید به راحتی به سوالات این قسمت پاسخ دهید.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی چند نوع هستند؟

در حالت کلی تابلوهای راهنمایی و رانندگی را به هفت دسته تقسیم می‌کنند، تابلوهای بازدارنده یا انتظامی، تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری، تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری، تابلوهای راهنمای مسیر، تابلوهای مکمل، تابلوهای محلی و برچسب‌ها هفت نوع تابلوهای راهنمایی و رانندگی را شامل می‌شوند.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

3 دیدگاه

  1. خسته نباشید میگم خدمت تیم خوب بست سوال
    من برای آزمون آیین نامه رانندگی تو حفظ تابلوها مشکل داشتم و واقعا سختم بود ولی مقاله شما خیلی ساده یه سری نکات خوب گفته بود. من به شخصه خیلی استفاده کردم از و مفید بود برام. ممنون که آموزش های مفید تو وبسایتتون قرار میدید.

  2. من به زودی قصد مهاجرت دارم و به یکی از کشورهای اروپایی کهاجرت میکنم. سوالم اینه تابلو راهنمایی رانندگی همه جا یکسانه با زبان متفاوت؟ یا اینکه هر کشور قانون خاص خودش رو داره تو این زمینه؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا