بلاگ

آزمون آیین نامه بی سوادی چگونه است؟

هر شخص که مایل به رانندگی یک وسیله نقلیه باشد، ابتدا باید آموزش لازم را دیده و با گذراندن امتحان، گواهینامه خود را دریافت کنند. آزمون گواهینامه رانندگی از دو بخش نظری و عملی تشکیل شده است که در بخش نظری آن، داوطلب باید با شرکت در کلاس‌ها و مطالعه کتاب آیین‌نامه رانندگی، به قوانین حاکم بر خیابان‌ها و جاده‌ها تسلط کافی پیدا کند.

شاید به نظر برسد که فرایند اخذ گواهینامه برای افرادی که توان خواندن و نوشتن ندارند، ممکن نیست. از آنجایی که قشر محروم از تحصیلات جامعه نیز به مهارت ضروری مثل رانندگی خودرو نیاز دارند، باید روشی غیرکتبی برای آموزش و سنجش اطلاعات آن‌ها در نظر گرفته شود. آزمون آیین نامه بی سوادی دقیقا بدین منظور طراحی شده است. در این مقاله از مجموعه بست سوال به بررسی سوالات و نحوه برگزاری آزمون آیین نامه بی سوادی خواهیم پرداخت؛ پس ما را تا انتها همراهی کنید.

مراحل دریافت گواهینامه

در مرحله اقدام برای دریافت گواهینامه رانندگی جز چند پیش‌نیاز جزئی که جلوتر به آن‌ها خواهیم پرداخت، هیچ تفاوت خاصی بین افراد باسواد و بی‌سواد وجود ندارد. در این بخش با معرفی قدم به قدم مراحل دریافت گواهینامه، مسیر را برایتان واضح می‌سازیم.

دریافت گواهینامه رانندگی در دو مرحله انجام می‌پذیرد. اول باید تمام مدارک مورد نیاز برای این کار را جمع‌آوری کرده و به نزدیک‌ترین موسسه آموزش رانندگی مراجعه کنید. پس از ثبت نام به پزشک معتمد سازمان راهنمایی و رانندگی ارجاع داده خواهید شد تا سلامت چشم و سلامت عمومی بدن شما ارزیابی شود.

پس از گرفتن تاییدیه از پزشک معتمد، آموزش تئوری و عملی متقاضی شروع می‌شود. بخش تئوری آموزش حداقل 10 جلسه دارد که 8 جلسه از آن به مباحث آیین‌نامه و 2 جلسه از آن به مباحث فنی خودرو اختصاص داده می‌شود.

پس از اتمام بخش تئوری، آموزش شهری شروع می‌شود. آموزش شهری به شکل 12 جلسه است که هر کدام تقریبا 2 ساعت طول می‌کشد. در این‌جا مربیان آموزشگاه با استفاده از ماشین‌های مخصوص متقاضی را به داخل شهر می‌برد و با آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد. در تمام این جلسات متقاضی مستقیما پشت فرمان خودرو می‌نشیند و آموخنه‌های نظری را اجرا می‌کند. مربی نیز با احتیاط کامل بر فرایند رانندگی او نظارت می‌کند.

پس از پشت سر گذراندن جلسات تئوری و عملی  توسط متقاضی، نوبت به آزمون آیین‌نامه و آزمون شهری می‌رسد تا مهارت‌های شخص مورد محک قرار گیرد و در صورت داشتن صلاحیت، گواهینامه رانندگی به وی عطا شود.

توجه کنید که حتی اگر نتوانستید در همان آزمون اول به نتیجه دلخواه برسید، هیچ ایرادی ندارد. آزمون‌های آیین‌نامه به صورت هفته‌ای توسط آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود و با پرداخت هزینه لازم می‌توانید هفته بعد شانس خود را دوباره امتحان کنید.

شرایط اخذ گواهینامه بی‌سوادی

همان طور که قبلا گفتیم، تقریبا تمام مراحل اقدام برای دریافت گواهینامه همچون هزینه ثبت نام، ارائه مدارک مورد نیاز و جلسات آموزش تئوری و عملی برای افراد باسواد و بی‌سواد یکی است. تنها شرط لازم برای ورود به آزمون بی‌سوادی داشتن حداقل 30 سال سن و تحصیلات کمتر از پنجم ابتدایی است.

شیوه برگزاری و سوالات مهم امتحان آیین نامه بی‌سوادی

هر دو نوع امتحان بی‌سوادی و عادی از بخش‌های مختلف کتاب مثلا شرایط رانندگی در شب مطرح می‌شود و لازم است متقاضی تسلط کافی به این موضوعات داشته باشد. هر چند در آزمون بی‌سوادی، سوالات آیین نامه روی مطالب تصویردار بیشتر تاکید می‌کنند. حتما سعی کنید به تابلوها توجه بیشتری کنید؛ مخصوصا رنگ و شکل و انواع تابلوها. تابلوهای بسیار پرکاربرد و تکرارشونده را خوب بشناسید.

دیگر بخش مهم در آزمون آیین نامه بی سوادی سوالات حق تقدم است. حق تقدم در چهارراه‌ها و تقاطع‌ها از نکات بسیار پراستفاده کتاب آیین‌نامه در آزمون است. علایم راهنمایی و رانندگی مانند «جاده دوطرفه است» و همچنین بخش فنی نیز از بخش‌های واجب کتاب هستند.

دومین تفاوت اصلی آزمون آیین نامه بی سوادی و آزمون آیین نامه رانندگی عادی در نحوه پرسش است. آزمون آیین‌نامه عادی 30 سوال دارد که فرد باید در مدت 20 دقیقه و با کمتر از 4 اشتباه (حداقل 26 جواب صحیح) به این سوالات تستی پاسخ دهد.

از طرفی آزمون آیین نامه بی سوادی دارای 20 سوال است که به شکل شفاهی پرسیده می‌شود. زمان این آزمون 30دقیقه است (به دلیل شفاهی بودن زمان بیشتر و سوال کمتری دارد) ولی مانند آزمون عادی نباید بیش از 4 پاسخ اشتباه داشته باشید.

رانندگی مهارتی بدون مرز است

خودروهای شخصی و سایر وسایل نقلیه که به دست انسان‌ها هدایت می‌شوند، نقش بسیار پررنگی در زندگی روزمره و امور حیاتی ما دارد. محروم کردن مهارت رانندگی از اشخاصی که به هر دلیلی فرصت سوادآموزی نداشته‌اند، ظلم بزرگی در حق ایشان و باقی جامعه است. خوشبختانه دست‌اندرکاران سازمان راهنمایی و رانندگی این نکته مهم را در نظر گرفتند و فرایندی طراحی کردند که افراد بی‌سواد یا کم سواد نیز بتوانند مجوز رسمی رانندگی داشته باشند. در این مقاله سعی کردیم به جنبه‌های مختلف آزمون آیین نامه بی سوادی بپردازیم. چنانچه به حوزه‌های مرتبط با اخبار خودرو همچون آزمون‌ها راهنمایی رانندگی یا فوت‌وفن‌های این حوزه علاقمندید، خواندن مقالات دیگر وبسایت را از دست ندهید.

آیا شرکت در آزمون آیین‌نامه برای افراد بی‌سواد ممکن است؟

شاید به نظر برسد که فرایند اخذ گواهینامه برای افرادی که توان خواندن و نوشتن ندارند، ممکن نیست. از آنجا که قشر محروم از تحصیلات جامعه نیز به مهارت ضروری مثل رانندگی خودرو نیاز دارند، باید روشی غیرکتبی برای آموزش و سنجش اطلاعات آن‌ها در نظر گرفته شود. آزمون آیین نامه بی سوادی دقیقا بدین منظور طراحی شده است.

شیوه برگزاری آزمون برای افراد باسواد و بی‌سواد چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اصلی آزمون آیین نامه بی سوادی و عادی در نحوه پرسش است. آزمون آیین‌نامه عادی 30 سوال دارد که فرد باید در مدت 20 دقیقه و با کمتر از 4 اشتباه (حداقل 26 جواب صحیح) به این سوالات تستی پاسخ دهد. از طرفی آزمون آیین نامه بی سوادی دارای 20 سوال است که به شکل شفاهی پرسیده می‌شود. زمان این آزمون 30دقیقه است ولی مانند آزمون عادی نباید بیش از 4 پاسخ اشتباه داشته باشید.

شرایط اخذ گواهینامه بی‌سوادی چیست؟

تنها شرط متفاوت برای ورود به آزمون بی‌سوادی داشتن حداقل 30 سال سن و تحصیلات کمتر از پنجم ابتدایی است.

آیا می‌توان آزمون آیین نامه بی سوادی را بیش از یک بار داد؟

اگر نتوانستید در همان آزمون اول به نتیجه دلخواه برسید، هیچ ایرادی ندارد. آزمون‌های آیین‌نامه به صورت هفته‌ای توسط آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود و با پرداخت هزینه لازم می‌توانید هفته بعد شانس خود را دوباره امتحان کنید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا