بلاگ

عوارض خودرو (بررسی و پرداخت آنی)

عوارض خودرو موضوعی است که این روزها با ماشینی‌تر شدن روند زندگی روزمره ما انسان‌ها بسیار مبتلا به شده است و شاید به نوعی بتوان گفت که امروزه رانندگان پس از آن که مراحل دشوار سوالات آیین نامه و آموزش رانندگی را پشت سر گذاشته و با گرفتن گواهینامه اقدام به خرید خودرو می‌کنند، در همان قدم اول با مسئله‌ای تحت عنوان عوارض خودرو مواجه می‌شوند! مسئله‌ای که حتی اگر خودرو هم خریداری نکنید با اجاره خودرو یا با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی با آن مواجه خواهید شد. داشتن یک خودرو در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد به همان میزان هزینه‌های مختلفی همچون تعویض روغن در محل و کارهای مکانیکی را به شما تحمیل می‌نماید و شاید به همین علت باشد که غالب مخاطبان اینترنتی به دنبال آموزش مکانیک خودرو از مبتدی تا پیشرفته هستند، عوارض خودرو نیز هزینه دیگری است که تحت عنوان مالیات از خودروها اخذ می‌شود و نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد این است که اگر به موقع چنین عوارضی را پرداخت نکنید، این عوارض خودرو مشمول جریمه شده و باید هزینه بیشتری را تقبل نمائید؛ چنین مسائلی سبب شده تا ذهن مخاطبان به این سمت و سو حرکت کند که منظور از عوارض خودرو چیست؟ چگونه می‌توان از میزان آن اطلاع پیدا کرده و آن را پرداخت نمود؟ با توجه به اهمیت بررسی و پرداخت آنی عوارض خودرو ما در این مقاله از وب‌سایت بست سوال قصد داریم تا به بررسی کامل عوارض خودرو بپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مروری بر ماهیت عوارض خودرو

بالا رفتن تعداد ماشین‌ها و سنگین‌تر شدن روزانه سطح ترافیک شهری بر هیچکس پوشیده نیست و میزان مطالب آموزشی موجود در اینترنت همچون رانندگی در شب و تعداد قابل توجه آموزشگاه رانندگی در تهران می‌تواند گواه خوبی برای چنین ادعایی باشد و طبیعتا چنین زندگی ماشینی نیازمند پرداخت یکسری هزینه‌ها بوده و عوارض خودرو نیز یکی از این هزینه‌ها است. منظور از عوارض خودرو این است که خودروی شما بابت حرکت و طی کردن مسیری در خیابان‌ها و همچنین جاده‌های شهری و بین شهری مشمول پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان عوارض خودرو می‌شود. در پرداخت عوارض وسایل نقلیه استثنائی وجود ندارد و فرقی میان خودروهای معمولی، سنگین و موتورسیکلت نیست.

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول سازد که چرا باید چنین مبلغی را پرداخت کنیم؟ پاسخ این سوال را باید در مصوبه سال 1369 مجلس شورای اسلامی جستجو کرد و در واقع فلسفه وضع چنین عوارض و مالیاتی این است که دولت و شهرداری‌ها به منظور ارائه خدمات حمل و نقل، متحمل پرداخت هزینه‌هایی می‌شوند که بخشی از این هزینه‌ها بایستی از سوی شهروندانی که از این خدمات بهره می‌برند پرداخت شود که از بارزترین این خدمات می‌توان به طرح‌های عمرانی و رفاهی همچون آسفالت کردن و خیابان کشی اشاره کرد که بخشی از این هزینه‌های مورد نیاز از محل پرداخت عوارض خودرو تامین می‌شود.

انواع عوارض خودرو

انواع عوارض خودرو

گفتیم که عوارض خودرو مبلغی است که به دلیل تردد در جاده‌های شهری و بین شهری به خودرو تعلق می‌گیرد و مالک موظف به پرداخت آن است؛ اما جالب است بدانید که این عوارض خودرو دارای انواع مختلفی است و به طور کلی آن را به سه نوع تقسیم می‌کنند:

  • عوارض آزادراهی
  • عوارض طرح ترافیک
  • عوارض شهرداری

در ادامه به بررسی و شرح کامل این عوارض‌ها می‌پردازیم:

عوارض آزادراهی

عوارض آزاد راه، عوارضی است که به دلیل رفت و آمد در آزادراه‌ها به خودروی شما تعلق می‌گیرد. قبلا این عوارض به صورت مستقیم و از طریق ایستگاه‌های عوارضی پرداخت می‌شد؛ اما امروزه این روند تغییر کرده و این عوارض به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود و مسلما همچون سایر عوارض خودروها اگر به موقع اقدام به پرداخت این عوارض نکنید، بایستی مبلغی را به جهت دیرکرد و جریمه پرداخت نمایید. امروزه برای محاسبه این عوارض از دوربین‌ها کمک گرفته می‌شود که با ثبت پلاک مبلغ عوارض از طریق پیامک به شما اعلام می‌گردد.

برای اطلاع از میزان این عوارض آزادراهی و پرداخت آن روش‌های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  • پرداخت عوارض خودرو آزادراهی به وسیله اپلیکیشن‌های موبایلی همچون آپ
  • پرداخت عوارض خودرو آزادراهی با شماره‌گیری کد دستوری *720*8#
  • پرداخت عوارض خودرو آزادراهی از طریق سایت ir
  • استفاده از خودپردازها و پرداخت با کمک کارت‌های بانکی

ناگفته نماند که برای پرداخت عوارض خودرو آزادراهی روش پرداخت حضوری وجود نداشته و حتما باید از روش‌های گفته شده در فوق کمک بگیرید.

عوارض طرح ترافیک

عوارض خودرویی دیگر، عوارض طرح ترافیک است و تردد در محدوده‌های طرح ترافیک نیز نیازمند پرداخت عوارض ویژه‌ای است. به عنوان مثال در شهر تهران، خودروها باید در سامانه‌ای موسوم به سامانه تهران من، ثبت نام نمایند و نباید بدون داشتن مجوزهای لازم وارد محدوده طرح شوند و تردد بدون ثبت نام در چنین سامانه‌ای همراه با جریمه و پرداخت عوارض سنگین همراه خواهد بود. برای پرداخت عوارض طرح ترافیک نیز می‌توانید از کد دستوری *137*3*3# کمک بگیرید.

ناگفته نماند که برای پرداخت عوارض طرح ترافیک نیز همچون عوارض آزاد راهی، روش حضوری وجود ندارد و حتما باید از طریق سایت و روش‌های غیرحضوری آن را پیگیری نمائید و میزان بدهی این عوارض نیز پس از گذشت یک هفته الی ده روز از زمان تردد شهروند در محدوده طرح از طریق پیامک به شهروندان اطلاع داده می‌شود.

عوارض شهرداری

پرداخت عوارض شهرداری که با عنوان پرداخت عوارض سالیانه خودرو نیز شناخته می‌شود، یکی از عوارض‌های خودرویی است که در پایان هر سال به دلیل استفاده از خیابان‌ها و مسیرهای مختلفی که در آن تردد داشته‌اند به خودروها تعلق می‌گیرد و عوارض سالیانه هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است و عدم پرداخت سالیانه این عوارض نیز مشمول جریمه دیرکرد خواهد بود. ولی عموما براساس عرف، رانندگان و مالکان خودرو ترجیح می‌دهند که پرداخت این عوارض را به زمانی موکول نمایند که قصد فروش خودروی خویش را دارند ولی به هرحال پرداخت به موقع این عوارض نیز کاری منطقی بوده و اگر در زمان مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام نمائید، دیگر هزینه اضافی تحت عنوان جریمه دیرکرد به شما تحمیل نمی‌شود.

برای پرداخت عوارض شهرداری و سالیانه برعکس دو عوارض خودروی قبلی دو روش حضوری و غیرحضوری در نظر گرفته شده است و اگر ساکن تهران هستید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت my.tehran.ir عوارض سالیانه خودرو را مشاهده کرده و پرداخت نمایید یا هم با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت این عوارض خودرو را پرداخت نمایند. به منظور پرداخت حضوری این عوارض حتما باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • اسناد پرداختی عوارض گذشته
  • و در نهایت برگ سبز یا سند مالکیت خودرو

ناگفته نماند که اگر نسبت به مبلغ عوارض سالیانه خودروی خویش اعتراض دارید نیز می‌توانید با مراجعه حضوری مراتب اعتراض خود را اعلام کنید.

نحوه محاسبه عوارض خودرو سالیانه

محاسبه عوارض خودرو

همان طور که در مطالب بالا به این نکته اشاره شد، مبلغ قابل پرداخت به عنوان عوارض شهرداری نسبت به هر خودرو متفاوت بوده و همین مسئله سبب می‌شود تا مخاطبان چنین سوالی را مطرح کنند که عوارض سالیانه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای تعیین میزان عوارض پرداختی، ارزش هر خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده و به وزارت اقتصاد ابلاغ می‌گردد و شهرداری‌ها نیز این ارزش‌های تعیین شده خودرو را در قالب یک دفترچه از وزارت اقتصاد دریافت می‌کنند که در ارزش‌گذاری خودرو‌ها برای خودروهای داخلی قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای خارجی مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

این ارزش تعیین شده در عدد 1.5 ضرب شده و سپس نتیجه به دست آمده را بر عدد هزار تقسیم می‌کنند. به عنوان مثال اگر ارزش خودروی شما چیزی در حدود 100 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است در این حالت این مبلغ در عدد 1.5 ضرب شده که حاصل آن 150 میلیون خواهد شد که آن را در عدد 1000 تقسیم می‌کنیم که رقمی در حدود 150 هزار تومن حاصل می‌شود. البته ناگفته نماند که نرخ 1.5 ثابت نبوده و ممکن است این تعرفه در سال تغییر یابد.

عواقب عدم پرداخت به موقع عوارض خودرو

عوارض خودرو نوعی مالیات محسوب می‌شود و همان طور که نمی‌توان از پرداخت سایر مالیات‌ها فرار کرد، راه فراری برای پرداخت نکردن عوارض خودرو نیز وجود ندارد و طبیعتا عمل منطقی که در این زمینه وجود دارد این است که به موقع این عوارض را پرداخت کنید تا مجبور به پرداخت جریمه دیرکرد نگردید. جالب است بدانید که جریمه دیرکرد هر کدام از انواع عوارض خودرو معرفی شده در مقاله متفاوت است و در صورتی که به موقع عوارض سالیانه خودرو یا همان عوارض شهرداری را پرداخت نکنید در ازای هر ماه 2% جریمه دیرکرد از شما اخذ می‌شود که این جریمه براساس ماده 46 قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر شده و تحت هیچ شرایطی بخشیده نمی‌شود.

این در حالی است که جریمه دیرکرد عدم پرداخت به موقع عوارض طرح ترافیکی رقم سنگین‌تری است و پس از گذشت یک ماه موجب افزایش 20 درصدی عوارض خواهد شد. برای پرداخت عوارض آزاد راهی نیز زمان 48 ساعته در نظر گرفته شده است و عدم پرداخت آن نیز موجب پرداخت جریمه شده که رقم آن متناسب با نوع خودروی شما تعیین می‌شود.

روش طلایی در پرداخت آنی عوارض خودرو

پرداخت عوارض خودرو

با توجه به اهمیت مسئله پرداخت عوارض خودرو و لزوم آشنایی کامل با این مفهوم، ما در این مقاله از وب‌سایت بست سوال به بررسی کامل عوارض خودرو و انواع آن پرداختیم و همان طور که در مطالب بالا مطالعه کردید، عوارض خودرو نیز نوعی مالیات است که به منظور تامین بخشی از هزینه‌های دولت در طرح‌های رفاهی همچون آسفالت کردن جاده‌ها، خیابان کشی و مواردی از این قبیل از راننده‌ها دریافت می‌شود و عدم پرداخت به موقع این عوارض خودرو موجب تحمیل جریمه دیرکرد به مالکان خودرو خواهد شد و منطقی‌ترین راهی که در این زمینه وجود دارد، پرداخت به موقع آن است. برای پرداخت عوارض خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد که کمک گرفتن از اپلیکیشن‌های پرداخت و شماره‌گیری کدهای دستوری گفته شده در مقاله را می‌توان ساده‌ترین روش برای پرداخت آن تلقی کرد. ناگفته نماند که اگر در ارتباط با عوارض خودرو سوالی دارید که در این مقاله از وب‌سایت بست سوال به آن پرداخته نشده است، می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

آیا پرداخت هزینه عوارض خودرو در کرایه تاکسی‌های اینترنتی محاسبه شده و از مسافر دریافت می‌شود؟

پاسخ به این سوال مثبت است و مسلما اگر مسافر تپسی یا اسنپ هستید تا کنون متوجه این نکته شده‌اید که اگر مقصد شما از خیابانی بگذرد که دارای طرح ترافیک است، هزینه بیشتری از شما اخذ می‌شود.

مهلت پرداخت عوارض خودرو تا چند روز است؟

حداکثر زمان تعیین شده برای پرداخت عوارض خودرو، هفت روز پس از تاریخ صدور است که پس از گذشت این فرجه و عدم پرداخت آن، وسیله نقلیه مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.

آیا امکان پرداخت عوارض خودرو در هر ساعتی از شبانه روز وجود دارد؟

اگر از اپلیکیشن‌ها و کدهای دستوری به منظور پرداخت عوارض خودرو استفاده می‌کنید در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام نمائید.

مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی چه میزان تعیین شده است؟

مبلغ این جریمه نسبت به مدل خودرو متغییر بوده و رقمی مابین 40 هزار الی 90 هزار تومان می‎باشد.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا