دانلود سوالات آیین نامه
بلاگ

آموزش نگهداری از تایر خودرو (جزو سوالات آیین نامه)

تایر خوردو یکی از مهم‌ترین اجزا خودرو است و از نظر شکل و کیفیت باید به صورت پیوسته مورد بررسی قرار بگیرد. لاستیک و تایر خودروها نقش بسیار مهم و حیاتی در خودرو داشته و پاشنه آشیل خودرو به شمار می‌روند. تایرها بعد از استفاده مکرر و طولانی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض خواهند داشت.

تایرها نیز مانند سایر قطعات خودرو نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا بتوانند مدت زمان بیشتری کار کنند. نگهداری از تایر خودروها نیز همچون سایر قطعات نیازمند دانش و آگاهی است، تا بتوانید به درست‌ترین شیوه از تایرهای خودرو خود مراقبت کنید. بهتر است این موارد را در هنگام آموزش رانندگی یاد بگیرید تا رانندگی ایمن‌تری را تجربه کنید. در ادامه این مقاله از بست سوال همراه ما باشید تا با روش‌های مراقبت و نگهداری از تایر خودرو آشنا شوید.

نکات مهم در مورد نگهداری از تایر خودرو

نگهداری از هر کدام از قطعات خودرو باید براساس اصول و آگاهی انجام شود؛ چرا که نگهداری از هر کدام از قطعات دارای روش‌های مختلفی است و این روش‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی نیز متفاوت خواهد بود. نگهداری و مراقبت از تایر خودرو برای افزایش عمر مفید این قطعات و اطمینان از سلامت آن‌ها بسیار ضروری است. در ادامه به بررسی چند نکته مهم در مورد نگهداری از تایر خودرو خواهیم پرداخت.

  • بخش زیادی از نیروی تولید شده توسط خودرو در سر پیچ‌ها، بر روی تایرهای جلو است. این تایرها به دلیل تحمل این بخش از نیروی تولید شده توسط خودروها، ضخامت آج خود را بیشتر از دست می‌دهند. لاستیک‌های عقب خودرو به دلیل تحمل نیروهای رانش، از قسمت وسط آج آن‌ها خورده می‌شود. بهتر است به صورت مداوم هر چهار تایر خودرو را چک کرده و در صورت وجود خوردگی نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.
  • توجه داشته باشید که ترکیدن لاستیک‌های جلو بسیار خطرناک‌تر از ترکیدن لاستیک‌های عقب است، بنابراین بهتر است همواره سالم‌ترین و جدیدترین تایرها را برای چرخ‌های جلو استفاده کنید.
  • در هنگام تعویض لاستیک جدید به یاد داشته باشید که از والوهای نو برای هر چهار چرخ خود استفاده کنید.
  • رینگ آلوده منجر به پوسیدگی لنت‌های ترمز خواهد شد؛ بنابراین در صورت کثیف بودن رینگ‌ها، از پاک کننده‌های مناسب استفاده کرده و آن‌ها را پاک کنید.

روش‌های مراقبت از تایر خودرو

مراقبت از تایر خودرو

تایرها یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو به شمار می‌روند که نگهداری درست و مراقبت از آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های مالی شده و راندمان خودرو را نیز افزایش دهد. در ادامه مهم‌ترین روش‌های مراقبت از تایر خودرو ها را بیان خواهیم کرد تا با استفاده از این روش‌ها عمر تایر خودرو خود را افزایش داده و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

تایرها را جابه‌جا کنید

لاستیک‌های جلو و عقب خودرو به یک اندازه فرسوده نمی‌شوند. همان طور که اشاره کردیم، در هنگام دور زدن، عبور از پیچ و یا سایر موارد، فشار بیشتری به لاستیک‌های جلو وارد شده و به همین دلیل فرسودگی آن‌ها بیشتر از لاستیک‌های عقبی است. برای جابه‌جایی لاستیک‌ها باید آن‌ها را به صورت ضربدری جابه‌جا کنید تا لاستیک‌های عقب خودرو که فرسودگی کمتری دارند، به قسمت جلو خودرو منتقل شوند.

پیچ‌های چرخ را بررسی کنید

در صورتی که روانکاری بین رینگ و اکسل انجام نشود، پیچ و مهره‌ها خورده شده و در نتیجه منجر به ایجاد هزینه زیادی برای تعمیر آن‌ها خواهد شد. بهتر است برای روان کاری پیچ چرخ‌های خود، از یک روان کار ضد گریپاژ بعد از تعویض تایرها استفاده کنید.

میزان فرمان را از یاد نبرید

بهتر است هر 50 هزار کیلومتر نسبت به تنظیم چرخ‌ها و میزان فرمان اقدام کنید. توجه به این نکته ضروری است که عدم تنظیم مناسب چرخ‌ها، منجر به فرمان پذیری ضعیف شده و عمر تایرها را کوتاه خواهد کرد. همچنین اگر فرمان خودرو سفت‌تر از حالت طبیعی بوده و یا خودرو به یک طرف کشیده شود، احتمالا در تنظیم چرخ‌ها و میزان فرمان مشکل وجود داشته باشد.

تایرها را به صورت دوره‌ای بالانس کنید

اگر تایر خودرو بالانس نباشد، احتمال ساییده شدن لاستیک خودرو افزایش پیدا کرده و به جلوبندی خودرو آسیب وارد خواهد کرد. یکی از نشانه‌های بالانس نبودن تایر خودروها، لرزش فرمان در سرعت‌های بالا است. بهتر است هر 15 الی 20 هزار کیلومتر نسبت به بالانس کردن تایرهای خود اقدام کنید.

باد لاستیک خودروها را تنظیم کنید

تغییرات دمایی منجر به تغییراتی در فشار باد لاستیک‌ها شده و آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با کاهش 15 درجه‌ای دمای هوا، فشار باد تایر خودرو 10 درصد کم خواهد شد؛ بنابراین بهتر است در طی دوره‌های 30 روزه، میزان باد تایر خودرو خود را مورد بررسی قرار داده و آن را تنظیم کنید.

پله کردن تایر را بررسی کنید

اگر بعد از بادکردن تایر خودرو، متوجه ساییدگی‌های نامسطح و یا همان پله کردن لاستیک شدید، باید تایر خودرو را مجددا تنظیم کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که پله کردن ممکن است به دلیل ترمز و یا کمک فنر نامناسب بوده و یا حتی بر اثر آسیب داخلی تایر اتفاق بیفتد.

به آج تایر خودرو توجه کنید

در صورتی که آج تایر خودرو مناسب نباشد، خودرو چسبندگی خود را به زمین از دست داده و در هوای بارانی ممکن است منجر به لغزش خودرو و در نهایت ایجاد خطراتی برای شما شود. این اتفاق به خصوص در هنگام رانندگی در شب می‌تواند بسیار خطرناک باشد. میزان آج تایر برای رانندگی در هوای برفی، حداقل 5 میلی‌متر بوده و در صورتی که آج لاستیک کمتر از این مقدار باشد، منجر به افزایش احتمال تصادفات خواهد شد.

خروج رطوبت از پمپ را کنترل کنید

باید اطمینان حاصل کنید که در پمپ باد رطوبتی وجود ندارد. وجود رطوبت در پمپ باد و ورود آن به تایر، باعث اختلاف فشار و در نهایت فرسودگی و خوردگی کناره‌های تایر خواهد شد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اطمینان از عدم خروج رطوبت از پمپ باد این است که با ناخن شست، سوزنی را به دریچه خروجی باد وارد کنید. اگر انگشت شست شما خیس شد، باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

رینگ و تایر خود را به طور صحیح انتخاب کنید

رینگ و تایر از جمله مهم‌ترین قطعات خودرو هستند. برای انتخاب رینگ و لاستیک مناسب بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. عوامل بسیاری مانند کاربری خودرو، تحمل بار و غیره همگی در انتخاب لاستیک و رینگ موثر خواهند بود.

خودرو را بیش از اندازه سنگین نکنید

سنگین کردن بیش از اندازه خودرو باعث گرم شدن و در نتیجه فرسودگی تایر خواهد شد. برای اطلاع از محدودیت بار خودرو می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

تایرها را به درستی انبار کنید

اگر می‌خواهید تایرها را در انبار نگه دارید، باید آن‌ها را در محیط تمیز و به صورت عمودی انبار کنید. توجه داشته باشید که برای نگهداری تایرها در انبار باید آن‌ها را به دور از نور مستقیم آفتاب و یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی و هیدروکربن‌ها نگه دارید. همچنین اگر قصد انبار کردن تایرها بر روی رینگ را دارید، بهتر است باد آن را به صورت 15 psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن آن جلوگیری شود.

نگهداری از تایر خودرو در آزمون آیین نامه

نگهداری از تایر خودرو در آزمون آیین نامه

همان طور که می‌دانید برای دریافت گواهینامه، ابتدا باید بتوانید آزمون آیین نامه را با موفقیت پشت سر گذاشته و نمره قبولی را در آن کسب کنید. یکی از موارد بسیار مهمی که در این آزمون مورد پرسش واقع می‌شود، بخش فنی خودرو است. برخی از افراد در یادگیری بخش فنی دچار اشکال شده و نمی‌توانند به سوالات آیین نامه فنی پاسخ دهند.

عدم پاسخگویی به این دسته از سوالات ممکن است منجر به مردود شدن شما در این آزمون شود؛ بنابراین بهتر است این بخش از آزمون را نیز مطالعه کرده و به سوالات آن پاسخ دهید. استفاده از نمونه سوالات آیین نامه می‌تواند به یادگیری این مطالب و به یادسپاری آن‌ها بسیار موثر باشد. نگهداری از تایر خودرو یکی از موارد مهمی است که ممکن است در بخش فنی آیین نامه مورد پرسش واقع شود.

بست سوال؛ راهی مطمئن برای آموزش رانندگی

در این مقاله از بست سوال سعی کردیم تا موارد مربوط به نگهداری از تایر خودرو را در اختیار شما قرار دهیم. خواندن این مطلب علاوه بر متقاضیان دریافت گواهینامه و افرادی که قصد شرکت در آزمون آیین نامه را دارند، برای رانندگان نیز مفید خواهد بود؛ چرا که نگهداری از تایر خودرو اهمیت بسیار زیادی داشته و عدم توجه به نگهداری صحیح از آن می‌تواند منجر به ایجاد خطراتی برای شما شود.

قبل از این که پشت فرمان نشسته و شروع به رانندگی کنید، بهتر است با تمامی قوانین، مقررات و نیز نحوه رانندگی آشنا شوید. برای یادگیری انواع خط کشی در خیابان ها، تفاوت بزرگراه و آزادراه، آشنایی با تابلوهای مختلف و مفهوم هر کدام، نحوه دریافت خلافی خودرو و به طور کلی آموزش قوانین مربوط به رانندگی، همچنین برای آموزش‌های عملی مانند آموزش پارک دوبل، آموزش فنی خودرو، آموزش دنده درگیر، آموزش دنده عقب، آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک و به طور کلی آموزش 0 تا 100 رانندگی بست سوال در خدمت شما خواهد بود.

با مطالعه هر کدام از این موارد می‌توانید آشنایی کاملی با آن‌ها به دست آورده و در هنگام رانندگی مهارت بیشتری داشته باشید. همچنین برای آشنایی با نمونه سوالات آیین نامه و آشنایی با نحوه سوالات در آزمون، می‌توانید از نمونه سوالات آیین نامه بست سوال استفاده کنید.

آیا تایر خوردو نیاز به مراقبت و نگهداری دارد؟

تایر خودرو یکی از اجزای بسیار مهم خودرو به شمار می‌آید و مانند سایر قطعات خودرو، نیازمند نگهداری و مراقبت است. نگهداری درست و اصولی از تایر خودرو منجر به افزایش عمر تایر و بالا رفتن راندمان خودرو خواهد شد.

عدم نگهداری صحیح از تایر خودرو باعث چه می‌شود؟

استفاده از لاستیک‌های مناسب منجر به کنترل مطلوب و پایدار خودرو شده و رانندگی آسانی را برای شما به همراه خواهد داشت. عدم نگهداری صحیح از تایر خودرو و استفاده از تایر نامناسب می‌تواند خطراتی را در هنگام رانندگی برای شما به وجود بیاورد. برای مثال استفاده از تایر فرسوده ممکن است منجر به ترکیدن تایر در هنگام رانندگی شده و بسیار خطرناک باشد.

آیا نحوه نگهداری از تایر خودرو در آزمون آیین نامه مورد پرسش قرار خواهد گرفت؟

یکی از بخش‌های مهمی که در آزمون آیین نامه مورد پرسش قرار می‌گیرد، بخش فنی خودرو است. نحوه نگهداری از تایر خودرو نیز یکی از بخش‌های فنی خودرو بوده و ممکن است در آزمون آیین نامه مورد پرسش قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر در مورد سوالات آیین نامه فنی، بهتر است از نمونه سوالات آیین نامه بست سوال استفاده کنید.

تیم تولید محتوا

ما در تیم تولید محتوای بست سوال در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه آموزش های رانندگی و نمونه سوالات آزمون آیین نامه اصلی راهنمایی و رانندگی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا